Dead Space: Extraction
Alle hardcore Wii-gamers, opgelet!
Precies een jaar geleden bracht EA Redwood Shores, nu beter bekend als Visceral Games, het angstaanjagende Dead Space uit. Velen zagen het als een mix tussen Metroid, BioShock en Resident Evil...en die beschrijving klopt ook grotendeels. Als Isaac Clarke kom je terecht op de Ishimura, een ruimteschip dat helemaal vol blijkt te zitten met Necromorphs, een ras buitenaardse wezens. Wat volgt is een grotendeels lineair pad doorheen duistere gangen die op het eerste zicht verlaten lijken, maar dat helemaal niet zijn. Achter elk hoekje kon een monster verstopt zitten, uit elke aircoschacht kon een vlezige grijparm komen, en in de verte hoorde je altijd wel het gegrommel van een onbekend, kwaadaardig buikje.
Dead Space was misschien wel een van de engste games van 2008...wat zeg ik, een van de angstaanjagende games ooit. Visceral Games wist op sublieme wijze sfeer op te wekken door het gebruik van licht en duisternis op de juiste momenten en de implementatie van de beste geluidseffecten die we in jaren gehoord hebben. Ook grafisch ziet het spel er vandaag de dag nog steeds erg smakelijk – of net niet – uit. Het was dan ook even schrikken toen EA voor het eerst liet weten dat de reeks de oversteek zou maken naar de Nintendo Wii. De console kan audiovisueel een heel stuk minder aan, en ook het huisvesten van spellen die mikken op een volwassen publiek verliep in het verleden niet helemaal naar behoren.
Ondertussen zijn we te weten gekomen dat de verkoopcijfers er niet om liegen: Dead Space: Extraction is tot nu toe nog geen succes, en daar worden we een beetje boos van. Visceral Games heeft namelijk de moeite genomen om een degelijke titel te ontwikkelen voor de Wii met in het achterhoofd de échte gamer, die al geruime tijd aan het smeken is voor meer hardcore games op de console van Nintendo. Waarom al die mensen nog steeds niet tot de aankoop van Dead Space: Extraction zijn overgegaan is onbegrijpelijk, en daarom brengen wij deze on-rails shooter nog eens extra onder de aandacht.
Om de gebeurtenissen in Extraction te begrijpen heb je nagenoeg geen voorkennis nodig van alle Dead Space producten die tot nu toe verschenen zijn. Dat komt omdat we hier te maken hebben met een prequel die simultaan met de geanimeerde film Dead Space: Downfall plaatsvindt. Het avontuur van Isaac moet met andere nog gebeuren en de mensheid komt in Extraction pas voor het eerst in aanraking met de Necromorphs nadat ze een mysterieus voorwerp – beter bekend als 'The Marker' – hebben ontdekt. Wat volgt is een verhaal opgesplits in tien hoofdstukken waarbij je als meerdere personages tracht te overleven.
Het spel uit verschillende standpunten meemaken is een leuke manier om je als speler geïnteresseerd te houden. De ene keer maak je het verhaal mee van een soldaat, om kort daarna op volledig natuurlijke wijze de levensloop van een dokter op de voet te volgen. Wie je ook speelt, elk personage kan overweg met de meest stoere wapens. Het arsenaal bevat nog steeds favorieten als de Line Gun, Plasma Cutter en Rotary Saw, maar er is ook wat nieuw geschut te vinden. Qua wapens stelt Extraction alvast helemaal niet teleur, al moeten we toegeven dat we toch vaak bij onze favorieten bleven plakken. Het spel verplicht je zelden om van uitrusting te wisselen, wat in zeker opzicht best spijtig is gezien de veelzijdigheid van alle wapens.
Wat je zeker moet onthouden is dat Extration in tegenstelling tot het originele Dead Space geen third-person, maar een on-rails first-person shooter is. Net zoals in andere Wii-spellen als House of the Dead: Overkill en Umbrella Chronicles heb je met andere woorden zo goed als geen bewegingsvrijheid binnen de levels. EA lost dit echter op een paar verschillende manieren op. Ten eerste krijg je zo nu en dan een keuze tussen twee te volgen wegen. Beide zullen je hoogstwaarschijnlijk naar meer buitenaards bespuis brengen, maar je krijgt wel het idee dat je inspraak hebt binnen het verhaal. Een andere leuke toevoeging is de free camera die op momenten dat je het niet verwacht opduikt. Want ja, ook je gezichtsveld zit negentig procent van de tijd volledig vast aan de wil van het spel.
De free camera momenten laten het toe om voor enkele seconden je omgeving te onderzoeken, en dat is nodig om allerlei nuttige dingen op te sporen. Zo verdien je enkel ammunitie als je oplettend bent en op alle gloeiende plekjes in de omgeving klikt. Niet enkel kogels, maar ook nieuwe wapens, upgrades en tekstlogs liggen overal rond te slingeren. Ook de audio logs keren terug, en deze zijn te horen door de kleine spreaker van je Wiimote. We zien deze functinaliteit niet vaak opduiken in Wii-games, maar Visceral Games tracht met Extraction duidelijk het maximum uit de hardware te halen.