Deus Ex: Human Revolution (hands-on)
Van God Los.
Iedereen die in het middelbaar goed opgelet heeft tijdens de lessen Nederlands of Engels weet waarschijnlijk wel wat een "deux ex machina" is. De traditionele definitie leert ons dat de term verwijst naar een interventie door een persoon of object waardoor een probleem opeens opgelost kan worden. Vertaal je het Latijnse zinnetje letterlijk, dan kom je terecht bij "een god uit de machine". Welke van de twee gebruikt moet worden wanneer je het over Deus Ex: Human Revolution hebt weet ik niet, maar iets zegt me dat ze allebei wel van toepassing zijn.
Aan de ene kant kun je hoofdpersonage Adam Jensen als de goddelijke interventie zien. Hij is namelijk de persoon die in Human Revolution de stront van de spreekwoordelijke knikker moet schrapen. Het verhaal gaat van start in 2027, en jij bent een veiligheidsagent bij Sarif Industries. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het vervaardigen van zogenaamde "human augmentations" waarmee ze de samenleving op het eerste zicht willen voorzien van mechanische hulpmiddelen. Neen, het gaat hier niet om robots, maar om technologisch verbeterde lichaamsdelen die armen, benen en zelfs je volledige romp kunnen vervangen. Een nobel doel zou je denken, maar natuurlijk is er meer aan de hand dan enkel goede wil.
Sarif Industries krijgt namelijk te maken met een geweldadige aanval van terroristen die kost wat kost de vooruitstrevende technologie in handen willen krijgen. Waarom dat zo is kwamen we tijdens de drie eerste uur van het spel nog niet te weten, maar het werd wel duidelijk dat Human Revolution voorzien zal zijn met een verhaallijn vol met spannende plottwists Wat we wel te zien kregen was dat Adam Jensen tijdens de aanval een serieus pak rammel kreeg dat in 2011 de dood als gevolg zou hebben. Sarif Industries beslist echter om de man terug op te lappen met behulp van een hele hoop augmentations, en vanaf dan gaat het derde deel binnen de Deus Ex serie pas écht van start.
Maar we blijven nog even bij de introductie van het spel hangen. Ontwikkelaar Eidos zet tijdens dit eerste half uur namelijk meteen de juiste toon. We zien Adam een gesprek hebben met Megan, een niet onknappe wetenschapper die onderzoek doet naar DNA. Wie Megan precies is blijft voorlopig nog een mysterie, maar het is duidelijk dat het duo een mogelijk amoureuze voorgeschiedenis heeft. Wat het ook mag zijn, de interactie tussen beide personages verloopt erg vlotjes aan de hand van een knap ingesproken dialoog. Adam heeft een erg kenmerkende stem die mij nog het meest deed denken aan een mix tussen het grauwe geschraap van Solid Snake en de nobelheid van Commander Shepard uit Mass Effect. En wees maar zeker dat die verwijzingen nog meermaals op gaan duiken in dit artikel.
Na het gesprek mag jij Adam besturen, en dat doe je vanuit een eerste persoonsperspectief. De omgevingen waar je doorheen loopt – initieel zijn dit de gebouwen van Sarif Industries – zijn met een immens oog voor detail ontworpen. Zo kun je je op bepaalde computers inloggen en emails van werknemers lezen, zijn er futuristische kranten die je kunt doornemen en valt er zelfs informatie te rapen vanop kleine post-it notes die tegen de muren van de kantoren hangen. Wat ik zonet beschreven heb is trouwens allemaal in de allereerste kamer die je tegenkomt te vinden! De kantoren van Sarif liggen werkelijk vol met dit soort dingetjes, wat voor mensen die graag elk hoekje van de spelwereld uitkammen als een natte droom moet klinken.
Eens je het kantoortje achter je laat volgt Adam automatisch de weg die Megan aflegt, om onderweg van haar te horen te krijgen wat er allemaal gaande is bij Sarif. Jij mag echter het hoofd van Adam draaien om je omgeving te observeren. Overal zijn onderzoeken gaande, je loopt verschillende personages tegen het lijf en krijgt te zien wat voor voordelen de samenleving uit de augmentations haalt. Het achtergrondverhaal wordt met andere woorden interactief uit de doeken gedaan, net zoals dat bijvoorbeeld bij Half-Life of BioShock het geval is.
De illusie dat je deel uitmaakt van een gigantisch bedrijf is compleet wanneer je oog in oog komt te staan met de grote baas. Dit is een kerel met een gouden tong, uitgerust met een mechanische arm en een dikke sigaar. Middenin dit gesprek krijgt Sarif Industries te maken met de vijandige ramkraak, en jij wordt pardoes in de actie gesmeten.
Een van de eerste dingen die je in de tutorial te weten komt is dat je allerhande objecten kunt vastpakken, en verplaatsen. Wanneer wat dozen je weg versperren kun je deze gewoon oppakken en aan de kant zetten. Naargelang hoe sterk je bent – daarover straks meer – kun je zwaardere objecten verschuiven. Een doos kan namelijk het kleinste kind verplaatsen, maar wat doe je als een frisdrankautomaat in de weg staat? Oppakbare objecten kun je gebruiken om bijvoorbeeld een opstapje te ontwerpen waarop je kunt springen, om zo een eerder onbereikbare omgeving te gaan verkennen. Denk echter niet dat Human Revolution een platformgame is, maar we verwachten wel dat er zo nu en dan een omgevingspuzzel voorbij zal komen.
De nieuwe Deus Ex speelt namelijk voor een groot stuk als een stealthgame, net zoals Splinter Cell of Metal Gear Solid. Tenminste, als je dat zelf wilt. Situaties kunnen namelijk op heel wat manieren opgelost worden, en dat merk je meteen wanneer je voor de eerste keer vijanden tegenkomt. Zo zou het kunnen gebeuren dat je een kamer met daarin drie tegenstanders voor je krijgt, en het is aan jou om tot aan de andere kant van de ruimte te geraken. Je hebt nu een aantal keuzes om dat probleem op te lossen.