X-men Destiny
De zoveelste middelmatige licentiegame?
Activision heeft heel wat licenties in haar aanbod, en af en toe probeert het hier ook iets origineels mee te maken. X-men Destiny is zo'n voorbeeld. De game heeft voor één keer niets te maken met aankomende films, maar is gebaseerd op het universum van de X-men Comics. Op de Gamescom mocht ik even met de titel, die op 30 september verschijnt, aan de slag.
Voor de game werd een volledig nieuw verhaal bedacht, dat weliswaar volgens hetzelfde stramien verloopt als de X-men: First Class film. Je hebt de keuze tussen drie verschillende mutanten, elk met een verschillend achtergrondverhaal. Het verhaal dat je personage doorheen de game volgt is echter wel identiek bij alle drie, op enkele reacties van npc's na dan. Je mutant ontdekt stilaan zijn krachten en moet een keuze maken tussen Magneto of de volgelingen van Professor X.
De vijanden in de demo die ik te zien kreeg, waren de "Purists", ofwel gewone mensen die alle mutanten dood willen. Misschien een slechte keuze om aan de pers te laten zien, want het verhaal komt zo ongelooflijk stereotiep over. Waarschijnlijk komen er later andere vijanden, maar die waren in de demo nergens te bespeuren.
Wat wel leuk is zijn de verschillende cameo's van bekende X-men, zowel van uit de films als uit de comics. Deze helpen je of geven je quests, en hun gedrag tegenover jou is afhankelijk van de factie waartoe je behoort. Als je bijvoorbeeld vriendjes bent met de mannen van professor X, zal Mystique niet zo vriendelijk reageren. In onze demo krijgen we Emma Frost, Cyclops en Toad te zien. Je kon ze uitvragen over wat er met je gebeurde, of ze negeren.
Over naar de combat dan. In het begin van het spel krijg je de keuze uit drie types van aanvallen. Ofwel wordt je een tank-type, ofwel een mêlee-dps, ofwel een mage-achtige aanvaller. Tijdens gevechten zelf heb je een keuze uit een snelle maar minder krachtige aanval en een iets tragere maar veel sterkere attack. Je kan ook verschillende combo's uitvoeren. De animaties van de aanvallen zien er alvast leuk uit, al lijken de vijanden gewoon uit dezelfde eenheidsworst te bestaan. Grafisch ziet het spel er dan ook eerder middelmatig uit. Vooruitstrevend zijn de graphics niet te noemen en ook de omgevingen zien er uit alsof ze wel wat variatie kunnen gebruiken.
Wél een leuke functie zijn de X-genes. Die bestaan in drie klassen (offensive, defensive en utility) en laten je een deel van de krachten van de bekende X-men overnemen. Al moet je ze natuurlijk eerst vinden. Als het mage-achtig type bijvoorbeeld de x-gene van Iceman gebruikt, worden zijn standaard blauwe flitsen nu van ijs. Deze X-genes kunnen alvast wat variatie brengen, maar helaas kregen we er te weinig van te zien om hun volledige waarde in te schatten.
De demo van X-men Destiny heeft mij niet kunnen overtuigen dat het spel de moeite waard wordt. Alles ziet er zeer middelmatig uit en vooral weinig origineel. Alleen de X-Genes zijn een leuke vondst, maar het wordt uitkeken of die ook het hele spel door boeiend kunnen blijven. De studio heeft nog tot eind september om wat dingen recht te zetten, maar het zou kunnen dat het kalf al verdronken is.
X-men Destiny ligt vanaf 30 september in de winkelrekken, en dat voor de Xbox 360 en PlayStation 3.