Skip to main content

Braid

Een ervaring rijker

Koop Braid. Koop Braid nog eens. Koop Braid een derde, ja zelfs een vierde maal. Ze hoeven niet allemaal voor jou te zijn. Koop Braid voor drie vrienden, geef het cadeau aan mensen. Je geeft ze dan niet alleen een schitterend geschenk, maar ook een hele lading emoties. Melancholie, droefheid, frustratie, irritatie, geluk maar bovenal plezier. Braid vat perfect samen wat een spel moet hebben. Braid is meer dan alleen een spel. Braid is een ervaring die je leven verrijkt.

Dat zijn niet de minste woorden voor een spel dat op dit moment alleen verkrijgbaar is op Xbox Live en binnen een uur uit te spelen is als je je best doet. Braid doet echter niets fout, van de puzzels tot de muziek, van de graphics tot het verhaal. Braid is werkelijk subliem.

Wanneer je een eerste blik op de wereld van Braid werpt lijkt het een standaard platformgame, maar schijn bedriegt in deze wereld. In eerste instantie lijkt de game namelijk een simpel verhaal te bevatten waarover nog geen minuut is nagedacht. De hoofdpersoon is Tim. Tim zoekt de prinses waarvan hij houdt, want die is ontvoerd. Tijdens zijn zoektocht zal hij langs verschillende werelden en kastelen komen waar hij puzzelstukjes moet verzamelen. Dit klinkt heel erg simpel, maar dat is het niet.

Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door een aantal eenvoudige lappen tekst die aan het begin van elke wereld staan. Deze vertellen het verhaal van Tim en zijn prinses, maar ze zijn zo poëtisch en cryptisch geschreven dat het duidelijk is dat het verhaal nog minimaal twee andere mogelijkheden tot interpretatie biedt. Een tweede reden waarom het verhaal zoveel diepgang bevat is Braid's paradepaardje: Vadertje Tijd.

Braid laat een schitterend kleurenpalet zien.

Zoals gezegd lijkt Braid op het eerste gezicht een simpele platformer, maar eigenlijk is het een puzzelgame. Om elk puzzelstukje te vinden moet een aantal obstakels overwonnen worden met behulp van de tijd. In de eerste wereld zal het hier simpelweg gaan om tijd terugdraaien. Hoe verder je komt hoe ingewikkelder het geheel zal worden. Zo kent een bepaalde wereld een schaduwvorm van jezelf. Wanneer je bijvoorbeeld een stuk loopt en dan op een vijand springt om hem uit te schakelen, kun je daarna de tijd terugspoelen waarna je schaduwbeeld jouw vorige acties precies zal herhalen. Zo krijg jij de mogelijkheid hele andere dingen te doen dan je schaduw. Dit klinkt ingewikkeld en dat is het eigenlijk ook. Braid vereist namelijk een compleet nieuwe manier van denken, één die de laatste jaren eigenlijk niet vertoond is.

Elke wereld heeft dus zijn eigen manier voor het veranderen van tijd en de reden hiervoor wordt vooraf uitgelegd in een klein stukje tekst. Het level dat Braid misschien nog wel het beste kenmerkt is het Jumpman-level dat gebaseerd is op de allereerste Mario. Datgene wat het level zo anders maakt dan de beroemde Mariowereld is het feit dat wanneer je in Braid naar rechts loopt de tijd vooruit zal gaan, maar dat de tijd weer terugloopt wanneer je naar links loopt.

Het Jumpman-level is niet het enige gedeelte in Braid dat gebaseerd is op de populaire loodgieter. Ook de kenmerkende vleesetende planten, de gekidnapte prinses en rondvliegende kogels doen denken aan de beroemde platformer van Nintendo. Nergens lijkt Braid echter gejat van Mario en overal straalt het spel een zekere mate van respect en waardering uit.