Zenimax: "Wij maken liever een goede game dan een goede Elder Scrolls game"
Vaag gewauwel of zit hier iets in?
MMO's verruilen door hun enorme opzet en grote hoeveelheid spelers nogal eens het gevoel een echte held te zijn voor het sombere besef onderdeel te zijn van een enorm collectief van duizenden andere gretige spelers. Als het aan ZeniMax ligt kun je in The Elder Scrolls Online toch nog steeds verschil maken en het gevoel hebben bij te dragen aan een avontuurlijke wereld. Je bent per slot van rekening altijd wel iemands held!
"Je zult absoluut hetzelfde gevoel hebben als bij Skyrim", zegt de enthousiaste Paul Sage, creative director voor The Elder Scrolls Online in een interview met GameInformer. "Zelfs met deze online gameplay zul je zelf kunnen bepalen hoe je deze game zult ervaren. Ik denk ook niet dat je in een MMO niet de held zou kunnen zijn. In zoverre verschillen zij niet van andere soorten RPG's. Sterker nog, het geeft ons meer mogelijkheden om van jou een held te maken!".
Het klinkt ons wat vaag in de oren maar Sage is overtuigd: "NPC's in een RPG zien jou als de held. Als ze mij zien, reageren ze alsof ik een held ben. Als ik dan met een groep spelers speel en ik een healer ben, en ik genees een van mijn groepsgenoten dan ben ik een held voor die persoon. Het klinkt misschien raar maar het is de sociale factor die spelers met elkaar bindt: jij bent de held voor jouw medespelers".
Gevraagd naar hoe spelers zullen reageren op een MMO in het bewierookte Elder Scrolls universum gaf Sage aan dat het voor zijn team vooral een kwestie van een 'goed spel maken' is: "Wij gaan er allereerst voor om ons eigen spel te maken. We willen een goed spel maken. Geen goede MMO, geen goede Elder Scrolls game maar een geweldige game en een onvergetelijke ervaring voor de speler".
Het complete interview is te zien op GameInformer.