Skip to main content

Bastion

Bolwerk Boordevol Belevenissen.

Het witharig jongetje lag vredig te slapen. De rust rondom hem stond in schril contrast met wat er eerder gebeurde. Terwijl hij kon genieten van dromen over weides vol met bloemen en blonde schoonheden, had in de bittere werkelijkheid The Calamity plaatsgevonden, een verschrikkelijke vernielingsgolf die het grootste deel van de prachtige wereld Caelondia en omstreken tot een zwevend hoopje puin heeft herleid. Er zijn geen getuigen die kunnen bevestigen hoe lang de jongen precies heeft geslapen, maar dat deed er allemaal niet meer toe. Toen hij wakker werd had hij maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk The Bastion zien te bereiken, het afgesproken toevluchtsoord in geval van nood en tevens beginpunt van tonnen avonturen.

The Bastion is een soort van centrale hub waar je na elk level terecht komt. De levels verschijnen op een handige map waar je ze steeds kunt herspelen als je daar zin in hebt. Elk level neemt ongeveer een dik kwartiertje in beslag. Ze bevatten een heleboel doodlopende zijweggetjes maar vaak is er slechts één lineair pad dat je tot bij een voorwerp brengt. Met deze hebbedingetjes kan je de gebouwen van The Bastion terug opknappen. Al deze gebouwen hebben slechts één bestaansreden: ervoor zorgen dat je het spel kunt spelen zoals je het zelf wil.

Om te beginnen is er een kamer waar je twee wapens kunt selecteren om met je mee te dragen. Er zitten elf wapens in het spel gaande van bogen tot samoeraizwaarden en pistolen. Later in het spel komt het zwaardere geschut zoals een mortierkanon en een vlammenwerper voorbij. Tenslotte is er je schild, waarmee je kunt blocken en zelfs projectielen kunt terugschieten naar de vijand als je je counterbeweging op het juiste moment inzet. Het originele aan dit mechanisme is dat het schild alle aanvallen tegenhoudt, maar aangezien de tegenstanders je eveneens in de rug en langs opzij kunnen aanvallen moet je wel voortdurend nadenken over waar je de verdediging precies naartoe wilt richten.

Bij de ijzersmid kan je ongeveer tien upgrades per wapen aanschaffen door fragmenten van de oude wereld neer te tellen. Fragmenten verzamel je tijdens het spelen en doen dienst als betaalmiddel. De upgrades omvatten verbeteringen zoals meer nauwkeurigheid maar ook heuse wapenmodificaties die een nieuw soort munitie toevoegen of het wapen makkelijker te bedienen maken. Deze upgrades komen altijd in paren waardoor je slechts één van de twee kunt activeren. Aan jou de beslissing welke upgrade je het beste kunt gebruiken.

Ongeveer om de twee levels wordt er een nieuw wapen toegevoegd aan je arsenaal waardoor de gameplay voortdurend fris blijft. Nadat je een wapen hebt bemachtigd verschijnt er steeds een nieuw level waarin je wordt uitgedaagd om een aantal opdrachten binnen de tijd tot een goed einde te brengen met enkel het nieuwe wapen. Elk wapen is geschikt voor andere situaties en er is altijd een bepaalde techniek die je onder de knie dient te krijgen, zoals op de vuurtoets rammen om het maximale uit de pistolen te halen. De uitdagingen zijn dan ook ideaal om met elk wapentuig vertrouwd te geraken en te zien of het iets voor jou is. Bovendien valt er zelfs nog iets mee te winnen.

De makers hebben je dus van voldoende tools voorzien om vijanden in mootjes te hakken, maar er is meer. Je kan tevens een speciale kracht selecteren die je met de rechtertrigger moet activeren, zoals de mogelijkheid om een vriendschappelijk monster op de vijand af te sturen, een granaat te gooien of zelfs een verwoestende vuurring rondom je op te roepen. Deze krachtige aanvallen kan je helaas niet oneindig gebruiken en vereisen zwarte drankjes die je dient te verzamelen. Er zijn trouwens ook blauwe drankjes, en die kan je gebruiken om je gezondheid aan te vullen.

De trailer waarmee Warner Bros. een tijd terug onthulde.

Het spel beschikt - zoals zovelen tegenwoordig - over een XP-systeem. Er zijn tien levels die je kunt bereiken, en elk level speelt de mogelijkheid vrij om één van de vele spirits aan te wenden in de drankhandel. Dit zijn drankjes die voor de verandering eens letterlijk de innerlijke mens versterken. Verder is er een "memorial" gebouw aanwezig, die de verschillende beroepen van het magische land eert. Elk beroep staat voor een bepaalde achievement die je fragmenten van de oude wereld oplevert. Een perfect voorbeeld van hoe alle gameplayelementen een plaatsje hebben gekregen binnen de verhaalcontext.

Fragmenten die je vervolgens weer kunt gaan besteden in het "lost-and-found" gebouw, dat dienst doet als winkel in Bastion. Allemaal vertrouwde zaken voor RPG-liefhebbers, maar ik heb het speciaalste voor het laatst gehouden. In de tempel kan je verschillende Goden aanbidden, maar er is één probleempje: er zijn geen goedaardige Goden. Je voelt het dus al aankomen: elke bovennatuurlijke kracht die je vereert zorgt ervoor dat het spel moeilijker wordt op de één of andere manier. In ruil daarvoor krijg je wel meer XP en fragmenten tijdens het spelen. Een origineel en doeltreffend mechanisme om het concept moeilijkheidsgraad in te vullen.

Waar The Bastion staat voor RPG, staat de gameplay zelf voor onversneden actie. Er zijn heel wat vijandentypes die elk een andere aanpak vereisen, zoals agressieve vogels, monsters gemaakt uit gas die in drie vormen voorkomen afhankelijk van hun leeftijd, planten die naalden afschieten als een machinegeweer, draakachtigen die zich in de grond voortbewegen om je vervolgens aan hun horens te rijgen, kistjes waaruit vijanden tevoorschijn komen en gigantische eindbazen. Aangezien je de spelwereld van bovenaf bekijkt heb je voortdurend een mooi overzicht van wat er aan de hand is. Altijd handig wanneer er twintig tegenstanders het tegelijk op je gemunt hebben.