Brothers in Arms: Furious 4
Een interactieve Inglourious Basterds.
Videogames die zichzelf niet serieus nemen bewandelen automatisch een gevaarlijk pad. De humoristische, zelfbewuste ondertoon kan je bijvoorbeeld volledig uit de ervaring halen doordat de grappen slecht neergezet worden. Een intelligent ontwerp in combinatie met al even slimme programmeurs kunnen het niveau van de zichzelf bewuste videogame echter ook sterk naar boven krikken. Denk maar aan Bulletstorm. Deze shooter van Epic en People Can Fly liet ons dit jaar nog weten dat videogames ook gewoon leuk kunnen zijn om te spelen, zonder je te overstelpen met diepgaande plotwendingen of een pretentieuze art direction.
Ook Borderlands, de onverwachtse FPS meets RPG-hit uit 2009, past binnen het rijtje van de niet al te serieuze games die toch succes kunnen boeken. De verantwoordelijke ontwikkelaar, zijnde Gearbox, liet een paar maanden geleden overigens zien dat ze deze onbezonnen stijl wel appreciëren door met Duke Nukem Forever op de proppen te komen, al bleek het uiteindelijk toch niet de topper te zijn waarop we meer dan tien jaar hadden gewacht. Vol verwondering brachten we dan ook een bezoekje aan Ubisoft, de uitgever waarmee Gearbox momenteel samenwerkt om Brothers in Arms: Furious 4 – alweer zo'n no-nonsense shooter – te ontwikkelen.
Een nieuw deel binnen de Brothers in Arms reeks met een term als no-nonsense bestempelen voelt aan als wijlen Amy Winehouse tijdens haar begrafenis aan te halen als het engeltje binnen de muziekindustrie. Tot nu toe waren de avonturen van hoofdpersonage Sgt. Baker tijdens de Tweede Wereldoorlog altijd doodserieus, terwijl de bijhorende gameplay bestond uit een volwassen mix tussen RTS- en FPS-elementen. Deze keer breekt Gearbox echter met de traditie, en laten ze zich voor Furious 4 duidelijk inspireren door de Tarantino-prent 'Inglourious Basterds'.
Om te beginnen is Sgt. Baker nergens te bespeuren in de nieuwe Brothers in Arms. Ook zijn trouwe wapenbroeders uit alle voorgaande delen zijn eventjes met vakantie, en maken plaats voor vier gloednieuwe personages. We ontmoeten de indiaan Chok, de houthakker Montana, de Texaanse Crockett en Stitch, een luidruchtige Ier. Op z'n minst een kleurrijk groepje om tijdens de gruwelijke Tweede Wereldoorlog in te zetten, me dunkt. Baker zou zich er ongetwijfeld aan storen dat dit zooitje ongeregeld zijn reeks doodleuk komt kapen, maar dat zal Gearbox een zorg wezen.
De ontwikkelaar tracht er namelijk geen doekjes om te winden dat ze de serieuze ondertoon van Brothers in Arms even opzij willen schuiven om een wat luchtigere hap op tafel te smijten. Furious 4 is een op coöperatieve actie steunende first person shooter waarin je samen met drie van je vrienden jacht maakt op Hitler en zijn kornuiten. Dat doe je oftewel met drie makkers van vlees en bloed, of je laat de A.I. de besturing van het resterende trio voor z'n rekening nemen. Natuurlijk is de eerste optie het leukste, en we leggen je even uit waarom.
Elk personage heeft namelijk enkele speciale vaardigheden en een aantal wapens die exclusief aan hem verbonden zijn. Knaltuig als de MP40, Thompson en M1 Garand kan iedereen oprapen, maar het wat meer exotische speelgoed valt enkel door bepaalde karakters te gebruiken. Chok kan bijvoorbeeld werpbijlen in het rond gooien, terwijl Crockett met een gloeiende staaf brandmerken kan zetten op Nazi's die wat te dichtbij komen. Stitch kan dan weer goed overweg met de voorloper van de hedendaagse taser, en Montana is gewoon een bikkel met een gigantische chain gun in z'n klauwen. Elk personage heeft daarnaast nog enkele secundaire wapens bij zich, zoals de berenval waarmee Montana de enkels van Duitse soldaten kan versplinteren. Over een stijlbreuk met het origineel gesproken!
De losse interpretatie van de Tweede Wereldoorlog lijkt nog eens versterkt te worden door de dialogen die voortdurend gaande zijn tussen de vier personages. Er vliegen grappige opmerkingen in het rond wanneer een Nazi het onderspit delft, en de objectieven die je moet vervullen zijn lekker over-the-top. Zo zagen wij tijdens de presentatie hoe The Furious 4 de opdracht kregen om tijdens een Duitse kermis het voor de gelegenheid geïnstalleerde reuzenrad volledig te laten ontsporen. De kermisattractie zou dan doorheen de omwalling van een kasteel rollen, wat ons groepje de kans gaf om enkele minuten later diezelfde locatie te bestormen. Ohw, en lieten we jullie al weten dat je deze kettingreactie van start laat gaan door een soort van helikopter met een bazooka uit de lucht te knallen, die dan tegen het reuzenrad aanvliegt?