E3: Sony persconferentie
3D, Move en Gabe Newell.
Sony wist op de E3 2009 indruk te maken met haar persconferentie, en dat is nog maar zwakjes uitgedrukt. Het Japanse bedrijf bracht letterlijk een vrachtlading aan absolute toptitels mee, deed journalisten kippenvel krijgen met de woorden final, fantasy en het nummer veertien en bracht nieuwe hardware mee in de vorm van de PSP Go. Akkoord, achteraf gezien bleek die laatste niet bepaald een succes te zijn, maar vorig jaar domineerde de PlayStation voor een groot stuk heel de conventie. Dit jaar kon Sony eigenlijk alleen maar als verliezer uit de bus komen door de torenhoge verwachtingen die de leden van de pers hadden alvorens ze nog maar één stap gezet hadden in de conferentiehal. Ook wij waren erbij, en we doen even uit de doeken wat wij ervan vonden.
Sony ging van start met een presentatie rond Killzone 3. Net zoals bij Nintendo haalde men met andere woorden meteen hetgeen naar boven wat de overgrote meerderheid van de pers het liefst wou zien. Uitgerust met een 3D-bril op onze snuit - eentje die een stuk beter zat dan die bij de voorstelling van Crysis 2 op de EA persvoorstelling - kregen we twee gameplaystukjes te zien die zich elk afspeelden tijdens een helse sneeuwstorm. Uiteraard kwamen de rondvliegende sneeuwvlokken in 3D extra goed uit de verf, maar het is toch vooral het extra dieptezicht wat indruk op ons maakte. Je kunt wel degelijk beter inschatten op welke afstand vijanden van je staan, terwijl je bij naar je toe vliegende raketkogels meteen zin hebt om je hoofd van het scherm weg te bewegen. Het was echter vooral het tweede stuk van de presentatie die op gejuich kon rekenen. Het hoofdpersonage nam namelijk plaats in een jetpack, en de effecten die dan tevoorschijn komen zijn werkelijk fenomenaal. De gloeiende jetstraal die uit je straalmotor schiet komt als nooit te voren in beeld en je krijgt het gevoel alsof je daadwerkelijk net plaatsgenomen hebt in de futuristische zweefmachine. We zullen het het allemaal zelf kunnen meemaken wanneer Killzone 3 in februari 2011 uitkomt, zowel in 2D als in 3D.
Sony zette haar focus op 3D verder door aan te kondigen dat ook de nieuwe MotorStorm - waar verder geen noemenswaardige aandacht naartoe ging - eveneens in 3D speelbaar zal zijn, net zoals Crysis 2, Disney's TRON, NBA 2K11 en de aankomende Mortal Kombat game. Verrassingen kwamen er in de vorm van The Sly Collection, wat een compilatie zal worden van alle op de PlayStation 2 uitgebrachte Sly Racoon delen, maar dan in HD én 3D voor de PS3. Ook de grap die Gran Turismo 5 ondertussen geworden is blijkt 3D te ondersteunen. Nouja, grap, we kregen wat later wel te horen dat het spel een releasedatum gekregen heeft: vanaf 2 november laat ontwikkelaar Polyphony haar game eindelijk op ons los. Mooi zo, na dik vijf jaar wachten mag dat wel!
Eens het 3D-luik afgesloten was (of toch voor even tenminste) kwam Sony op de proppen met hun op de E3 2009 aangekondigde Move controller. Na een compilatie gezien te hebben van wat titels die gebruik zullen maken van de Move liet Sony enkele ontwikkelaars aan het woord over hoe goed de technologie wel niet werkt. De uitspraak one on one translation viel meermaals, en we moeten toegeven dat we tijdens de eigenlijke presentaties het best eens werden zijn met die statement. Sony probeerde ons van de kracht van Move te overtuigen met een live demo van Sorcery, een titel die enkel speelbaar zal zijn met de nieuwe PS-motion controller en aardig wat lessen heeft getrokken uit de Harry Potter films. Jij lijkt een jonge tovenaar te spelen die ondergronds allerlei monsters moet verslaan, en dat doe je met een toverstok die je - uiteraard - ook zelf in het rond zwaait door met de Move te…bewegen. Het combineren van spreuken leek best leuk en er zaten enkele toffe elementen in het spel (wanneer je een groen toverdrankje drinkt zal de bal op de controller mee verkleuren), maar het geheel miste nog wat afwerking.
Het ging allemaal wat beter toen men met Tiger Woods PGA Tour 11 aan de slag ging. Zwaaibewegingen met de Move controller zal het spel helemaal getrouw vertalen richting je digitale golfer, waardoor je als het ware echt zult moeten werken aan je lichaamshouding. Aan de andere kant blijft het natuurlijk een beetje inschatten in hoeverre je de bal ook zult raken gezien de Move controller niet zo lang is als de golfclub die je op je scherm ziet, maar we kunnen niet alles hebben, toch? Andere spellen als Heavy Rain en Resident Evil 5 zullen overigens achteraf ook speelbaar worden met de Move nadat de nodige patch verschijnt op PSN.
Een game die we helemaal niet hadden zien aankomen was Heroes on the Move (werktitel). In deze platformer bundelen zes mascottes van Sony afkomstig uit het platformgenre hun krachten. De hoofdpersonages uit Jak & Daxter, Ratchet & Clank en Sly Cooper gaan samen om pad om het kwade uit een fantasievolle en kleurrijke wereld te verdrijven. Ontwikkelaar van dienst is niet Naughty Dog, Insomniac of Sucker Punch, maar een relatief onbekende studio die met deze Move game al dan niet haar pluimen zal verdienen. Games als deze weten onze interesse altijd wel aan te wakkeren, al zou het ook gewoon een rommelig samenraapsel kunnen worden.
Sony leek na dit alles nog steeds geen genoeg te hebben van de Move. Na een lange en vooral nutteloze speech rond een toekomstige samenwerking met Coca Cola kwam Kevin Butler - nu al een legende door zijn hilarische promofilmpjes rond de PlayStation - op het podium, wat meteen op een golf van applaus kon rekenen. De man zette Microsoft in de zeik door te kappen op hun Kinect onthulling waarbij alle journalisten een poncho moesten aantrekken, vertelde dat hij opgemerkt had dat er een heleboel vreemde circusmensen in L.A. rondliepen (gericht op het optreden van Cirque du Soleil bij de Natal Party van Microsoft) en wist ook de arm-en nekloze Mii's van Nintendo belachelijk te maken. De manier waarop Butler dit alles doet is echter niet bepaald arrogant te noemen doordat hij duidelijk een rolletje speelt…aan de andere kant zou je kunnen gaan denken dat Sony haar arrogante houding van enkele jaren geleden stiekem weer afstoft nu de PS3 het goed begint te doen. Aan jou de keuze hoe je het ziet.
Het segment rond de Move sloot Sony af door een prijs op het apparaat te plakken. Drie prijzen om precies te zijn. Allereerst zal de Move controller afzonderlijk verkrijgbaar zijn voor 49,99 dollar, terwijl geïntereseerden die de broodnodige EyeToy camera nog niet in huis hebben motion controls naar hun PlayStation 3 kunnen brengen voor net geen honderd dollar. Je krijgt er voor die prijs ook nog de game Sport Champions bij, maar we kunnen niet ontkennen dat we het allemaal wat duur vinden. Mocht je helemaal nog geen PS3 in huis hebben en toch van HD-motion controls wil genieten, dan kun je de console en de Move samen voor 399 dollar kopen. Je hebt nog tijd tot 15 september om een beslissing te maken, wanneer Sony haar nieuwe apparaat in Europa op de markt brengt. Leuk details: in Amerika kan men enkele dagen later pas met de Move aan de slag gaan. De spellen voor de Move zullen rond de 39 euro gaan kosten.