Zelda Echoes of Wisdom Suidia-ruïne walkthrough
Zo voltooi je de kerker van de Suidia-ruïne.
De Suidia-ruïne in Zelda: Echoes of Wisdom is de kerker die zich aan het einde van de Suidia-scheur bevindt - en je moet deze voltooien om een personage te redden dat je daar zult vinden (die uiteindelijk erg nuttig blijkt te zijn). Deze kerker maakt deel uit van de grotere 'De mysterieuze scheuren'-hoofdmissie.
In deze kerker vind je vijanden en puzzels die zowel je verstand als je nieuw verworven Echo-vaardigheden op de proef stellen.
Om je te helpen de kerker veilig door te komen en elke schatkist te vinden, is hier onze walkthrough van de Suidia-ruïne in Zelda: Echoes of Wisdom.
Op deze pagina:
Als je meer hulp nodig hebt, bezoek dan ons Zelda Echoes of Wisdom walkthrough.
Suidia-ruïne walkthrough in Zelda Echoes of Wisdom
Betreed de Suidia-ruïne en activeer het Teleporteerpunt aan je linkerzijde voordat je doorgaat door de deur. In de volgende kamer volg je het pad helemaal naar links waar je een grote rots tegenkomt. Interageer met de rots met 'A' en Tri legt uit hoe handig het zou zijn om dingen te kunnen verplaatsen (inderdaad, bedankt Tri). Je leert nu de vaardigheid 'Koppelen'.
Gebruik 'X' of 'ZL' wanneer je naar de rots kijkt om hem te markeren met de staf en koppel Tri eraan vast. Terwijl je gekoppeld bent, loop je in een willekeurige richting en het object volgt je. Nu moet je de rots uit de weg verplaatsen - hem in het gat hier laten vallen is een goed idee.
Als je klaar bent met de rots, druk je op 'ZR' om hem los te laten. Zodra je dit hebt gedaan, ga je verder langs de plaats waar de rots oorspronkelijk stond en vind je een schakelaar op de vloer. Ga hierop staan en de poort naar de volgende kamer zal openen.
Ga door de poort en je komt in de tweede kamer. Direct voor je ligt nog een rots; gebruik de net geleerde 'Koppel'-vaardigheid om hem naar de linkerkant van de verzonken vloer te verplaatsen. Dit onthult een ladder - maar ga er nog niet naar beneden!
Terwijl je de rots nog steeds vasthoudt, ga je naar de linkerkant van de kamer en het water in. Je zou een opening moeten zien tussen de helling en een platform aan de achterkant van dit gedeelte - plaats de rots hier om het pad te voltooien.
In de linker benedenhoek van het scherm staan ook twee potten - sla ze kapot om wat nectar te krijgen.
Ga nu de helling op en over het pad dat je net hebt gemaakt naar de kamer links. Hier zie je een schatkist half begraven in het zand. Om hem eruit te halen, gebruik je de 'koppel'-vaardigheid en til je hem op door van de kist weg te lopen.
Wanneer de kist bevrijd is, kun je hem openen om vijf porties Gloeiboter te krijgen.
Ga nu terug naar die ladder die je net hebt gevonden in de andere kamer en klim naar beneden naar het volgende gebied. Hier moet je het gebied doorkruisen door van spinnenweb naar spinnenweb te springen, gemaakt door de Strandtula hier.
Zodra je voorbij de Strandtula's bent, kun je er een verslaan om zijn Echo te leren.
Zelda Echoes of Wisdom Suidia-ruïne Kerkerkaart locatie
Om de Suidia-ruïne Kerkerkaart te vinden, moet je een manier vinden om de kist te bereiken die op een richel bovenaan dit gebied ligt. Om bij deze kist te komen, moet je de Strandtula Echo gebruiken die je eerder hebt geleerd om nog een spinnenweb te maken die aan het plafond hangt in de buurt van het centrale platform (als er nog geen is).
Klim deze op en ga naar het centrale platform, ga dan recht onder het gat in het platform erboven staan (deze met de kist erop) en gebruik de Echo opnieuw om nog een draad te maken.
Klim deze draad op naar het volgende platform en open de kist voor de kerkerkaart! De moeite waard.
Nu je de kerkerkaart hebt, kun je op de (-) knop drukken om deze te openen. Wanneer hij open is, kun je het zicht wisselen met de linker- en rechterpijlen op de richtingstoetsen. Open de kerkerkaart en kijk wat rond om je te oriënteren, dan is het tijd om verder te gaan.
Zo krijg je zwaardvechtersvorm in Zelda Echoes of Wisdom
Om de zwaardvechtersvorm te verkrijgen, moet je terugkeren naar het laagste niveau van dit gebied en naar rechts doorgaan. Je moet hier mogelijk je Strandtula Echo gebruiken om een touw te maken waarlangs je naar het volgende platform kunt klimmen. Eenmaal daar, klim je de ladder op.
In de volgende kamer staan enkele potten in de hoek aan je rechterkant – breek ze als je dat wilt. Ga vervolgens naar de opening tussen de twee platforms aan de achterkant van dit gebied en gebruik je Strandtula echo om weer een touw naar het plafond te maken. Je weet wat je moet doen, klim de draad op en spring naar het platform aan de linkerkant.
Volg het pad hier en ga door de poort naar de volgende kamer. Dit gebied is vrij groot in vergelijking met wat je tot nu toe hebt gezien. Als je naar het zuiden gaat, zie je wat struiken met een Pyro-zol (als je deze Echo nog niet hebt, moet je hem oppikken, je hebt hem straks nodig). Wil je echter verder, ga dan naar het noorden en ga op de liftsteen staan om naar de bovenverdieping te gaan.
Verlaat de lift en ga verder naar het noorden voorbij de omgevallen pilaar en de trap op. Bovenaan de trap bevindt zich een Darknut vijand – wij gebruikten een Pyro-zol om hem te verslaan. Ze laten Rupees vallen en je leert de Darknut Echo.
Nadat je hem hebt verslagen, ga je linksaf bovenaan de trap – je kunt hier niet omhoog springen, maar je kunt een opstapje maken met voorwerpen uit je inventaris. Wij gebruikten een tafel.
Ga verder de trap op en door de poort naar het volgende gebied, waar je een ladder vindt die je naar beneden leidt.
In het volgende gebied volg je het pad naar rechts en laat je jezelf vallen. Ga verder naar rechts voorbij de houten doos totdat je een muur bereikt. Gebruik hier je Strandtula om een touw te maken en klim helemaal naar boven. Bovenaan het touw spring je naar rechts en Zelda kan eenvoudig over het object lopen dat haar pad blokkeert.
Klim nu de ladder op die bijna recht voor je staat en je ziet een stapel van negen houten kisten aan je linkerhand. Vernietig de kisten zoals je wilt (wij verbrandden ze met Pyro-zol), steek dan de fakkel aan de andere kant aan en de poort onder je, die je de weg naar de volgende ladder blokkeerde, gaat open.
Ga de ladder aan je rechterkant af, ga dan verder naar rechts en beklim de nieuw onthulde (en hoge) ladder hier. Dit brengt je naar het volgende gebied en zodra je van de ladder komt, zie je een Teleporteerpunt aan je linkerhand – onthoud om deze te activeren zodat je hier kunt teleporteren met je kaart.
In deze kamer ga je naar rechts en bekijk je de standbeelden aan de muur. Slechts één van hen heeft een gouden schild vast – gebruik de 'Koppel'-vaardigheid om het schild te grijpen en loop dan achteruit om het schild uit het standbeeld te trekken.
Zodra je het schild uit het standbeeld hebt gehaald, gaat de poort naar het volgende gebied open – dus ga er maar doorheen.
Er vliegen een paar Keese rond en er zijn twee Darknuts, dus wees voorzichtig. In deze kamer ga je direct naar links en kom je oog in oog te staan met een muur. We weten het, dit lijkt niet nuttig, maar als je de camera verder naar links draait, zie je dat er net voorbij deze muur een kist is.
Om deze kist te bereiken, gebruik je een Strandtula om een draad naar het plafond te maken zo dicht mogelijk bij de muur. Klim dit touw op en spring naar links op de top van de muur en ga verder naar links om in het gebied van de kist te vallen.
Om bij de kist te komen, plaats je nog een Strandtula-draad zo dicht mogelijk bij het platform waarop de kist staat, klim het touw op en spring op het platform. Open de kist om 50 Rupees te krijgen.
Als je terugkeert naar het hoofdgedeelte van dit gebied, ga je naar het noorden naar de trap en rechts van de trap staan twee potten, breek ze om een hartje te verzamelen. Ga verder de grote trap op naar het volgende gebied.
Zo verslag je de Suidia-ruïne mini-baas in Zelda Echoes of Wisdom
Bovenaan de trap kom je in een gebied met een heel speciaal persoon die naar een steen kijkt – maar nader hem voorzichtig, want hij is kwaadaardig… en hij lijkt verdacht veel op Link.
Deze ondeugende dubbelganger zal je onophoudelijk door de kamer volgen en met zijn zwaard zwaaien terwijl hij je kan zien. Je kunt de verschillende rechthoekige en vierkante rotsen in de kamer als schuilplaatsen gebruiken om even op adem te komen en je volgende zet te plannen. Als Link je echter ziet, verschijnen er drie lijnen boven zijn hoofd om je te laten weten dat je in de problemen zit.
Het geheim om de boze Link te verslaan, is om de potten in de kamer te gebruiken, til de potten op en gooi ze naar de boze Link, zodat ze op zijn hoofd kapotgaan. Herhaal dit met alle potten in de kamer.
Als je hem hebt verslagen, ontvang je zijn Mysterieus Zwaard en de grote stenen die de weg naar het volgende gebied blokkeerden, gaan open en onthullen een nieuw probleem – slijm. Slijm blokkeert de deur, maar gelukkig is het zwaard het antwoord.
Druk op de bovenste knop op je D-pad om te transformeren in een spookachtige Link – ook wel bekend als Zwaardvechtersvorm. In deze vorm kun je aanvallen met 'Y', en als je 'Y' ingedrukt houdt, kun je je zwaard opladen voor een draaiaanval. Je kunt jezelf ook verdedigen met het schild door 'ZL' te gebruiken.
Dat is nog niet alles (deze vorm is behoorlijk handig), je kunt ook hoger springen dan normaal in deze vorm door op 'B' te drukken.
Ga nu naar het slijm dat de deur bedekt en val het herhaaldelijk aan met je zwaard om het uit de weg te ruimen. Ga door de deur waar het slijm zat om wat energie te verzamelen en ga dan de ladder af hier.
Zelda Echoes of Wisdom Suidia-ruïne Grote Sleutel locatie
Om de Grote Sleutel in de Suidia-ruïne te krijgen, moet je verder naar beneden klimmen via de ladder in het volgende gebied totdat je op een platform komt met twee potten aan je rechterkant. Sla deze kapot om een hartje te verzamelen en volg dan het pad naar rechts, spring omlaag en ga verder naar beneden naar links.
Zodra je op de begane grond bent, ga je naar rechts en vind je een rots die je pad blokkeert.
Om de weg vrij te maken, gebruik je 'Koppel' om de rots vast te pakken en beweeg dan naar links. Je moet de rots zo plaatsen dat hij op het platform boven je ligt, iets links van de kist hier.
Zodra de rots op zijn plek ligt, ga je terug de ladder op naar het bovenste platform en spring je naar rechts. Volg het pad naar rechts en spring boven op de rots, waarna je makkelijk over de muur kunt springen naar het gebied met de kist. Open deze kist om een Hartenspeldje te verzamelen - een accessoire dat ervoor zorgt dat hartjes vaker verschijnen. Je kan deze onmiddellijk aandoen!
Ga nu terug naar de begane grond, waar je eerder de rots vandaan hebt gehaald, en ga de ladder rechts af.
Het gebied waar je terechtkomt is klein - er staan twee potten in de hoek die je kunt kapotslaan om wat nectar te krijgen. Verder is er hier niets van belang, dus ga door de deur aan de achterkant van dit gebied.
In de volgende kamer zweeft wat energie rond, loop ernaartoe om het te verzamelen. Je zult nu merken dat er twee deuren zijn - een open deur links en een gesloten deur rechts.
In de linkerachterhoek van deze ruimte bevindt zich een Teleporteerpunt - we raden aan deze te activeren voordat je verder gaat. Naast het Teleporteerpunt is een paarse vergrendelde deur - we komen hier later op terug.
Ga nu terug naar de ingang van dit gebied en door de open deur aan de linkerkant. Dit brengt je oog in oog met een Deku-baba - en de deur sluit achter je, uh-oh.
Je moet de Deku-baba verslaan met Echo's in je inventaris - maar kom niet te dichtbij, want ze kunnen zich uitstrekken en Zelda bijten. Ze zijn kwetsbaar als je hun koppen plukt, dus je kunt 'Koppelen' gebruiken om de plant uit te trekken. Zodra de Deku-baba krimpt, ga je ernaartoe om de Echo te verzamelen.
Er zijn nog twee Deku-baba's in dit gebied - één zit op een hoog platform in de rechterbovenhoek. Wij gebruikten de zwaardvechtersvorm om deze snel te verslaan, waarna hij wat Rupees liet vallen.
De andere zit achter een muur van slijm aan de linkerkant. Om bij deze Deku-baba te komen, schakel je over naar de zwaardvechtersvorm om de muur te vernietigen en, net zoals eerder, versla je de vijandelijke Deku-baba. Hij laat Rupees vallen als hij verslagen is.
Zodra alle Deku-baba's verslagen zijn, openen de drie deuren in deze kamer zich.
Je kunt nu door de linker boven- of onderhoekdeuren gaan, maar wij kozen ervoor om eerst door de deur in de linker benedenhoek te gaan.
In deze kamer vind je een kist die is afgesloten achter stevige tralies.
Om bij de kist te komen, gebruik je 'Koppelen' om het standbeeld naast de kist op te pakken en terwijl je het vasthoudt, moet je Zelda naar boven op de helling aan de linkerkant van de kamer bewegen.
Terwijl je dit doet, moet het standbeeld bovenop het hoge achterplatform zweven. Terwijl je het standbeeld nog steeds vasthoudt, laat je Zelda naar rechts zakken en plaats je het standbeeld boven de witbruine schakelaar aan de rechterkant van het scherm.
Als het standbeeld correct op de schakelaar staat, zullen de tralies zakken. Je kunt nu de kist openen om 50 Rupees te verzamelen.
Ga nu terug naar de kamer waar je de drie Deku-baba's eerder hebt verslagen en ga door de deur aan de achterkant van het gebied (de deur met fakkels aan beide kanten).
In dit gebied zie je een Deku-baba achter een rooster en twee fakkels aan je linkerkant. Loop naar de roosterwand en gebruik 'Koppelen' om de Deku-baba naar je toe te trekken. Als je lang genoeg trekt, zal hij vanzelf verdwijnen.
Als je dit gedaan hebt, verschijnt er een kist tussen de twee fakkels aan de linkerkant van de kamer. Open deze om een Kleine Sleutel te verzamelen.
Nu je de sleutel hebt, ga je terug naar de hoofdruimte van dit gebied waar de paarse vergrendelde deur is. Als je deze ruimte binnenkomt, ga je recht vooruit naar de deur tegenover je (het is nog niet tijd voor de paarse deur!).
Druk op 'A' om de deur te openen en ga naar het volgende gebied. Hier wacht weer een puzzel op je. Een ladder naar beneden is geblokkeerd door tralies, net zoals bij de kist eerder.
Om de tralies hier te openen, ga je naar de rechterkant van het gebied en kijk je door het rooster - je ziet een standbeeld dat niet in formatie staat met de andere. Gebruik 'Koppelen' om dit standbeeld te verplaatsen en zet het op de schakelaar aan de achterkant van het gebied (het lichtgroene vierkant op de grond).
Wanneer het standbeeld boven de schakelaar staat, laat je het los en het activeert het mechanisme dat de tralies voor je opent. Je kunt nu de ladder afgaan.
In dit gebied vind je een bewegend platform aan je rechterkant - wacht tot het naar je toe komt en spring erop om eroverheen te rijden naar de andere kant. Volg vervolgens het pad naar rechts naar het volgende deel van dit gebied.
Hier zal Tri je leren over het vasthouden van 'R' nadat je jezelf aan een object hebt gekoppeld - omgekeerde koppeling - dit stelt Zelda in staat om de beweging van wat ze vasthoudt te volgen en dit is de oplossing voor ons volgende probleem.
Boven waar je staat, is er een bewegend platform. Koppel jezelf hieraan en houd 'R' ingedrukt om over de kloof te zweven zodra het platform begint te bewegen. Wanneer je veilig op het volgende platform rechts bent, laat je het bewegende platform los.
Koppel jezelf aan de ladder hier en naar het platform aan je linkerzijde - wacht dan tot het bewegende platform weer naar je toe komt. Zodra het dat doet, spring erop en rij helemaal naar links - stap dan af op het solide platform hier.
Koppel Zelda aan de ladder op dit platform en ga staan op het solide platform aan je rechterzijde - hier zou je een ander bewegend platform moeten zien, maar het gaat niet helemaal over zoals je zou willen.
Om deze behoorlijk grote kloof over te steken, ga je op het bewegende platform aan je rechterzijde staan wanneer het dichtbij genoeg is om veilig op te springen en rij het zo ver als het gaat. Terwijl je erop staat, kijk boven je en je vindt een ander bewegend platform hier.
Wanneer je het einde bereikt van waar je huidige platform kan gaan, gebruik je 'Koppelen' en houd je 'R' ingedrukt om het platform boven je te volgen, dat je veilig over de kloof naar rechts brengt.
Koppel Zelda hier aan de ladder, rij dan het bewegende platform naar links en klim de ladder op naar het zeer kleine platform aan je rechterzijde.
Hier hebben we 'Koppelen' gebruikt om ons te hechten aan het bewegende platform hieronder (dezelfde waar we net overheen zijn gereden) en het bracht ons naar de kist aan de rechterzijde. Open deze kist om 20 Rupees te verzamelen.
Klim nu de ladder aan de rechterzijde op en naar het platform aan je linkerzijde. Rij het bewegende platform hier naar links zo ver als het gaat - het brengt je terug naar het zeer kleine platform waar je een moment geleden op stond.
Stap hier voorzichtig af en ga verder omhoog de zeer hoge ladder aan de linkerkant van deze ruimte.
In de volgende kamer sta je weer voor tralies die een zeer glanzende kist blokkeren. Achter de tralies staat ook een standbeeld en een schakelaar - ja, dit weer. Je moet 'Koppelen' gebruiken om het standbeeld op de schakelaar te verplaatsen. We deden dit door een Trampoline neer te zetten aan onze kant van de tralies voor de schakelaar en vervolgens, terwijl we het standbeeld vasthielden, erop te springen om genoeg hoogte te krijgen zodat het standbeeld op de schakelaar landde.
Zodra het standbeeld op de schakelaar staat, zullen de tralies zakken - ga naar de glanzende kist om de Grote Sleutel te verzamelen (de sleutel voor de paarse deur - eindelijk!).
Ga nu terug door de deur die net geopend is in de linkerbenedenhoek van de kamer en ga vervolgens verder door de gebieden waar je al eerder bent geweest om terug te keren naar de hoofdruimte met de paarse deur.
Ga naar de paarse deur en druk op 'A' om deze te openen. Het is nu tijd om Dreun-Talus te verslaan - de baas van de Suidia-ruïne.
Als je Dreun-Talus hebt verslagen, heb je de Suidia-ruïne voltooid!