Zombie Apocalypse 2
Alsof één Apocalyps nog niet genoeg is.
Zombiegames zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Volgens mij is de doorsnee gamer al zo verzadigd van het onderwerp in kwestie dat wanneer er écht ondoden voor z'n deur staan, hij simpelweg tegen z'n vriendje via voice chat zegt dat hij op dat moment de best vormgegeven zombies ooit aan het bekijken is. Als de speler net Zombie Apocalypse heeft gespeeld is dat trouwens zelfs niet zo vergezocht, want de downloadbare shooter zag er niet bepaald indrukwekkend uit. Van bovenaf een mannetje besturen dat voortdurend cirkeltjes moet draaien om golven zombies af te wenden wordt nu éénmaal snel eentonig.
Het is dan ook een beetje verbazingwekkend dat Konami toch groen licht heeft gegeven voor een sequel. Waarschijnlijk redeneerden ze dat een nieuwe ontwikkelaar het concept naar nieuwe hoogten zou kunnen brengen. Deeltje één werd namelijk ontwikkeld door Nihilistic Software, terwijl diens opvolger van de hand van Backbone Entertainment komt, een studio die over een pak meer ervaring beschikt dan z'n voorganger. Ik kreeg op de voorbije E3-beurs in L.A. twee van de ontwikkelaars aan me toegewezen, die me probeerden te overtuigen dat Zombie Apocalypse 2 een game wordt om naar uit te kijken. Dat laatste valt natuurlijk af te wachten, maar ik maakte alvast van de gelegenheid gebruik om een pak informatie bijeen te rapen om jullie te informeren.
Na de zombie-uitbraak van de eerste Zombie Apocalypse volgen we het verhaal van vier nieuwe personages, die gevangen zitten op een eiland voor de Canadese kust waar het krioelt van de zombies. Het doel van de overlevenden is simpel: ontsnappen. Om dat te bereiken zullen ze zich een weg moeten banen door havens, containerparken en nog een heleboel andere locaties waar ondoden de plak zwaaien.
Je zult elke omgeving maar één keer tegen komen in de campagnemodus, terwijl je in het eerste deel verschillende dagen op dezelfde locatie moest doorbrengen. Rond de helft van elk level zal je van arena naar arena moeten reizen, een beetje vergelijkbaar met de manier waarop dat in Dead Nation gebeurt. De makers beloofden ons plechtig dat elke locatie twee à drie keer groter zal zijn dan die uit het eerste spel, plaats genoeg dus om zombies naar de verdoemenis te helpen.
In de eerste Zombie Apocalypse beleefde je 55 dagen in twaalf arena's, zonder al te veel samenhang. In deel twee zal alles meer aan elkaar gekleefd worden door een verhaal. Er zitten een aantal tusselfilmpjes in het spel en stemacteurs hebben heel wat zinnen ingesproken die je tijdens het spelen zult horen.
Zombie Apocalypse bevatte al een beetje humor om zich te onderscheiden van de tientallen andere zombiegames, en in deel twee zal de ironie nog net iets duidelijker aanwezig zijn. Om dit te bereiken zijn de makers terecht gekomen bij de komische internetshow Pure Pwnage. De schrijvers van die serie rond games hebben het verhaal van Zombie Apocalypse 2 geschreven, en daarbij hebben ze geprobeerd om een beetje een parodie op de traditionele verhalen in het genre te maken. Één van de vier nieuwe personages waarmee je aan de slag zult kunnen gaan is zelfs een personage uit de reeks geworden.
Ook de co-op mechanismen worden van een upgrade voorzien. Deze keer zullen de vier personages voortdurend in het spel aanwezig zijn, ook wanneer je alleen speelt. Het zal dan mogelijk zijn om te switchen tussen de verschillende personages wanneer je maar wil, afhankelijk van welke unieke vaardigheden je op dat moment nodig hebt om de diverse zombies te trotseren. Er is een priester die kan genezen, een stevig gebouwde mêlee-specialist, een getalenteerde engineer en een gamer die voor de komische noot zorgt. Met vrienden spelen kan je via het internet of bij je thuis, en je kunt ook mixen. Dat houdt in dat er bijvoorbeeld twee spelers vanuit dezelfde zetel spelen, terwijl de overige twee apart vanuit hun eigen huis aan de overlevingsstrijd deelnemen.
In Zombie Apocalypse 2 zal je net zoals in het origineel met de linker thumbstick rondlopen en met de rechter richten en schieten tegelijkertijd. Maar dat wordt niet de enige manier om zombies in mootjes te hakken, want net zoals in het eerste deel zullen er weer een heleboel omgevingsvallen in de arena's aanwezig zijn. Zombies komen vaak met tientallen tegelijk op je af, en in zo'n geval is het altijd leuk om wat variatie te hebben. In Zombie Apocalypse 1 zaten acht à negen soorten zombies, dit spel zal er ongeveer twintig bevatten. Eentje ervan is de verdoemde zombie, een eindbaas-achtige gigant.
Om ervoor te zorgen dat het spel niet al te snel in de vergeethoek zal belanden zullen er heel wat subdoelen in de levels aanwezig zijn. Zo zal je bijvoorbeeld twintig zombies van een bepaald type moeten doden met een bepaald wapen, en daar hangen dan natuurlijk beloningen of achievements aan vast. Gelukkig vallen er ook nog andere dingen te beleven in het spel naast het neerknallen van zombies. Overlevenden redden bijvoorbeeld. Eerst zijn ze in paniek, en dan is het aan jou om ze rede bij te brengen waarna ze je volgen. Weerloos als ze zijn hebben ze vervolgens jouw hulp nodig om in veiligheid gebracht te worden.
Naast de campagne zal het spel nog een aantal andere modi bevatten. In de klassieke survivalmodus moet je het 55 dagen proberen uithouden terwijl er golven zombies op je afkomen. Iets origineler is de black-out modus, waar het volledig donker is op één zaklamp na. Hoe meer gezondheid je verliest, hoe minder licht de lamp zal verspreiden. Als dat maar goed afloopt… Andere speltypes zullen na de release van het spel worden toegevoegd via DLC. Toen we de makers vroegen of er enkel in co-op gespeeld kan worden, lieten ze ons zelfs weten dat een versus modus één van de mogelijke DLC-toevoegingen kan worden.
Backbone Entertainment lijkt er op het eerste zicht in te slagen alle aspecten van het eerste spel te verbeteren. Meer humor, andere omgevingen, meer soorten vijanden, een uitgebreider co-op systeem en meer doelen in het spel. De vraag is natuurlijk in welke mate ik er nog steeds zo over zal denken wanneer ik effectief met het spel aan de slag kan. Het is helemaal geen simpele klus om een twinstick shooter te maken die niet snel begint te vervelen, dus als deze game daarin slaagt zou het wel eens een succes kunnen worden. Kijk uit naar onze review om te zien of het effectief zo is uitgedraaid.
Zombie Apocalypse 2 verschijnt in de herfst van 2011 op het Playstation Network en de Xbox Live Marketplace.