DJ Hero 2
Verbeteringen op alle vlak!
Toen we op twee luttele weken na precies een jaar geleden het originele DJ Hero onder handen namen waren we onder de indruk. FreeStyle Games wist eigenhandig het ondertussen herhalend aanvoelende en nog weinig vernieuwende muziekgerne te injecteren met wat broodnodige afwisseling. Niet voor de zoveelste keer een compilatie van rocknummers, maar een letterlijke mix tussen R&B, hiphop en dancetracks die je moest activeren aan de hand van een oerdegelijk nieuw stukje hardware: een turntable. Spijtig genoeg hingen er ook wat negatieve punten vast aan het origineel. Zo was de interface van het spel rommeliger dan de lyrics van Soulja Boy en voegde de optie om je gitaar uit Rock Band/Guitar Hero tijdens bepaalde nummers te gebruiken niet veel goeds toe aan de eigenlijke gameplay. De multiplayer mode – en dan vooral de online variant – kon nog wat verbetering gebruiken, en stiekem vonden we dat de freestyle-segmenten waarbij je zelf enkele kreten toe kon voegen aan je mix - "Yeah boyyy" komt nu nog steeds voor in onze nachtmerries – aanvoelen als een vreemde eend in bijt.
We concludeerden de review van DJ Hero dan ook met de veronderstelling dat een mogelijk vervolg alles zou gaan perfectioneren. Dat vervolg plofte een tijdje terug als bij wonder op de deurmat van onze redactie neer, en we trokken dan ook meteen op onderzoek uit of onze voorspelling dat deeltje twee het origineel zou gaan overtreffen ook daadwerkelijk klopt.
Wat onmiddellijk opvalt is dat FreeStyle Games het geniale introductiefilmpje uit de eerste DJ Hero niet heeft weten te evenaren. Sterker nog: er geen spoor te bekennen van een inleidende cutscene! Al meteen een domper op de feestvreugde, maar gelukkig verscheen er kort daarna al meteen weer een verse glimlach op ons gezicht. De interface van DJ Hero 2 voelt namelijk erg intuïtief aan, zeker wanneer je deze gaat vergelijken met de onoverzichtelijke navigatie uit het origineel. Op het beginscherm kun je alle spelmodi in één oogopwenk terugvinden en ermee aan de slag gaan.
Aspirant-DJ's die al een volledig jaar aan het wachten zijn op een gloednieuwe tracklist met daarin meer dan tachtig verschillende nummers kunnen zich meteen wagen aan de Quickplay Mode. Alle nummers die zich momenteel in het spel bevinden – verwacht in de komende maanden heel wat downloadable tracks – zijn onmiddellijk toegankelijk en jij kunt ermee aan de slag gaan op elke moeilijkheidsgraad, gaande van Beginner tot Expert. De laagste instelling heeft werkelijk geen uitdaging te bieden, terwijl enkel de meest vingervlugge spelers aan de slag kunnen met Expert. Nog steeds is het zo dat DJ Hero op de hoogste moeilijkheidsgraad een stuk pittiger is dan eender welke andere muziekgame, gezien het bedienen van een draaitafel nu eenmaal niet automatisch zo natuurlijk aanvoelt als het jammen op een plastic gitaar.
Nu we het toch over de draaitafel van DJ Hero hebben: op dit punt is er geen greintje vernieuwing te bekennen, en daar zijn we erg blij om. Freestyle Games heeft de keuze gemaakt om deeltje twee niet te bundelen met nieuwe hardware, wat wil zeggen dat bezitters van het origineel meteen al het enige juiste toebehoren in huis hebben. Er was eigenlijk ook helemaal niets mis met de oorspronkelijk draaitafel, dus waarom hierover klagen? Mocht je het nog niet weten, de controller van DJ Hero 2 bestaat uit een draaiende plaat waarmee je kunt scratchen wanneer je een van de drie gekleurde knoppen indrukt. Ook is er een crossfader aanwezig waarmee je aangeeft welk van de twee (soms zelfs drie) in elkaar gedraaide nummers je wil horen, om af te sluiten met de draaiknop om allerlei effecten aan de audio te geven. Er is ook nog een grote knop die oplicht wanneer je Euphoria – de Star Power van DJ Hero – kunt gebruiken om extra punten te scoren tijdens het spelen.
Maar goed, we zaten eigenlijk nog maar bij de bespreking van het beginscherm. Quickplay is leuk om zonder al teveel gedoe meteen te mixen, maar de bulk van DJ Hero 2 ziet verscholen in de Empire Mode. Een coole benaming voor wat eigenlijk het doorlopen van je persoonlijke DJ-carrière is. In vergelijking met het origineel krijg je nog voordat je van start gaat met spelen wat meer keuzes om je spel te personaliseren. Je kiest namelijk niet enkel een DJ uit die je wil zijn, maar je mag ook nog eens je persoonlijke logo selecteren dat in alle clubs waar je speelt vervolgens opduikt. Spijtig genoeg klinkt dat laatste vooral op papier goed. Er zijn best veel verschillende ontwerpen waaruit je mag kiezen, maar waarom mogen we niet gewoon zelf a la Halo 3 een logo samenstellen? Verder hebben alle keuzes die je maakt voordat je aan de slag gaat ook weinig invloed, gezien de Empire Mode nagenoeg geen verhaal aan boord heeft dat visueel in beeld wordt gebracht.
Het enige wat je ziet is dat je als DJ verschillende delen van de wereld gaat bezoeken, beginnende bij Ibiza om uiteindelijk naar de absolute toplocatie te klimmen. Je komt voorbij in Londen, speelt nummers in Berlijn en gaat naar de andere kant van de wereld om de clubscène van Shangai onveilig te maken, maar mocht je niet goed opletten zul je dit alles niet eens merken. Het grootste minpunt dat aan DJ Hero 2 verbonden kan worden is dan ook dat je enkel kennis mag maken met de hoofdactiviteit van een DJ – namelijk het mixen zelf – maar dat je verder geen gevoel van progressie krijgt. Freestyle Games wil hun spel duidelijk enkel en alleen rond muziek laten draaien, zonder daar al teveel "onnodig" visueel vertoon aan vast te hangen. Volgens ons een spijtige keuze, maar het is niet anders.
De ontwikkelaar wist ons wel helemaal te bekoren met de op het eerste zicht kleine, maar wanneer je wat langer speelt ongelofelijk toffe aanpassingen aan de gameplay. Nog steeds moet je zoals in al die andere muziekspellen van tegenwoordig een spoor volgen dat in het geval van DJ Hero bestaat uit drie verschillende muzieksporen. Die sporen corresponderen met de drie gekleurde knoppen op je draaitafel, en telkens wanneer er een bolletje ligt op een bepaald spoor moet je de juiste knop indrukken. Anders dan op een gitaar moet je echter ook regelmatig scratchen, crossfaden en effecten toevoegen aan je de muziekmix – maar dit is niets nieuws omdat je dat ook al in het origineel moest doen. Het grote verschil tussen deeltje één en twee ligt bij de vernieuwde Freestyle momenten.