Skip to main content

Champions Online

Kampioen zijn is plezant?

Iedereen droomt er wel eens van. De avond valt, het wordt donker buiten en je loopt in niets anders dan je ondergoed door de stad rond. Op weg naar je woonst draai je een donker en verlaten steegje in. Plots merk je echter dat vier ongure types je insluiten en daar sta je dan…met je superpowers en een dikke vette grijns op je smoel. Dromen zijn niet altijd bedrog, of in Amerika hebben ze misschien nog niet van Marco Borsato gehoord, wat het ook moge zijn. Cryptic Studios brengt het superheld genre naar jouw huiskamer in een strak MMO-jasje.

Champions Online is niet de eerste superheld-MMO die Cryptic reeds heeft uitgebracht. In een niet zo ver verleden brachten ze samen met NCSoft, ondermeer verantwoordelijk voor Aion, City of Heroes uit. City of Heroes en de uitbreiding City of Villains boden als eerste op grote schaal een degelijke ervaring aan waarin je je een superheld waande. Het was lang niet perfect en de regio’s, missies en combat waren soms vrij saai en repetitief, hopelijk weet Champions Online wel de onbetwiste nieuwe kampioen te worden.

Een coole pose hoort nu eenmaal bij elke superheld.

De eerste missie van elke held is de moeilijkste: een uiterlijk kiezen, de nodige modekennis hebben en alweer een coole nickname verzinnen die je tegenstanders doet weg deinzen uit angst. Je kan letterlijk elk type superheld beginnen maken, een insectoïde met lange vleugels en een cape, een pak dat verdacht veel wegheeft van Robocop met een verduisterd gezicht door de grote cowboyhoed, of kies je liever voor menselijke creaties met een typisch masker. Alles valt aan te passen en de makers hebben tal van opties voorzien in elke categorie. Random is soms je beste vriend om leuke combinaties te vinden en dus trekken we de wijde wereld in.

Wel wijd is misschien veel gezegd, Champions Online mag dan wel een MMO zijn, maar het is vrij belerend en lineair. Je wordt telkens in één richting gestuurd en er wordt niet veel moeite gedaan om je zelf allerlei zaken te doen verkennen. Bovendien is de gamewereld beperkt door tal van zichtbare muren en rotsformaties die je beleving wat beperken.

Set phasers to st...nee wacht, dat was die andere MMO.

MMO is eveneens veel gezegd, want de game draait op van die irritante instanced servers. Spelers loggen in en worden verdeeld over alle clusters om een ideaal evenwicht te vinden. En zo gebeurde het ook dat ik in één gebied zat met slechts vier andere spelers om me heen waardoor je niet snel een groep kan maken om de taaiere opdrachten te voltooien. Het wordt nog beter, want probeer elkaar maar eens te vinden als je verspreid zit over verschillende clusters. Even afspreken met enkele vrienden is een helse zaak en dit verkleint de binding tussen de community. Gelukkig lijkt dit probleem minder erg te worden in de latere zones, er zijn namelijk slechts vijf grote mappen die je zal zien na de eerste introductiemissies en dit bevordert de populatieratio per instance