Aan de slag met de Wii U
Een vroege hands-on sessie met Nintendo's nieuwste console.
Nintendo veranderde het hele gaming landschap met de Wii, en dat dankzij de innovatieve Wii Remote. De opvolger van de Wii, de op de E3 aangekondigde Wii U, lijkt dit alles nog eens voor een tweede keer te gaan doen.
De meest opvallende nieuwe toevoeging die de console brengt zit, opnieuw, verwerk in de controller. Het is een redelijk bizar object dat nog het meeste lijkt op een tablet PC waaraan knoppen verbonden zitten. De eerste keer dat je de controller ziet weet je niet wat je ervan moet denken, maar geloof ons: eens je het ding in je handen gestopt krijgt realiseer je je als snel dat de controller een geniaal stukje apparatuur is waarmee compleet nieuwe manieren om te gamen gerealiseerd kunnen worden.
De nieuwe controller (die spijtig genoeg nog geen eigen naam heeft) is een echt manusje-van-alles. Het ding heeft een gigantisch 6.2-inch touchscreen, twee thumbsticks, motion-sensing zoals de Wii Remote, een camere die naar je gezicht wijst, en achteraan twee triggers plus twee schouderknoppen. Met zoveel aan boord zou het wel eens kunnen dat de controller erg prijzig gaat worden, maar je krijgt er ook heel wat voor in de plaats. Het apparaat is ongelofelijk veelzijdig – Nintendo toonde dit aan de hand van een demo waarin je de controller op de grond legt en er een golfballetje op verschijnt, waarna je de Wii Remote gebruikt als golfstick om de bal richting je televisiescherm te slaan.
De nieuwe controller kan gebruikt worden om bijkomende spelinformatie via het on board scherm weer te geven, terwijl andere spelers hun ding doen met de Wii Remote. Verder zagen we de nieuwe controller gebruikt worden als een digitaal tekenblad, of om op het internet te surfen zoals je dat op een iPad zou doen.
Vreemd genoeg toonde Nintendo ons tijdens de afgelopen E3 de eigenlijke Wii U console zelf nog niet. De machine lijkt in de prototype fase nog het meest op een afgeronde versie van de Wii. De precieze technische specificaties werden nog niet vrijgegeven, maar toch hebben wij alvast enkele details kunnen losweken. De Wii U is de eerste console van Nintendo waarop HD-graphics weergegeven kunnen worden, die niet moeten onderdoen voor die van de PlayStation 3 en Xbox 360. Dat is goed nieuws voor de hardcore gamers, want spellen die normaal gesproken enkel voor de consoles van de concurrentie verschijnen kunnen nu ook naar de Wii U gebracht worden. Enkele voorbeelden van titels die alvast richting de nieuwe machine van Nintendo gaan komen zijn Assassin's Creed, Darksiders 2, Ninja Gaiden en Metro: Last Light.
De console zal verder gebruik gaan maken van schijfjes, en is backwards compatible met de Wii. Er zullen vier USB-slots op te vinden zijn, en een slot om SD-kaarten in te stoppen. Qua hardware maakt de console gebruik van een multi-core IBM Power processor en een ATI Radeon grafische kaart. Bovendien kunnen er vier Wii Remotes aan verbonden worden, plus een Wii U controller. Op dit moment hebben we echter nog geen idee of er ook meerdere Wii U controllers verbonden kunnen worden, en of dat überhaupt wel zin zou hebben.
Nog zo'n opvallende, maar tegelijk ook spannende mogelijkheid van de Wii U controller is dat het apparaat kan werken zonder de hulp van een televisietoestel. Je kan namelijk al hetgeen je net nog op je TV zag zonder problemen overhevelen naar het scherm op de Wii U controller. Zo zagen wij een voorbeeld waarbij men New Super Mario Bros. aan de hand van Mii-personages speelde op de televisie, maar opeens had een ander gezinslid zin om een TV-programma te bekijken. Geen probleem, want je kunt je spel gewoon verder spelen op het scherm van de Wii U controller.
Ook liet Nintendo een Othello achtig spelletje zien waarbij de nieuwe controller dienst deed als een interactief bordspel. Gewoon het apparaat op de koffietafel leggen, en Othello spelen zonder dat je daarvoor nog een televisiescherm nodig hebt. De Wii U controller mag er dan wel vreemd uitzien, maar we zijn er zeker van dat deze nieuwe technologie ontwikkelaars zal aansporen om met innovatie ideeën op de proppen te komen.
Het mag trouwens misschien als een nadeel klinken dat het beeldscherm op de Wii U controller enkel een weergave in SD (standard definition) aankan, maar door de afmetingen van het touchscreen valt de downscale van een HD-televisietoestel reuze mee. De verschillen zijn momenteel verwaarloosbaar, met slechts wat meer gekartelde randjes op de Wii U controller dan op je big ass TV.
Dé grote vraag die we momenteel nog hebben is hoe prijzig het ding zal worden. Met een scherm en allerhande snufjes aan boord moet de controller niet onderdoen voor – pakweg – de aankomende PlayStation Vita, een apparaat dat voor 249 euro over de toonbank zal gaan. Zou de Wii U controller de geschiedenis ingaan als de duurste controller ooit?