Zelda: Breath of the Wild tips en walkthrough
Zo overleef je in Hyrule.
We hoeven je vast niet meer te vertellen dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild een game is waarin je enorm veel kunt doen. Zodra je het startgebied de Vergeten Hoogvlakte verlaten hebt, ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt.
Een deel van de schoonheid van de game is ontdekken hoe alles in elkaar zit en hoe je je tools creatief op een optimale manier inzet. Toch zijn de eerste uren door het gebrek aan duiding wat overweldigend.
Daarom willen we je een handvol tips meegeven die van pas komen als je je eerste stapjes in het wondermooie, uitgestrekte Hyrule zet.
Nog meer Zelda: Breath of the Wild tips en walkthroughs:
Algemene tips
Zelda: Breath of the Wild - Paard en Epona temmen, registreren en band verhogen
In een Zelda-game is je paard je trouwste vriend. Zo krijg je een viervoeter en bouw je de band met hem of haar op.
Zelda: Breath of the Wild - Koken: ingrediënten combineren en vuur maken
Lekker eten levert in Breath of the Wild ook unieke bonussen op.
Zelda: Breath of the Wild - Snel Rupees en geld verdienen
Alles wat je in Breath of the Wild wilt ondernemen kosten geld, daarom is het belangrijk dat je een goede bron van inkomsten hebt.
Zelda: Breath of the Wild - amiibo ondersteuning
Breath of the Wild ondersteunt maar liefst 13 verschillende amiibo. We zetten op een rij wat ze allemaal precies doen.
Zelda: Breath of the Wild - Foto's en herinneringen: locaties en beloningen
Vind alle 12 locaties van de herinneringen in je fotoalbum en ontdek het volledig verhaal van de game.
Zelda: Breath of the Wild - Feeënbronnen en Grote Feeën locaties, Kleding upgraden
Ook deze lieve dames zijn weer terug en deze keer kunnen ze zelfs je uitrusting verbeteren.
Zelda: Breath of the Wild - Korok-zaadjes en Korok-woud vinden, inventaris uitbreiden
Vind de thuis van de Koroks en ruil de zaadjes voor meer plaats in je inventaris.
Zelda: Breath of the Wild - Toren locaties, wereldkaart invullen
Om een idee te krijgen van hoe groot de kaart is, moet je alle torens beklimmen.
Zelda: Breath of the Wild - Meesterzwaard (Master Sword) krijgen
Natuurlijk zit dit iconische wapen ook in Breath of the Wild, maar je moet er wel goed naar zoeken.
Zelda: Breath of the Wild - Dark Link outfit uit Ocarina of Time krijgen
Je kunt niet tegen je schaduwkant vechten, maar wel zijn outfit krijgen.
Walkthrough
Zelda: Breath of The Wild - Vergeten Hoogvlakte: Tempels, Koude overleven en Zweefzeil
Een stap voor stap handleiding om het startgebied te verlaten en het Zweefzeil te krijgen.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Kakariko, Tweelingberg, Impa
Tijd om de wereld in te trekken en een oude kennis te bezoeken.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Hateno, Instituut, blauwe vlam aansteken
Trek wat verder het binnenland in om je Sheikah-steen te verbeteren.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Zoras, Lanayru
Tijd om de eerste Titaan te gaan zoeken in het rijk van de Zora.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Zora-paleis, Zora-pantser
Zet je weg langs de oever van de Zora-rivier verder om uiteindelijk bij het paleis te komen.
Zelda: Breath of the Wild - Watertitaan Vah Ruta: elektropijlen, Titaan kalmeren
Bereid je voor om de Watertitaan binnen te gaan.
Zelda: Breath of the Wild - Vah Ruta dungeon oplossingen: controlezuilen, slurf, waterrad
Baan je een weg door de Watertitaan en activeer de controlezuilen.
Zelda: Breath of the Wild - Ganons Waterfantoom verslaan, Lichtschubbenspeer
Versla de eerste eindbaas in de game en krijg een krachtige beloning.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Goron-stad, Berg des Doods
Tijd om de vulkaan die je over heel Hyrule ziet te beklimmen. Kleed je niet te warm aan.
Zelda: Breath of the Wild - Vuurtitaan Vah Rudania: Yunobo, drones ontwijken
Nog even wat klusjes opknappen voor je de Vuurtitaan zelf betreedt.
Zelda: Breath of the Wild - Vah Rudania dungeon oplossingen: controlezuilen, titaanbesturing, kantelen
Tijd om deze Vuurtitaan al verschillende hoeken te kantelen en te bevrijden.
Zelda: Breath of the Wild - Ganons Vuurfantoom verslaan, Steenpletter
Op de top van de vulkaan wacht je nog een pittig baasgevecht.
Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Gerudo, woestijn overleven
Om de derde Titaan te vinden, moet je woestijn intrekken.
Zelda: Breath of the Wild - Verboden voor mannen, Gerudo-fort betreden
Tijd om je charmes boven te halen en je een weg in Gerudo-fort te bluffen.
Zelda: Breath of the Wild - Bliksemtitaan Vah Naboris: Bliksemhelm, Yiga-bende, Kohga
Haal de schat van de Gerudo terug.
Zelda: Breath of the Wild - Vah Naboris oplossingen: controlezuilen, draaien, elektriciteit
Trootseer de Bliksemtitaan en draai hem helemaal binnenstebuiten.
Zelda: Breath of the Wild - Ganons Bliksemfantoom verslaan, Zwaard van de Zeven, Zonneschild
Zo gebruik je de wapens van deze gespannen eindbaas tegen zichzelf.
Zelda: Breath of the Wild - Koninkrijk in Gevaar: Kasteel Hyrule betreden
Hoog tijd om Ganon, het Onheil in de ogen te kijken en een weg naar Kasteel Hyrule te zoeken.
Tempels
Zelda: Breath of the Wild - Tempels in Centraal-Hyrule: Rota Ooh, Kaam Ya'tak en meer
Alle locaties en oplossingen van de Tempels in Centraal Hyrule en de Hyrule-vlakte op een rij.
Zelda: Breath of The Wild - Tempels in Necluda: Shee Vaneer, Shee Venath en meer
Alle locaties en oplossingen van de Tempels rond West-Necluda, Tweelingberg, Hateno, Lanayru-berg en Golf van Necluda.
Zelda: Breath of the Wild - Tempels in Hyrule-woud, Korok-proeven: Keo Ruug en meer
Om deze tempels te vinden moet je eerst wat uitdagingen van de Koroks voltooien.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild tips om te overleven
Voor de eerste keer in de Zelda-reeks kun je met Link sluipen. Dat doe je door de linker stick in te drukken, zodat Link zich hurkt. Rechts onderaan het scherm zie je dan aan de paarse geluidsmeter dat je minder lawaai maakt. Om sneller te bewegen als je sluipt, kun je op de springknop (X) drukken. Je maakt dan kleine, geruisloze sprongetjes. Sluipen heeft veel voordelen. Als je een vijand benadert zonder opgemerkt te worden, kun je een sluipaanval (Y) uitvoeren. Die brengt een pak meer schade toe dan een normale aanval. Met een beetje lef en behendigheid sluip je 's nachts een vijandelijk kamp binnen, steel je de wapens van de slapende monsters en hak je de kansloze minkukels daarna genadeloos in de pan.
Je pijl en boog brengen dubbele schade toe als je een vijand in zijn hoofd raakt. Probeer dus altijd voor headshots te gaan. Zo gaat je boog minder snel kapot en verspil je minder pijlen. Maar geen zorgen als een van je pijlen zijn doel mist: je kunt 'm nog altijd oprapen.
Als je je boog opspant terwijl je met je zweefzeil vliegt, dan vertraagt de tijd en kun je gericht salvo's lossen. Houd er wel rekening mee dat je stamina ondertussen verder leegloopt. Zorg er dus voor dat er nog genoeg stamina overblijft om veilig mee naar de begane grond te zweven.
Om jezelf met je zweefzeil de lucht in te hijsen, moet je een groot vuur stoken. Dat doe je door eerst vier bundels brandhout en één vuursteen uit je inventaris op te pakken en op de grond te gooien. Sla met een metalen wapen tegen de vuursteen en vonken steken het hout in brand. Gebruik je zweefzeil in de hete, opwaartse lucht om op te stijgen.
Vuurstenen vind je door fonkelende gesteenten in berggebieden te vernietigen. Daar gebruik je het beste een hamer voor. Als je geen hamer hebt, kun je ook een afstandsbom gebruiken om je wapens te sparen, maar houd er rekening mee dat de explosie de vuurstenen en andere materialen zoals waardevolle edelstenen kan wegblazen. Voor brandhout kun je hetzelfde doen: blaas een boom één keer op om het te vellen en een tweede keer om de stam in brandhout om te zetten. Je hebt dus helemaal geen houthakkersbijl nodig om brandhout te verzamelen.
Als je in een uitzichtloze situatie terechtkomt, moet je je niet schamen om te vluchten. "Beter schaamrood op de wangen dan dood voor de bangen", zeggen wij altijd. Om je ontsnapping iets gemakkelijker te maken, kun je een afstandsbom achterlaten en die tot ontploffing brengen als je achtervolgers erlangs lopen. De schok zal ze veelal omverblazen, wat jou de nodige tijd geeft om te vluchten. Let er alleen op dat je ver genoeg weg bent, zodat je zelf niet door de explosie wordt geraakt.
Als het regent, is het geen goed idee om te klimmen. De regen maakt de oppervlakken immers nat waardoor ze glad worden. Je glijdt dan ook naar beneden. Wacht tot het opgeklaard is voor je aan een gevaarlijke klimpartij begint.
Het is geen slecht idee om in de buurt van meren en rivieren je Magnesis-kracht te activeren. Op de bodem van die meren vind je namelijk vaak metalen kisten die je met Magnesis op het droge hijst. Die schatkisten zijn amper zichtbaar met het blote oog, maar als je Magnesis activeert lichten ze rood op en zijn ze dus duidelijk zichtbaar.
Als je de melding krijgt dat je wapen bijna stuk is, gooi je het best naar een vijand (R). Als je de vijand raakt, breekt je wapen en breng je dubbele schade toe.
Verzamel alle ingrediënten die je tegenkomt. Ook al heb je ze niet meteen nodig, toch kunnen ze later altijd van pas komen. Om ruimte in je inventaris moet je je geen zorgen maken: die is voor ingrediënten en eten namelijk oneindig.
Vind je het vervelend dat vissen wegzwemmen voor je ze kunt vangen? Dan moet je eens een afstandsbom in het water gooien en die tot ontploffing brengen. De dode vissen drijven naar boven waardoor je makkelijk van het water plukt. Het is niet meteen de meest elegante manier om te vissen, maar wel de snelste.
Stem je kleding af op de omgeving en de situatie. Een ijzeren pantser zorgt voor stevige bescherming, maar tijdens een onweer ben je een levende bliksemafleider. Trek dus iets van stof aan en berg je metalen wapens op als je niet neergebliksemd wilt worden. Trek warme kledij aan in een koude omgeving om te voorkomen dat je doodvriest. In een hete omgeving trek je dan weer beter luchtige kleding aan.
Op weg naar Kakariko ontmoet je Hestu, een grote Korok. Hij heeft je hulp nodig: een paar Bokoblins hebben zijn maracas gestolen. Voltooi de sidequest die hij je geeft en in ruil voor Korok-zaadjes verhoogt hij het aantal schilden, wapens en bogen dat je bij je kunt dragen. Je vindt hem later in het Korok Forest terug.
Korok-zaadjes krijg je van Koroks, die je werkelijk overal vindt. Zie je een hoop boombladeren? Blaas die weg met een afstandsbom. Vind je een eenzame steen op een bergtop? Til hem op. De kans is groot dat je er een Korok onder schuilt. Soms zie je een verdachte bloem, die verdwijnt als je er naartoe loopt. Kijk goed rond om te zien waar de plant heen is, en blijf hem volgen om uiteindelijk bij een Korok te komen. Soms ontdek je twee of meer schrijnen naast elkaar met een aantal appels in. Leg in de lege schrijnen een appel uit je inventaris en er verschijnt een Korok. Ook stoot je onderweg op 'blokpuzzels', twee bijna identieke figuren naast elkaar die uit blokken bestaan. In de ene figuur ontbreekt namelijk een blok, die jij met je Magnesis-kracht moet toevoegen. En wat krijg je als je de puzzel oplost? Je raadt het al: een Korok-zaadje. Probeer verdacht uitziende ijsblokken met vuur te smelten, want de kans is groot dat er daarna ook een Korok tevoorschijn komt.
Pas de wapens die je gebruikt aan aan de situatie waarin je je bevindt. Sterke wapens spaar je best op voor krachtige vijanden, terwijl je wapens met minder aanvalskracht beter voor zwakke vijanden gebruikt. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een speer met 25 aanvalskracht op simpele Bokoblin kapot te slaan. Wie weet wacht je om de hoek een Wachter, en dan sta je daar met je houten knots van met 3 aanvalskracht.
Probeer te allen tijde een houten wapen en een Korok-blad bij je te hebben. Je weet nooit wanneer je een geïmproviseerde toorts nodig hebt of iets moet wegblazen. Als je geen houten wapen of Korok-blad op zak hebt, kun je proberen bomen met een afstandsbom op te blazen. Met een beetje geluk vind je wat je nodig hebt.
Zwemmen kost stamina. Het is dus geen goed idee om een meer over of een rivier af te zwemmen, zeker niet in het begin als je stamina beperkt is. Het is een beter idee om met de Cryosis-kracht op regelmatige intervallen ijspilaren te maken. Zo kun je na elk eindje zwemmen even op de ijspilaar uitrusten om je stamina te herstellen. Let er wel op dat je Cryosis niet kunt gebruiken als je aan het zwemmen bent. Zorg er dus voor dat je al een ijspilaar klaar hebt voordat je het water in duikt.
Je kunt op je schild surfen om snel een helling af te dalen. Er zit wel een truc achter: je moet je schild vasthouden (ZL), springen (X) en dan op A duwen. Als alles goed gaat, springt Link op zijn schild. Houd er wel rekening mee dat dat je schild verslijt, dus gebruik minder waardevolle schilden als surfplank.
De taal waarin je The Legend of Zelda: Breath of the Wild speelt, stel je niet in de game zelf in. Ga naar het Home-menu en klik op Systeeminstellingen. Dan ga je naar Systeem, en kies je bij Taal de taal die je wilt. Dat verandert de taal van je Nintendo Switch, en Breath of the Wild past zich automatisch daaraan aan.
Sluip als je insecten en andere dieren wilt vangen. De beestjes zijn heel schuchter en vluchten bij het minste geluid. Als je sluipt, merken ze je minder rap op en kun je ze makkelijker aan je verzameling toevoegen.
Gebruik je schild om de lasers van Wachters te weerkaatsen en ze zo te verslaan. Wachters zijn heel moeilijke vijanden, zeker aan het begin van de game. Ze zijn zwaar bepantserd en met gewone wapens haast onvernietigbaar. Met een vaste hand en goede timing vernietig ze je echter met hun eigen wapens. Als de rode straal waarmee ze mikken op je gericht staat, moet je je schild klaarhouden (ZL). Houd je vinger boven de A-knop en druk af zodra de Wachter opgeladen is en je een blauwe lichtflits in zijn 'oog' ziet. Als je het goed hebt gedaan, vertraagt de tijd en zie je Link de laserstraal weerkaatsen. Het vergt echter wat oefening om de timing juist goed te krijgen, dus zorg zeker dat je voldoende genezend eten bij je hebt als je wilt 'repeteren'.
Nog meer over de game weten? Lees dan Bert zijn The Legend of Zelda: Breath of the Wild review of raadpleeg ons algemeen overzicht van alle The Legend of Zelda: Breath of the Wild info.