Skip to main content

Zelda: Skyward Sword - Eeuwenoud reservoir: de Stalmaster verslaan en de zweep vinden uitgelegd

De diepte in.

Het Eeuwenoud reservoir is de vierde kerker in The Legend of Zelda: Skyward Sword.

Je krijgt toegang tot deze dungeon nadat je De Banneling voor het eerst verslaat en je het Heilig water vindt. Ook al ziet het er hier mooi uit, er schuilt hier een duistere kracht...

In deze dungeon kruis je zwaarden met Stalmaster en voeg je de zweep toe aan je inventaris. De reis eindigt met een baasgevecht tegen Koloktos.

Op deze pagina:

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD trailerBekijk op YouTube

Als je meer wilt weten, bezoek dan onze Skyward Sword gids met tips.

Eeuwenoud reservoir kleine sleutel locatie uitgelegd

Je eerste taak in het Eeuwenoud reservoir is langs de rechterkant van de kamer gaan, de Chuchu daar doden en aan de hendel naast de deur trekken.

Ga door de deur naar de volgende kamer, val naar de kamer hier beneden en dood de twee Skulltulas links in de kamer.

Hierdoor kun je door de passage. Het slot op de deur los je als volgt op:

  • Omhoog
  • Omlaag
  • Links
  • Rechts

In deze nieuwe kamer snijd je met de Grijpschaarkever de webben van de Skulltulas door. Dan gebruik je de leliebladen om bij het platform links in de kamer te komen. Dood de spin die aan de klimop hangt en klim dan zelf naar boven, zodat je links van het platform op het lelieblad kunt springen

Spring op dit lelieblad.

Hierdoor draai je het lelieblad ondersteboven, waardoor je toegang tot een kruipruimte krijgt. Je kunt hetzelfde doen met het platform aan de rechterkant om twintig Rupees te verdienen.

Zwem door de kruipruimte en breek de barrières om bij de volgende deur te komen, alsook een kistje met een kleine sleutel.

Je kunt nu terug naar de centrale kamer met gebruik van de waterstraal. Versla meteen de Deku Baba die in je weg staat.

Je kunt nu de kamer tegenover de entree van de kerker openen, die leidt naar het mini-boss gevecht met de Stalmaster.

De Stalmaster wacht achter deze deur.

Terwijl je door de centrale kamer van het Eeuwenoud reservoir loopt, zie je misschien wat zilveren rupees in het water. Deze zijn honderd rupees waard maar als je niet uitkijkt kun je vast komen te zitten in de handen waar ze op liggen. Om deze rupees veilig te pakken moet je een draaiaanval doen terwijl je over de hand zwemt. Zo blijf je uit hun greep.

Hoe versla je Stalmaster in het Eeuwenoud reservoir in Zelda: Skyward Sword

Om de Stalmaster - de mini-boss van het Eeuwenoud reservoir in Skyward Sword - te verslaan, moet je helemaal naar beneden afdalen.

Je verslaat de Stalmaster op dezelfde manier als dat je de Stalfos in deTempel der Bezinning verslaat - zwaai met je zwaard naar de plek die hij niet met zijn zwaard verdedigt.

Wat Stalmaster moeilijker maakt is dat hij halverwege het gevecht zijn extra handen gebruikt. Hierdoor is het moeilijker om hem te raken dus wees voorzichtig met het zwaaien van je zwaard.

De Stalmaster valt je op dezelfde manier aan als de Stalfos - zijn moves zijn te voorspellen voordat hij aanvalt. Zorg ervoor dat je deze aanvallen ontwijkt want ze nemen een behoorlijke hoeveelheid van je health af.

Naarmate het gevecht vordert verliest de Stalmaster steeds onderdelen van zijn pantser, tot je hem uiteindelijk verslaat.

Nadat je de Stalmaster hebt verslagen ga je door de deur en open je de kist om de zweep te pakken.

Ga nu terug naar de vorige kamer en gebruik de zweep op de schakelaar om een waterstraal te activeren. Daarmee kun je terug naar de vorige verdieping.

Gebruik de zweep om waterstralen in het Eeuwenoud reservoir te activeren.

Je kunt de andere schakelaars in dit gebied gebruiken om bij de afgesloten kamer van de baas te komen. Hier vind je een stenen tablet met een hint naar de locatie van de sleutel van de baas.

Voor nu kun je dat nog niet bereiken, dus spring weer naar beneden om bij de centrale kamer van het Eeuwenoud reservoir te komen.

Eeuwenoud reservoir kerkerkaart locatie uitgelegd

Het vinden van de kerkerkaart in het Eeuwenoud reservoir is kinderspel nu dat je de zweep hebt.

Het enige wat je moet doen is naar de rechterkant van de centrale kamer gaan en de richels beklimmen, voorbij de eerste deur waar je in deze kerker gebruik van hebt gemaakt.

Eenmaal bovenaan gebruik je de zweep op de haken, zodat je naar de andere kant kunt zwaaien, waar de kist met de kerkerkaart op je wacht.

Eeuwenoud reservoir sleutel van de baas locatie uitgelegd

Nu dat je de kerkerkaart van het Eeuwenoud reservoir hebt kun je de volledige kerker in ogenschouw nemen. De eerste kamers die je wilt bezoeken zijn aan de linkerhand van de kerker.

De verborgen kamers van het Eeuwenoud reservoir.

Om daar te komen spring je het water in en zwem je langs de waterval naar de linker zijde van de kamer.

Klim een lelieblad op en gebruik de zweep op de wortels van het omgedraaide lelieblad.

Door dat te doen draai je het lelieblad om, waardoor je er op kunt staan. Vanaf daar gebruik je de zweep op een nabijgelegen hendel om de waterval te stoppen.

Nu kun je door de open passage in de vissenmond zwemmen om bij de volgende kamer te komen.

Versla de Skulltula en verzamel de twintig rupees uit de kist achter de vissenkop. Daarna gebruik je de zweep door de tralies om bij de hendel te bereiken.

In de volgende kamer versla je eerst de Chuchu's en een Bokoblin-boogschutter. Hierna gebruik je de zweep op de haak aan de rechterkant van de kamer om verder te zwaaien.

Dood de twee Deku Babas bovenop het platform en grijp dan de lianen die aan de bewegende pilaar vast zitten. Je moet hoog genoeg klimmen zodat Link niet door de muur van de pilaar af wordt geduwd.

Zorg er voor dat je boven dit platform geraakt.

Zodra het veilig is laat je los en versla je de tweede Bokoblin-boogschutter.

Vervolgens gebruik je de zweep op de nabijgelegen haak en, terwijl je zwaait, mik je op de hendel. Als je dichtbij genoeg bent, springt Link en grijpt hij de hendel, waardoor de tralies bovenaan open gaan.

Gebruik de haak om naar de hendel te zwaaien.

Hierna dood je de kleine spin op de lianen en, opnieuw met behulp van de haak, zwaai je naar de lianen en klim je naar het bovengelegen gebied.

Hier moet je drie Deku Babas doden voordat je veilig bent om de zweep op de schakelaar te gebruiken, waarmee je een draaikolk in het water creëert. Spring daarna de draaikolk in.

Och, dat komt vast wel goed...

Je bevindt je nu in de donkere krochten van het Eeuwenoud reservoir. Klim meteen het platform op.

Hier gebruik je de Grijpschaarkever om de Skulltulas naar beneden te halen en tegelijk de weg vrijmaken naar het volgende gedeelte van het riool.

Nu klim je rechts het water uit en gebruik je de zweep om de kleine sleutel van de Bokoblin aan de andere kant van de tralies te pikken.

Link is niet de meest geruisloze zakkenroller

Met deze sleutel open je de deur aan de andere kant en, voor alle zekerheid, reken je af met de Bokoblin. Daarna klim je de pijp in om terug te keren naar de de wat gezelligere kant van het Eeuwenoud reservoir.

Voordat je ook maar iets anders doet, trek je eerst aan de hendel om een korte route naar de centrale kamer te openen.

Spring het water weer in voer een draaisprong uit om bij de richel rechts bij de deur te komen. Gebruik nu de zweep op de omgedraaide lelie en dood de kleine spin om aan de lianen te klimmen.

Volg het platform, dood de Quadro Baba en spring naar het ondergelegen lelieblad.

Daardoor krijg je toegang tot een passage onder het lelieblad, dus zwem meteen verder. In deze passage kom je een aantal Froaks tegen die je kunt ontwijden of doden met je draaiaanval.

De passage brengt je naar de andere kant van de kamer waar je een schakelaar ziet waar je je zweep op kunt gebruiken. Pas wel op voor de Deku Baba!

Hiermee start je een waterstraal onder het lelieblad dat je net hebt omgedraaid, dus ga weer terug en gebruik je zweep op het blad. Je kunt nu het lelieblad gebruiken om naar het andere hoge platform te springen.

Gebruik de schakelaar om een pad tussen de twee platforms te maken.

Ga de trap op en gebruik de zweep op de hendel om bij een hoger gelegen punt van het Eeuwenoud reservoir te komen.

Dit is waarschijnlijk de eerste keer dat je Furnix tegenkomt. Deze vogels dood je door te wachten tot ze hun staart uitrollen, waarna je met de zweep ze naar de grond trekt. Daar val je ze aan met je zwaard.

Gebruik de zweep om een Furnix naar de grond te trekken.

Nu moet je klimmen en langs de lianen springen om bij het volgende platform te komen. Je vindt hier een kist met twintig rupees door via de lianen naar beneden en naar rechts te klimmen. Vergeet niet eerst de kleine spinnen te doden!

Zodra je bij het volgende platform aankomt, gebruik je de zweep op een nabijgelegen schakelaar voor een korte route naar dit gebied. Daarna gebruik je de zweep op een nabijgelegen hendel.

Creëer een korte route en laat het standbeeld naar de diepte zakken.

Wanneer dat klaar is ga je terug naar het standbeeld in het midden van de centrale kamer en spring je naar beneden, waar je eerder met de Stalmaster vocht.

Zodra je door de deur gaat bevind je jezelf opnieuw in een vervloekt gedeelte van de kerker. Ontwijk het paarse water en vecht met de vervloekte Bokoblins. Ze zijn aangetast door het kwaadaardige aura van dit gebied, waardoor ze moeilijker te verslaan zijn.

Vervloekte Bokoblins verschijnen in een groep en zijn het best te verslaan met een Genadeslag.

Volg de passage links van de deur waardoor je in dit gebied kwam. We raden je aan eerste alle vervloekte Bokoblins te doden, om te voorkomen dat je overrompeld wordt.

Ga via dit pad verder...

Uiteindelijk kom je bij drie leliebladen aan, waarvan de laatste met de zweep moet worden omgedraaid. Pas op als je over de bladen stapt, want als je het paarse water aanraakt kost je dat hartjes!

... tot je bij de leliebladen aankomt.

Zodra je bij het volgende platform aankomt stuur je de Grijpschaarkever door een van de ogen van de stenen schedel om de schakelaar aan te tikken.

Dit stopt de waterval, waardoor je de bom met de Grijpschaarkever kunt grijpen en die op de steen kunt laten vallen die je weg blokkeert.

Nu dat de steen is verwoest, kun je met de zweep naar de eerste bewegende pilaar zwaaien.

Spring van de ene pilaar naar de ander.

Op de top van deze pilaar spring je naar de volgende en daal je af naar de tweede richel waar je langs draait.

Daal af naar dit platform.

Nu volg je de richel tot je tegenover de schakelaar staat, die je moet omgooien om de draairichting van de platforms te veranderen.

Nu kun je de draaiende pilaar gebruiken om bij het draaiende platform te komen, waarmee je naar een andere richel met vervloekte Bokoblins terecht komt. Aan het einde van deze richel is nog een draaiende pilaar om naartoe te springen.

Zodra je naar de andere kant afdaalt klim je de lianen op en gooi je opnieuw de schakelaar om zodat de draairichting weer verandert.

Nu klim je terug de pilaar op waar je net aan hing om bij de laatste richel te komen.

Daal af naar deze richel.

Versla de Fire Keese die op je wachten en voordat je over de draad klimt, gebruik je eerst je zweep om een waterstraal te activeren.

Vergeet niet deze te activeren, voor het geval dat...

Nu kun je over de draad klimmen. Er gebeurt vast niets...

Goh, wat een verrassing.

Klim door en schud om jezelf van de vervloekte Bokoblins te verlossen, die naar je grijpen. Je komt weer uit in de centrale kamer van de kerker.

Hier vind je een stenen tablet die je leert dat je het standbeeld weer in zijn originele staat moet krijgen. Dat doe je door aan de linkerhendel te trekken, die een loopbrug naar de schakelaar onthult.

Trek aan de hendel om bij de schakelaar te komen.

Gooi de schakelaar om met de zweep en het standbeeld herstelt zich naar zijn oorspronkelijke staat.

Het standbeeld komt weer omhoog.

Nu ga je weer via de draad naar beneden.

Terug in dit vervloekte gebied ga je langs de schakelaar die je pas nog hebt geactiveerd en daal je af in het gebied hieronder.

Ga door deze passage...

Hier wacht, te midden van een put vol botten, de sleutel voor de baas!

... om de sleutel voor de baas te vinden!.

Een groep vervloekte Bokoblin komen je halen en het dak begint langzaam te zakken. Je kunt natuurlijk niet wachten tegen de baas te vechten dus sprint het gebied uit en ga terug het standbeeld in zodra het klaar is met zakken.

Gebruik de waterstralen om het standbeeld te beklimmen en wanneer je bovenaan bent, plaats je de sleutel van de baas in het slot. Geen zorgen, je bent nog niet exact bij de baas aangekomen!

In plaats daarvan moet je eerst nog alle vier de schakelaars met de zweep raken zodat het standbeeld weer afdaalt.

Je bevindt je nu in een cirkelvormige kamer met een vogelbeeld en een trap die naar Koloktos leidt - oftewel de baas van het Eeuwenoud reservoir.

Vergeet niet om je voor te bereiden door nieuwe drankjes te kopen, je verloren hartjes aan te vullen en je schild te repareren als het nodig is.

Lees ook dit