Zelda: Breath of the Wild - Vah Ruta dungeon oplossingen: controlezuilen, slurf, waterrad
Trotseer de eerste Titaan.
Welkom in Watertitaan Vah Ruta, de eerste dungeon in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Stap naar binnen en je komt meteen een enge vieze zwarte substantie tegen. Schiet op het oog met een pijl en de zwarte smurrie zal verdwijnen.
Links in het midden van de eerste kamer zie je een gesloten poort met daar achter een Sheikah-zuil. Schiet eerst op het oog en duw vervolgens de poort naar boven door er met Cryonis een ijspilaar onder te vormen. Ga naar binnen en activeer de kaart van Vah Ruta op je Sheikah-steen. Je hebt nu controle over de slurf van de Titaan. Dit komt later nog van pas. Op de kaart zie je ook vijf verschillende controlezuilen die je moet activeren.
Ga de kamer terug uit en til rechts de kist met Magnesis uit het water. Open de kist om een Geavanceerde schroef te nemen. Links aan de overkant van de kamer zie je enkele tandwielen en een draaihendel. Grijp deze met Magnesis en draai rond tot een controlezuil te voorschijn komt. Activeer deze. Nog 4 te gaan.
Nog meer Zelda: Breath of the Wild tips en walkthroughs:
Zelda: Breath of the Wild tips en tricks
Basistips die de fijnere kneepjes van de vernieuwingen in Breath of the Wild uitleggen.
Vorige: Zelda: Breath of the Wild - Watertitaan Vah Ruta: elektropijlen, Titaan kalmeren
Bereid je voor om de Watertitaan binnen te gaan.
Volgende: Zelda: Breath of the Wild - Ganons Waterfantoom verslaan, Lichtschubbenspeer
Versla de eerste eindbaas in de game en krijg een krachtige beloning.
Waterrad activeren
Ga naar buiten en neem de ramp naar een verdieping hoger. Dood de bewakers en kijk naar het draaiende waterrad. Midden in het rad zie je een controlezuil dat mee ronddraait. Je kunt het wiel stoppen door op het punt waar het water uitkomt met Cryonis een ijspilaar te maken en de toevoer te blokkeren. Doe dit op je juiste moment zodat je het controlezuil kunt activeren. Nog 3 te gaan.
Vernietig de ijspilaar zodat het wiel terug begint te draaien. Gebruik de platformen aan de zijkant om boven op het wiel te komen. Spring vanaf hier naar de kist op de rand aan de overkant. Misschien moet je dit een paar keer proberen, maar het is wel de moeite waard: de schatkist bevat 100 Rupees.
Tijd om het grote stationaire waterrad in het midden van de kamer aan te pakken. Ga eerst langs buiten een verdieping hoger en versla onderweg de mond die vijanden uitspuwt door op het oog vlakbij te schieten.
Als je bij het grote rad komt, zie je een gesloten kamertje met daarin de volgende controlezuil. Om deze te openen moet je het rad echter eerst in beweging zetten. Open je kaart. Omdat je de kaart van Vah Ruta hebt gedownload, kun je zijn slurf bewegen. Dit doe je door de paarse pijlen aan te passen. Als je de juiste hoek kiest door de slurf bij het derde punt van boven te zetten, zal het rad naar links beginnen draaien. Wacht nu geduldig tot op het moment dat de grote bal op het punt staat om naar beneden te vallen. Bevries hem met Statis om de deur naar de controlezuil open te houden. Activeer de zuil. Nog 2 te gaan.
Om de schatkist in het rad tussen de twee rotsblokken te grijpen, wacht je tot op het punt dat de blokken naar beneden vallen en bevries je met Statis de bovenste. Als je snel bent kun je nu de schatkist openen en de Geavanceerde kern nemen.
Nu is het tijd om een weg naar de top van Watertitaan Vah Ruta te zoeken. Open opnieuw je kaart en positioneer de slurf op het vierde punt van de top. Keer terug naar de verdieping van met het kleinere rad van eerder en gebruik deze om op het grote rad te springen. Val niet naar beneden om de overkant te bereiken. Druk op de schakelaar om een waterval te activeren. Deze dient als binnenweg voor de toekomst. Gebruik deze waterval ook meteen om naar boven te zweven en een schatkist met een Ridderspeer te vinden.
Open je kaart en verlaag de slurf zo ver mogelijk. Ga door de doorgang voor je naar buiten en loop de slurf af en schiet op het oog van de vijand. Neem een Geavanceerde as uit de kist. Keer terug naar het lichaam van de olifant en gebruik het zweefzeil om bij het uiteinde van slurf te komen. Je bent nu bij de volgende console. Om deze te activeren breng je de slurf opnieuw naar het vierde van boven. Nog 1 te gaan.
Ga nu naar beneden, naar het platform met de controlezuil dat door vlammen is omgeven. Schiet op het oog aan het plafond en gebruik Magnesis om de draaihendel te grijpen en het dak boven de controlezuil te openen. Positioneer de slurf op zo'n manier dat het water langs het gat in het dak naar binnen stroomt en de vlammen dooft. Activeer de laatste controlezuil.
Als je alle vijf de controlezuilen hebt geactiveerd, ga je terug helemaal naar beneden naar de eerste kamer van Vah Ruta. Ga nu rechts door de grote kamer naar de stuurmachine. Activeer deze om het baasgevecht met Ganons Waterfantoom te starten.
Ga verder naar het volgende deel van de Breath of the Wild walkthrough: Zelda: Breath of the Wild - Ganons Waterfantoom verslaan, Lichtschubbenspeer