Dragon Age 2
En jij dacht dat deel 1 al goed was...
Toen Dragon Age: Origins in de rekken verscheen werd het spel overspoeld door positieve commentaren. Sommige critici gingen zelfs zo ver dat ze het de beste RPG van het decennium noemden. Er was nog niet zoveel bekend over Dragon Age 2 toen ik de presentatieruimte op de Gamescom betrad, dus er kwamen spontaan twee vragen in me op: zou BioWare erin geslaagd zijn de reeks nog beter te maken, en zo ja, hoe? Het antwoord daarop kom je hieronder te weten, net zoals ik tijdens de voorstelling.
Nadat een ontwikkelaar ons de lead designer van het spel had voorgesteld, die in een hoekje van de kamer stond en onzichtbaar was omdat hij zich als een Rogue had verstopt achter een rookgordijn, vertelde hij ons dat 90% van de mensen die aan Dragon Age: Origins werkten ook aan deel twee bezig zijn. De overige 10% moet voor een frisse wind binnen de reeks zorgen. BioWare besefte zelf ook dat het een moeilijke klus zou worden om een betere game te maken dan de eerste Dragon Age, maar ze waren eveneens vastbesloten niet simpelweg meer van hetzelfde af te leveren. Om dat te verwezenlijken volgden ze een eenvoudige theorie: wat iedereen goed vond aan Dragon Age: Origins zou worden verbeterd, en wat iedereen slecht vond veranderd. Uiteraard is zoiets makkelijker gezegd dan gedaan, maar wat we verder te zien kregen maakte duidelijk dat ze de daad bij het woord hebben gevoegd.
Vooraleerst: de graphics. Dragon Age: Origins zag er beter uit op de PC dan op de console, maar zelfs die grafische kwaliteit zal op alle platformen overtroffen worden in deeltje twee. Bovendien trachten de makers voor meer uniformiteit te gaan. In de eerste Dragon Age konden de levels enorm verschillen van elkaar, in Dragon Age 2 probeert men ervoor te zorgen dat alles effectief uit dezelfde game lijkt te komen door een typerende artstijl te ontwikkelen, hopelijk zonder al te veel in te boeten op het gebied van afwisseling. Ook de epische muziek die we te horen kregen lijkt de sfeer goed in de verf te zullen zetten.
Ten tweede: gevechten. De strategische modus uit het origineel, waarbij de game gepauzeerd werd zodat je kon nadenken over je handelingen om vervolgens bevelen uit te delen, vonden veel mensen een coole feature. Minder leuk was dat als je daarna het spel uit de pauzemodus haalde, alles zo goed als vanzelf gebeurde waardoor je eigenlijk niet veel meer kon doen buiten het gevecht aanschouwen en hopen dat je wint. De vernieuwde tactische modus laat je deze keer toe om het spel te pauzeren om metgezellen een nieuwe positie toe te wijzen, waarna je lustig verder kunt spelen. Dragon Age 2 zal dus meer een actie-RPG worden, zodanig dat je evenveel bezig kunt zijn met vechten als met generaaltje spelen. Let wel: je kunt het, want je kunt net zo goed het spel volledig als tactische RPG of actie-RPG spelen. Een goede verbetering om de game wat meer in evenwicht te brengen, én een groter doelpubliek aan te spreken.
De derde pilaar der verbetering is het verhaal. In Dragon Age: Origins zat je met een uitgebreid epos, maar de belangrijke stukken werden aangevuld met saaie momenten waardoor de spanningsboog alles behalve, nouja, gespannen stond. Ook daar hebben de jongens van BioWare iets op gevonden: het verhaal in Dragon Age 2 gaat over iemand die een ander verhaal verteld, en het is die tweede laag die je zult naspelen. Bijgevolg kunnen alleen de belangrijkste gebeurtenissen in het spel gestopt worden, want als iemand een verhaal vertelt gaat hij toch niet pakweg de saaie toiletavonturen van zijn personages uit de doeken doen?
Ongetwijfeld zal deze vernieuwing de schrijvers van het verhaal harder aan het werk zetten, maar wij als speler zullen er alleen maar voordelen van ondervinden. Zo zal je ditmaal maar liefst tien jaar kunnen naspelen in de geschiedenis van de fantasiewereld, terwijl dat in de eerste Dragon Age slechts twaalf maanden was, omdat het verhaal in realtime verteld werd. Omdat nieuwkomers in de reeks ook moeten kunnen volgen, zal het eerste jaar van de tien overlappen met Dragon Age: Origins, zodat ze meteen ook weten wat er gaande is in het Dragon Age-universum. Bovendien zullen keuzes die je maakt tijdens het spel zich veel sneller manifesteren in Dragon Age 2, waardoor je meteen de gevolgen ziet van je daden.
Vervolgens kregen we wat meer info over het verhaal zelf, dat voornamelijk verteld wordt aan de hand van cinematische en grafisch sterke tussenfilmpjes waarin emoties en het belang van familie een belangrijke rol zullen spelen, om het geheel geloofwaardiger te maken. Het verhaal dat verteld wordt gaat over Hawke, de kampioen van Kirkwall, in wiens huid je kruipt. Wie het is - wat ras en geslacht betreft - kan je zelf bepalen aan het begin van het spel. Wat je dan nog rest is ontdekken hoe hij aan de macht is gekomen, en dat ontdek je langzaamaan wanneer zijn verhaal verteld wordt aan Cassandra, een personage dat op zoek gaat naar de waarheid achter die historie. Bovendien zal het hoofdpersonage deze keer van een stem voorzien worden. Het staat buiten kijf dat de voice actors ongetwijfeld gigantische overuren zullen geklopt hebben als er evenveel dialoog in Dragon Age 2 als in deel een zit.
Een andere mogelijkheid van een verhaal in een verhaal is dat je te allen tijde op het verkeerde been gezet kunt worden. Tijdens de demonstratie speelden we eerst een verhaal na van de held die samen met zijn vrouwelijke metgezel tientallen monsters bestreed, maar later bleek dat verhaal serieus overdreven te zijn en speelden we wat er echt gebeurd was: er doken slechts enkele monsters meer op en de held zag er niet alleen minder stoer uit, maar was ook praktisch met heel z'n familie op pad in plaats van enkel met z'n metgezellin. Hij had zelfs een andere naam. Op die manier kunnen de ontwikkelaars doen wat ze willen en krijgt het verhaal nog een extra dimensie.