Dungeon Siege III (hands-on)
Vissen, gesprekjes en kniebeschermers.
De naam Dungeon Siege zal bij menig gamer wel een belletje doen rinkelen. Het eerste deel van de reeks verscheen in 2002 en was voer voor doorwinterde PC-gamers met een voorliefde voor rasechte RPG's. Sindsdien heeft de serie een hele evolutie doorgemaakt en aangezien het laatst verschenen spel een PSP-exclusive uit begin 2007 is, vond men dat het tijd was voor een volledige reboot. Buiten het feit dat Chris Taylor, de oorspronkelijke bedenker van de reeks, dienst doet als adviseur voor Dungeon Siege III, is quasi alles veranderd. Obsidian Entertainment die nog niet zo lang geleden Fallout: New Vegas afleverde neemt de fakkel over van Gas Powered Games en is van plan het spel voor het eerst te introduceren op de consoles. Ik zakte af naar het hoofdkwartier van Square Enix om het resultaat van die nieuwe formule aan een twee uur durende test te onderwerpen, en daar krijgen jullie nu alles over te lezen.
Qua muziek, geluidseffecten en vooral ook stemmenwerk zit alles overduidelijk snor in het spel. Al vanaf de begintrailer die aan de hand van prentjes (denk qua stijl aan het introfilmpje van God of War III) de geschiedenis van Ehb uit de doeken deed werd dat duidelijk. Het koninkrijk genaamd Ehb werd ooit op een stabiele manier beschermd door Het 10de Legioen, de overwinnaars van de Oorlog der Legioenen. Maar op een dag werd de koning vermoord. De kwaadaardige en machtsgeile Jeyne Kassynder duidde Het 10de Legioen aan als schuldige en schaarde de hele bevolking achter zich. Het koninkrijk brokkelde uiteen in kleinere gedeelten en Kassynder greep de macht over de kerk en het Oosten van Ehb. Bijna iedereen van het Legioen werd uitgemoord. Bijna. Ik kroop in de huid van één van de overlevenden, en moest als eerste opdracht op zoek gaan naar Odo, een man met leiderscapaciteiten die me zou kunnen helpen om terug een volwaardig leger op de been te brengen. Jeyne Kassynder moest en zou eraan geloven!
Dungeon Siege III bevat een heleboel elementen die kenmerkend zijn voor het RPG-genre. In het uiteindelijke spel kan je kiezen tussen heel wat verschillende klassen, maar ik moest het in de demo build stellen met een Guardian genaamd Lucas, een ras dat vooral gespecialiseerd is in mêlee-aanvallen. Je personage beschikt over een XP-balk die stijgt door te vechten en quests te voltooien. Verder merkte ik in het menu een balkje genaamd 'loyalty' op, wat mogelijk inhoudt dat je zelf zult kunnen bepalen hoe trouw je blijft aan je leiders. Zaken die in het menu nog niet konden aangeklikt worden waren 'items', 'deeds', 'party select' en 'lore', maar daarover ongetwijfeld meer in de review.
Wij gaan nu al eens een kijkje nemen in de inventory, waar je de volgende tabbladen kunt terugvinden: zwaard, schild, schouderbeschermers, helm, kniebeschermers, laarzen, ringen en amuletten. Al deze accessoires kan je verkrijgen dankzij gesneuvelde vijanden die ze laten vallen, door schatkistjes in de spelwereld te openen, quests te voltooien en dingen aan te kopen in een winkel. De manier waarop je deze voorwerpen moet oprapen is wel een beetje omslachtig te noemen. Zo moet je er eerst overheen lopen, waarna je ook nog eens moet klikken om het toe te voegen aan je inventory. Kan vervelend worden na een tijdje.
In de inventory kan je heel gemakkelijk zien welk voorwerp uit je gamma het beste is, ze beschikken namelijk allemaal over een reeks kenmerken zoals aanvalssterkte, uithoudingsvermogen, kritieke slagkracht, enzoverder. Hoe hoger de punten bij een bepaald aspect, hoe beter het voorwerp daarin is. Aangezien je sowieso tientallen overbodige accessoires zult vinden kan je deze aan een winkelier verkopen in ruil voor een flinke buit.
Het vaardigheidsysteem lijkt op het eerste zicht niet zo omvangrijk, maar als je er wat langer naar kijkt zal je al snel merken dat het niet te onderschatten valt. Abilities die ik kon uittesten hielden het volgende in: de kracht om een beschermingsmuur te creëren en een vortex op de vijand af te sturen, om voor een stevige stoot vooruit met schild of zwaard te zorgen, en de mogelijkheid om de gezondheidsbalk gedurende een bepaalde periode automatisch te laten regenereren. Er zijn drie niveaus die je kunt bereiken: recruit, legionnaire en master. Deze niveaus in combinatie met het levelsysteem zorgen ervoor dat je steeds meer vaardigheden zult vrijspelen. Elke vaardigheid bestaat uit twee eigenschappen die op hun beurt nog eens vijf kwaliteitsniveaus hebben.
Daarnaast zal je persoonlijke talenten kunnen upgraden, zoals 10% meer gezondheid ontvangen telkens wanneer je iemand doodt. Zowel vaardigheden als talenten vereisen bepaalde points die je verzamelt tijdens het spelen. Tenslotte merkte ik een aantal grote maar nog lege lijsten op, die betekenen dat wat ik heb kunnen uittesten nog maar het topje van de ijsberg is...
Wat ook nog in het menu opduikt is een questlijst. Je kunt er gemakkelijk de quests die je nog moet voltooien in terugvinden en met één druk op de knop heb je een zogenaamde 'breadcrumb trail' aangezet die je naar de locatie van een quest naar keuze leidt. De minimap die altijd in beeld blijft kan natuurlijk ook van pas komen. Vaak zal je sidequests tegenkomen in de vorm van personages met een uitroepteken boven hun hoofd. Missies die ik moest volbrengen waren gebruikelijke opdrachten zoals huurmoordenaartje spelen of op zoek gaan naar vermiste personen. Interessanter was een zekere quest waarin ik moest gaan vissen...en er nog voor betaald werd ook. Klein addertje onder het gras: er hingen een stuk of vijf bloeddorstige zeemonsters aan mijn hengel.