Dante's Inferno (hands-on)
We dalen af in de cirkels van de hel.
Toen Dante´s Inferno aangekondigd werd werd iedereen een beetje bang. Electronic Arts dat één van de grootste en meest bekende boeken die ooit is in een game ging veranderen. Ook wij waren sceptisch, al stonden we zeer zeker open voor het idee. Naarmate EA meer toonde van de game viel onze scepsis een beetje weg en begonnen we uit te kijken naar het spel. Zou het zo kunnen zijn dat het klassieke gedicht toch niet helemaal verpest wordt?
Het verhaal van Dante’s Inferno is er één van liefde, angst en vooral heel veel bloed. Bloed dat Dante al dan niet vrijwillig over de ringen van de hel laat vloeien. Dante is op zoek naar zijn geliefde Beatrice die helaas in de roodgloeiende cirkels van de hel beland is. Om bij zijn liefde te komen, moet Dante eerst tegen flink wat demonen vechten. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk.
De letterlijke demonen zijn logischerwijs de vijanden die je in de game tegen zal komen. Met behulp van zijn trouwe vriend de zeis kan Dante alles en iedereen een kopje kleiner maken. De gameplay van Dante is te vergelijken met God of War. Het gaat om supersnelle, vaak chaotische actie waarbij ledematen meer dan eens in het rond vliegen.
De zeis van Dante werkt echter compleet anders dan de wapens die Kratos in de Griekse variant bij zich draagt. De zeis is natuurlijk een stuk robuuster, minder wendzaam en stiekem ook een stukje cooler. Je voelt je als de Dood zelf die een chaos maakt van de hel. Maar de zeis is niet alleen een groot mes aan een stuk hout. Hij kan ook als afstandswapen gebruikt worden om mensen mee naar je toe te slepen. Vooral wanneer je Dante een sprong laat maken is het wapen uitermate dodelijk.
Hetgene dat de zeis voorstelt is de slechte kant van Dante. Het is niets anders dan een wapen om mee te moorden. Maar zonder slechte kant zou er geen goede kant kunnen zijn, zegt men wel eens. Om deze ying-yang balans weer in orde te brengen heeft Dante ook nog een kruis bij zich. Wacht, dat klinkt verkeerd. Hij heeft een kruisBEELD bij zich, een mooi geschenk dat hij ooit van Beatrice kreeg en nu gebruikt om de mensen in de hel het goede pad te wijzen.
Met dit kruis kunnen ook weer andere aanvallen uitgevoerd worden, van een soort regen van goede krachten te lanceren of door het kruis keihard in de grond te rammen. En alhoewel de zeis je belangrijkste wapen zal zijn tijdens je tocht door de cirkels van de hel, kan het kruis vooral bij combo’s enorm goed van pas komen.
Ironisch genoeg is dit kruis ook datgene wat gebruikt wordt bij het bevechten van de figuurlijke demonen. Dante’s Inferno is namelijk niet alleen een gevecht met de beesten die zich in de hel bevinden, maar ook met de monsters die zich in je hoofd bevinden.
Gedurende je reis kom je namelijk regelmatig mensen tegen die je in je leven boven de grond ontmoet hebt en die na hun dood een enkeltje hel gekregen hebben. Je zal de keuze hebben wat je met deze mensen doet. Aan de ene kant kun je je goedheid gebruiken om de persoon in kwestie te vergeven van al hun zonden. Dankbaar zullen ze zijn, en ook Dante als persoon wordt er beter van. Door goede daden te verrichten worden zijn goede krachten logischerwijs ook sterker, dus ook de kracht van zijn kruis groeit flink (voor dit soort woordspelingen gaan wíj naar de hel).
Je kan ook besluiten dat de dingen die deze zondaar gedaan heeft waardoor hij in de hel belandde, te ernstig zijn om vergeven te worden. In dat geval zul je hem straffen en wordt het kruisbeeld gebruikt om een eind aan zijn lijden te maken. Aangezien dit niet echt als goede daad bestempeld kan worden, zal hierdoor je slechte kant sterker worden. Dit houdt dus in dat je zeis in kracht zal toenemen en het aantal aanvallen dat je hiermee kan uitvoeren, zal groeien.
Het laatste wapen dat Dante met zich meedraagt zijn de magische aanvallen die hij kan uitvoeren. Deze aanvallen zaten helaas niet in de demo die wij mochten spelen, maar er zal in de komende maanden ongetwijfeld meer bekend worden over wat deze precies inhouden.