Zelda: Breath of the Wild - Vergeten Hoogvlakte: Tempels, Koude overleven en Zweefzeil
Zo verlaat je het startgebied.
Je avontuur in The Legend of Zelda: Breath of the Wild begint op de Vergeten Hoogvlakte. In dat startgebied moet je vier Heldenbollen uit vier Tempels bemachtigen. Die ruil je bij de mysterieuze Oude Man in voor het Zweefzeil. Dat zeil heb je nodig om het gebied te verlaten.
Nadat je in de Tempel der Wederopstanding je Sheikah-steen hebt gekregen, ga je naar buiten. Praat daar met de Oude man. Ga vervolgens in de richting van de gele markering op je kaart. Blijf die richting volgen tot je bij de Toren der Wederopstanding komt. Beklim die toren om de kaart van Vergeten Hoogvlakte te krijgen. De Oude Man vertelt je dat je vier tempels moet doorkruisen. De vier Heldenbollen die je als beloning krijgt, ruilt hij met je voor het Zweefzeil.
De locaties van de vier Tempels vind je op onderstaande afbeelding:
- Tempel van Oman Au - In het noorden, vlakbij Toren der Wederopstanding.
- Tempel van Ja Baij - In het oosten, vlakbij Oostelijke abdij.
- Tempel van Owa Daim - In het zuiden, bij de klifrand.
- Tempel van Keh Namut - In het westen, ten noorden van de top van Hylia-berg.
Nog meer Zelda: Breath of the Wild tips en walkthroughs:
Algemene tips
Zelda: Breath of the Wild - Paard en Epona temmen, registreren en band verhogen
In een Zelda-game is je paard je trouwste vriend. Zo krijg je een viervoeter en bouw je de band met hem of haar op.
Zelda: Breath of the Wild - Koken: ingrediënten combineren en vuur maken
Lekker eten levert in Breath of the Wild ook unieke bonussen op.
Zelda: Breath of the Wild - Snel Rupees en geld verdienen
Alles wat je in Breath of the Wild wilt ondernemen kosten geld, daarom is het belangrijk dat je een goede bron van inkomsten hebt.
Zelda: Breath of the Wild tips en walkthrough
Alles wat je over de game moet weten, van basistips tot een complete walkthrough van hoofdmissies en tempels.
Walkthrough
Volgende: Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Kakariko, Tweelingberg, Impa
Tijd om de wereld in te trekken en een oude kennis te bezoeken.
Tempel van Oman Au - Magnesis
De Tempel van Oman Au vind je vlakbij de Toren der Wederopstanding en is waarschijnlijk de eerste Tempel die je betreedt.
In die Tempel krijg je de Magnesis kracht. Met die vaardigheid kun je metalen objecten vanop een afstand optillen en verplaatsen. De puzzels in de Tempel draaien dan ook om die vaardigheid.
Als je de Magnesis-kracht activeert, lichten metalen objecten op. Vervolgens schiet je een magneet naar het object dat je wilt manipuleren.
Hef aan het begin de metalen platen van de vloer om een gang te ontdekken. In de volgende kamer trek je de metalen kubus uit de muur om een doorgang te forceren. In de laatste kamer steek je eerst de brug over en gebruik je de metalen plaat om bij het volgende platform te geraken. Vergeet links de kist niet te grijpen met je Magnesis-kracht. Open tenslotte de zware deuren om bij het einde te komen.
Als je toch problemen hebt met de puzzels, bekijk dan het onderstaande filmpje. De Tempel van Oman Au komt in het begin aan bod.
Tempel van Ja Baij - Afstandsbom
De twee Tempel vind je ten oosten in de Oostelijke abdij. In dit gebied waken echter de Wachters. Ontwijk die robots en als ze je toch detecteren, probeer ze niet te bevechten maar loop gewoon weg of schuil achter een hoek.
De gemakkelijkste manier om de Tempel van Ja Baij te bereiken is door simpelweg over de muren te klimmen. Probeer het labyrint niet te doorkruisen, want daar ben je veel te kwetsbaarder voor de Wachters.
In de Tempel van Ja Baij krijg je de Afstandsbom kracht. Die bommen kunnen bolvormig en kubusvormig zijn. Maar in de eerste plaats zijn ze natuurlijk handig om dingen op te blazen, zowel om puzzels op te lossen als in gevechten. Je kunt de bommen bij je voeten plaatsen (A), maar ook gooien (R). Druk opnieuw op de L-toets om de bom te laten ontploffen.
De puzzels in de Tempel zijn redelijk eenvoudig. Bij de platformen die objecten afschieten, moet je een bolvormige bom in de pijp ernaast leggen. Laat die aan de overkant ontploffen om de weg vrij te maken.
Vergeet ook de twee schatkisten niet: eentje aan het begin van de Tempel rechts na de eerste blokken en aan de overkant van de katapult links in de grote kamer.
Als de puzzels toch te moeilijk zijn, bekijk dan het filmpje wat hoger op deze pagina. De Tempel van Ja Baij komt als tweede aan bod.
Overleven in koude gebieden - Gevoerd hemd
Om bij de volgende twee Tempels te komen, moet je een koud gebied trotseren. Als je Link niet tegen de koude wapent, dan sterft hij een langzame dood. We werken momenteel aan een uitgebreide gids over hoe je in de koude moet overleven, maar voorlopig geven we je de twee gemakkelijkste manieren.
Ten eerste kun je pikant voedsel koken. Dat doe je door Pepers aan je gerechten toe te voegen. Naargelang de hoeveelheid Pepers je gebruikt, verhoogt de tijd dat de maaltijd weerstand tegen de kou biedt.
In de Vergeten Hoogvlakte kun je echter ook een Gevoerd hemd vinden. Dat kan op twee manieren: door bij de hut van de Oude Man Pepers, Rauw vlees en Hyrule-baars te combineren in een pikant gerecht. Hij geeft je als beloning het hemd. Of door de top van Hylia-berg te bereiken. De Oude Man wacht je hier op en geeft je het Gevoerd hemd met de constante weerstand tegen de kou.
Tempel van Owa Daim - Stasis
Als je genoeg middelen hebt om de koude te trotseren, ga je naar het zuiden. Begin de flanken van Hylia-berg te beklimmen en blijf goed op de kaart kijken. Ga helemaal naar het zuiden tot je bij een klif komt. Oriënteer je met de kaart naar de Tempel van Owa Daim en klim naar beneden. Als je het juiste pad kiest, vind je onderweg een IJzeren Hamer.
De Tempel van Owa Daim staat in het teken van de Stasis kracht die objecten in de tijd bevriest. Gebruik die kracht aan het begin op het tandwiel om de brug stil te zetten. Vervolgens moet je goed timen om de gigantische bal in het bovenste deel van zijn traject te bevriezen. Bovenaan de helling vind je trouwens een schatkist, dus vergeet die niet. Om de laatste bal van je pad te verwijderen, moet je eerste de IJzeren Hamer grijpen, de Stasis-kracht op de bal gebruiken en er met de hamer op meppen. Wanneer de kracht vervolgens afloopt, wordt de bal door de opgebouwde energie weggekatapulteerd.
Als je problemen hebt met de puzzels in de Tempel van Owa Daim, bekijk dan het eerder getoonde filmpje op deze pagina. De Tempel komt als derde aan bod.
Tempel van Keh Namut - Cryonis
Als je uit de richting van de vorige Tempel komt, ligt de makkelijkste route over de top van Hylia-berg. Een alternatieve route loopt via Woud der Geesten en Kikkervijver in het noorden.
De Tempel van Keh Namut herbergt de Cryonis kracht. Hiermee maak je in water bevroren pilaren. Om de puzzels in deze Tempel op te lossen, gebruik je die pilaren om hoger gelegen gebied te bereiken. Vergeet links in de lange gang de schatkist in de nis niet. De enige tricky puzzel is de laatste, waarbij je de stenen plaat aan een kant omhoog moet duwen met een bevroren pilaar om een schans naar omhoog te maken.
Als je toch vast zit, bekijk dan het eerder vernoemde filmpje op deze pagina. De Tempel van Keh Namut komt als laatste aan bod.
Zweefzeil van Oude Man krijgen
Als je de vier Heldenbollen hebt verzameld, vertelt de Oude Man dat je hem bij de Tempel des Tijds moet ontmoeten. Ga naar de Tempel in het midden van de map en bid bij het standbeeld bij het altaar. Ruil je Heldenbollen in voor een extra hartje of meer stamina.
Vervolgens roept de Oude Man je naar het dak van de Tempel. Klim via de ladder buiten aan de zijkant rechts (met je rug naar het standbeeld) naar boven. Praat met de Oude Man en na de cutscene krijg je het Zweefzeil. Je bent nu klaar om Vergeten Hoogvlakte te verlaten.
Ga verder naar het volgende deel van de Breath of the Wild walkthrough: Zelda: Breath of the Wild - Weg naar Kakariko, Tweelingberg, Impa