Skip to main content

Command & Conquer 4

Veel vernieuwing in de vertrouwde format.

Sinds jaar en dag schrijft de mens over het voortdurende conflict tussen goed en kwaad, hemel en hel, ying en yang. Het is een strijd waar geen einde aan lijkt te komen. Hetzelfde leek het geval met de oorlog tussen de NOD en GDI, maar met Command & Conquer 4 wordt het Tiberium-hoofdstuk dan eindelijk afgesloten.

Het eerste Command & Conquer deel is alweer bijna vijftien jaar oud en zorgde voor een revolutie in het RTS-genre. De basis van de reeks is sindsdien nauwelijks veranderd: je bouwt een basis met allerhande gebouwen, traint een leger –bij voorkeur zorg je ook voor een goede verdediging- en valt je tegenstander(s) aan. Degene wiens units als eerste vernietigt worden, verliest.

Met het sluitstuk in de Tiberium-saga pakt EA het echter radicaal anders aan, maar voordat we hierover door gaan, laten we het eerst over het verhaal van Command & Conquer 4 hebben.

De game begint tien jaar na het eind van Command & Conquer 3. De Tiberium-kristallen hebben inmiddels in een schrikbarende vaart het grootste deel van de wereld onbewoonbaar gemaakt. Er lijkt geen oplossing hoewel..., uitgerekend Kane van alle mensen meent een antwoord te weten, maar heeft daar hulp bij nodig. Dus klopt hij bij de GDI aan.

Hoewel beide facties wantrouwend tegenover elkaar staan, sluiten zij een pact en vormen het Tiberium Control Network. Na deze inleiding pakt C&C 4 de draad op, vijftien jaar nadat de alliantie is gesloten. Hoewel de Tiberium-uitbraak redelijk onder controle lijkt, zorgt het gebrek aan vertrouwen ervoor dat er steeds vaker gevechten uitbreken tussen de NOD en GDI. Tijd om de controle over te nemen.

We zijn getuige van een missie aan de GDI-kant. Een groot GDI-transportschip wordt bestookt en stort neer in NOD-gebied. Met alleen een Crawler in bezit, is het zaak om het schip te beschermen en een nabijgelegen Tiberium Contol Node in te nemen. Crawler? Tiberium Control Node? Waar gaat dit over? Welnu, dit is waar C&C 4 dingen anders doet dan haar voorgangers.

Voor je begint volgt echter nóg een vernieuwing, namelijk het kiezen van een klasse. Voor het eerst maakt Command & Conquer hier gebruik van. Voor beide facties (GDI en NOD –maar dit worden er mogelijk meer) kun je kiezen uit Offensive, Defensive en Support en hoewel het lijkt alsof het alleen te maken heeft met de instelling van je units, gaat het veel verder.

Elke klasse speelt anders. Wanneer je Defensive speelt, gaat het om een basis neerzetten: gebouwen plaatsen en deze beschermen met turrets, terwijl je infanterie units aanstuurt. De Support klasse maakt gebruik van vliegende units, kan medestanders repareren en gebruik maken van Global Powers als het Ion Cannon.