Skip to main content

Fallout: New Vegas - Old World Blues

Mojave-fantasia in de jaren 50.

door Stieven Schaerlaeken

We zijn alweer gekomen aan een nieuwe DLC voor Fallout: New Vegas, de derde ondertussen al. Opnieuw krijgen we een extravagante keuze van Obsidian voorgeschoteld, want we worden meegenomen op een reis naar één van de duisterste geheimen van de Mohave Wastelands. The Big Empty wacht op ons en het is tijd om een meer van dat zalige B-horrorfilm sfeertje op te snuiven. Toch is het geheel deze keer een pak complexer. We krijgen als het ware een soort van fantasia voorgeschoteld uit de jaren 50. Dat is eens wat anders, nietwaar? Wie goed opgelet heeft in de eerste - overigens zeer degelijke - DLC zou zelfs al een klein brokje informatie gekregen hebben. Het web spint zichzelf alsmaar verder, en het lijkt erop dat de Majove nog lang niet uitgeput is qua geheimen en gedrochten.

Old World Blues speelt zich af in The Big Empty, een soort van laboratoria afkomstig uit een tijdperk van voor de nucleaire oorlog. Het is hier dat de Courier per abuis ontdekt dat niet alle mutanten door het toedoen van de oorlog zo zijn geworden, maar dat een wetenschappelijk experiment er voor iets tussen zit. Dat experiment is natuurlijk niet gelopen zoals het moest en het is aan de Courier om de nodige technologie bij elkaar te zoeken om het tij te doen keren. The Big Empty wordt door de bewoners van de Majove geschuwd en staat berucht als een niemandsland. Een plaats waar niets of niemand kan overleven, maar in Old World Blues ontdek je dat niets minder waar is.

Je komt nog maar net aan of al meteen word de redding van de zogenaamde Think Tank in jouw schoenen geschoven. De bewoners, voor zoverre die term nog toepasbaar is, van deze Think Tank zijn in gevaar want hun experimenten hebben zich namelijk tegen hen gekeerd. Het lijkt wel een soort van Frankenstein verhaal, en eigenlijk proeft deze DLC wel een beetje naar dat soort oude horrorfilms. Het is nogal moeilijk om je vinger er op te leggen, maar er hangt toch dat bepaald sfeertje in de lucht dat je enkel krijgt bij dat soort klassiekers. Het zal de muffe geur van stoffige kasten en hopen spinnenwebben in donkere hoeken zijn, zeker? Hoe dan ook, er staat je maar één ding te doen: zorgen dat je de wapens en technologie weet te vinden om nieuwe mutanten, gevaarlijke robotten en allerlei andere experimenten te bekampen. Geen gemakkelijke taak, maar niemand heeft ooit gezegd dat de Mojave een vredelievende toeristische trekpleister was.

We beginnen stilletjes aan een patroon te zien in de DLC van Obsidian en Bethesda, namelijk dat de level cap wederom met vijf levels naar boven is getrokken. Daardoor wordt het alsmaar meer een uitdaging om toch dat hoogste level te blijven behalen. Als tweede punt is het duidelijk dat je ook in Old World Blues alleen moet reizen. Je reisgenoot kan rustig blijven wachten terwijl jij het vuile werk opknapt. Op zich kan dit toch wel problemen geven voor mensen die al geruime tijd hun tactiek plannen aan de hand van die ene kompaan zijn speciale perk. Nu ja, niets aan te doen. Er is altijd de mogelijkheid om wat DLC-wapens naar hem of haar door te spelen achteraf, zodat die persoon er toch iets aan heeft.

Uniek in deze downloadable content is de mogelijkheid om als speler je traits eenmalig te wijzigen via een robot aanwezig in The Sink, de plek die uiteindelijk ook zal functioneren als een soort van thuisbasis mocht je dat wensen. Dit komt heel goed van pas, want Old World Blues laat je kennis maken met een aantal nieuwe traits. We gaan ze niet allemaal verklappen maar ééntje is bijvoorbeeld Early Bird, waardoor je bepaalde bonussen krijgt vanaf zes uur 's morgens tot twaalf uur 's middags. Het brengt weer een klein beetje meer diepgang en verandering in de gameplay voor mensen die Fallout: New Vegas toch steeds weer op andere manieren willen proberen. Ik maak me er nog steeds schuldig aan, maar goed. Een tweede die we kunnen onthullen is simpelweg eentje voor wie genoeg heeft van de constant verhoogde level cap. Deze trait vergrendeld je level wanneer het dertig bereikt. Gedaan met dat gepruts en het hopeloos verzamelen van ervaringspunten.

Wat meteen opvalt aan de DLC is dat deze lijkt terug te grijpen naar de uitbreidingen van Fallout 3, met name Point Lookout. Één grote open ruimte met locaties waar je rustig naartoe kunt wandelen. Toegegeven, Honest Hearts (de voorgaande DLC die van ons een acht kreeg) had dat gegeven ook wel meegekregen maar toch voelde het daar anders aan. We houden wel van deze stijl dus dat is alvast een pluspunt, mede omdat het ook past bij The Big Empty. De plaats zelf is opgebouwd uit het hoofdgebouw, The Think Tank en rondom zijn verschillende testfaciliteiten te vinden. We haalden al eerder aan dat het een soort van oud B-horrorfilm sfeertje in zich had, en nu voegen we daar specifiek een verwijzing naar Dr. Strangelove aan toe. Het resultaat kun je niet anders dan excentriek noemen. Dat op zich is toch wel het sleutelwoord van deze DLC, excentriek.