Battlefield 3 (multiplayer hands-on)
Modern oorlogje spelen op z'n best.
Sinds donderdag jongstleden kan iedereen met een Xbox 360, PlayStation 3 of een PC die krachtig genoeg is de multiplayer beta van Battlefield 3, de militaire shooter van DICE en uitgeven door EA, downloaden. Maar wat vinden wij nu van deze beta? Frequente lezers zullen wellicht kunnen getuigen dat ikzelf een grote Battlefield fan ben. Toch weerhoudt dit ons niet om hetgeen ons gepresenteerd wordt te voorzien van een kritische analyse, uitgevoerd door ons nietsontziend oog.
De beta bevat slechts één map waarop de spelmode Rush speelbaar is. Rush stelt twee teams van elk twaalf spelers tegenover elkaar. Het aanvallende team moet twee M-COM stations zien te vernietigen. Dit doen ze het snelst door een bom te planten op de aangeduide locaties. Slagen ze erin de twee posities te vernietigen, dan schuift het slagveld op naar het volgende deel van de map. Het verdedigende team moet dit alles natuurlijk zien te voorkomen. Dat gebeurt door het onschadelijk maken van de geplante bommen en natuurlijk het zoveel mogelijk omleggen van aanvallende troepen. Deze hebben namelijk aan het begin van iedere aanval een gezamenlijke poel van honderd levens die aanvult nadat twee stations veroverd zijn.
De map heet Operation Metro en begint in een open, parkachtige omgeving. Deze omgeving toont onmiddellijk ook de fauna en flora die aanwezig zullen zijn in de volledige game. De zon schijnt realistisch door de bladeren van de bomen en zorgt voor verblinding wanneer de speler er rechtstreeks inkijkt. Ook stof dat zich vormt bij explosies vertoont een zekere dichtheid, zoals een echte stofwolk dat doet. Wanneer de stations vernietigd worden, verhuisd het strijdtoneel richting een metrotunnel nadat een raketaanval een opening gecreëerd heeft vergezeld van een cinematisch, ingame schouwspel. In de tunnels wordt de gameplay onmiddellijk directer. Daar de getrainde sluipschutter in de grote buitenomgeving een goede strategische keuze lijkt, vereist het nauwe tunnelcomplex een iets persoonlijkere aanpak. Een perfect strijdtoneel voor SMG's en ander compact wapentuig.
Nadat het aanvallend team de metrotunnels weet te veroveren, verhuisd het strijdtoneel opnieuw naar de begane grond. De ingang van de metrolijn en het daarbij horende straten- en huizencomplex toont opnieuw een ander soort strijdtoneel. In deze urban environment zullen spelers zich moeten aanpassen aan zowel de open omgevingen als mogelijke hinderlagen die elk moment vanuit één van de vele gebouwen kan plaatsvinden. Dit getuigd van een zeer doordachte mapopbouw van de mensen bij DICE. Niet één speelstijl heerst, maar enkel door nauwkeurig samen te werken en verschillende speelstijlen te combineren, kan een team het pad der overwinning bewandelen.
Om deze speelstijlen te ondersteunen kun je telkens wanneer je spawnt kiezen uit één van vier verschillende klassen. De aanvalsklasse maakt hoofdzakelijk gebruik van assault rifles, zoals de M16 en de AK 74, en doen ook dienst als de medische component in de game. Engineers gaan aan de slag met SMG's, een laspistool om voertuigen te herstellen en een rakettenwerper om die vervolgens kapot te knallen. Heavy gunners voorzien hun team van het nodige dekkingsvuur, alsook de nodige munitieposten om zich te bevoorraden. Als laatste is er de sluipschutter, die met een mobiel spawnstation een baken kan uitzetten voor zijn team.
Naarmate je meer met een bepaalde klasse speelt, krijg je in die klasse nieuwe gadgets en accessoires voor je wapens. Hieronder bevinden zich onder andere een tactische zaklamp en een red dot laser. Deze twee accessoires tonen mooi aan hoe het gebruik van lichtbronnen een belangrijke rol spelen in de game. Zo kan een op je wapen gemonteerde zaklamp donkere plaatsen verlichten, maar doet ook dienst om vijanden van dichtbij te verblinden met een sterke schijn. Maar er is natuurlijk een keerzijde aan deze medaille. Vergeet je jouw zaklamp uit te zetten, dan ben je van ver zichtbaar in donkere omgevingen, waardoor je een wandelende schietschijf wordt voor vijandige troepen.