Skip to main content

WWE 2K16 worstelt zich naar de top

If you smell what 2K is cookin'.

Het is alweer bijna november. Traditiegetrouw ligt er dan een nieuwe WWE-game in de schappen. Met WWE 2K16 wil de ontwikkelaar laten zien dat het naar de kritiek heeft geluisterd die de fans op WWE 2K15 hadden.

Op het gebied van besturing zijn er een aantal belangrijke aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn er nu afzonderlijke knoppen voor slagen en grepen. Ook zijn er meer posities van waaruit je kunt aanvallen toegevoegd. Hiermee wil 2K meer controle aan de speler geven en de moveset uitbreiden voor meer creativiteit en diversiteit in de matches.

Bekijk op YouTube

Het reversal-systeem is aangepast; elke Superstar en Diva heeft een gelimiteerd aantal 'counters', alsook een verschil tussen grote en kleine reversals. Kleine reversals zijn vaker en gemakkelijker uit te voeren. Grote reversals doen daarentegen meer schade, maar zijn lastiger uit te voeren. Elke Superstar en Diva heeft dus ook zijn of haar eigen maximaal uit te voeren reversals, afhankelijk van de vechtstijl.

Tevens is er in deze editie aan Chain Wrestling gewerkt. Aan het begin van sommige matches grijpen worstelaars elkaar en proberen ze met verschillende houdgrepen de tegenstander te overtroeven. In WWE 2K15 was dat in essentie een steen-papier-schaarelement. Dit jaar is het mogelijk om in een impasse te komen, die je doorbreekt door netjes van elkaar af te stappen of door een 'cheap shot' uit te voeren als je Superstar of Diva een slechterik is.

Op tv zie je geregeld een worstelaar een 'working hold' toepassen. Die zijn bedoeld om op adem te komen terwijl je je volgende tactiek uitwerkt. Een ander nieuw element is de mogelijkheid om de entree van je tegenstander te onderbreken en daarmee snel de overhand te krijgen.

Tot slot werd op het gebied van gameplay het pin-systeem aangepast. Er zijn 'dirty pins' toegevoegd die je tegenstander tegen de mat houden door van vuile trucjes gebruik te maken, zoals de touwen als hefboom gebruiken om je tegenstander tegen de grond te houden. Dit jaar reageren de worstelaars ook wanneer de tegenstander uit hun pin weet te komen, door vol ongeloof naar de scheids te kijken of uit frustratie op de mat te slaan.

De mogelijkheden voor het maken van je eigen content zijn dit jaar uitgebreid waardoor ze meer met de oudere WWE 2K-delen in lijn komen. Met Create a Diva kun je een vrouwelijke Superstar maken, terwijl je met Create a Championship je eigen kampioenschap en bijbehorende riem creëert. Die titel kun je in je eigen show dankzij Create a Show winnen en in je zelfgemaakte arena - zelf in Create an Arena geschapen - fel verdedigen. Net als in de vorige jaren is het mogelijk om creaties met de gemeenschap te delen.

In de MyCareer-modus laat je je eigen Superstar of Diva naar de top van de WWE-rangen klimmen. Beginnend in NXT, werk je jezelf via bekende shows als SmackDown en Raw naar boven. Het is mogelijk om aan het einde van je carrière in de WWE Hall of Fame ingewijd te worden. Tijdens matches word je geïnterviewd en krijg je de kans om zelf je antwoorden te kiezen. Dat systeem lijkt wat op dat van Mass Effect, waardoor je je eigen worstelaar kunt neerzetten als een goedzak of een slechterik. Afhankelijk van je reacties start je rivaliteiten met andere worstelaars. Het doel van de ontwikkelaar is uiteindelijk de matches meer impact op de carrière van je Superstar of Diva te geven.

En aan carrièremogelijkheden geen gebrek: de game bevat namelijk 120 speelbare Superstars, waarvan er 37 nog nooit eerder in een 2K Games-editie hebben gezeten. Tegen het einde van het jaar komen er ten slotte een aantal downloadbare content-pakketten uit met nog meer Superstars en een extra verhaallijn.

WWE 2K16 ziet het grootser dan ooit, met een enorm roster aan speelbare Superstars en heel wat nieuwe modi. Tegelijk voert het een heel pak wijzigingen door, die meer controle moeten geven aan spelers. Neemt WWE 2K16 de champion's belt mee naar huis of krijgt de reeks een klapstoel in het gezicht? We komen er eind deze maand achter.

WWE 2K16 komt op 30 oktober uit voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One, in een standaard- alsook een Digital Deluxe-editie.

Lees ook dit