Final Fantasy: Fabula Nova Crystallis
Het eerste deel van deze uitbundige vooruitblik.
Final Fantasy XIII, hoeveel dagen hebben trouwe fans niet moeten aftellen tot uw release? Hoeveel keer hebben zij dezelfde trailers niet grijs gespeeld? En dan… Dan was hij er, deeltje dertien in de befaamde RPG-reeks. Dus wat kunnen we nu nog doen? Simpel, eerst zestig uren van ons leven aan de nieuwe uit de Square-Enix stal afkomstige game hangen en dan kwijlbekkend uitkijken naar die twee andere Final Fantasy XIII titels! Wat? Je dacht toch niet dat het hier bij ging blijven? Ladies and genitals, toys and girls, daar het krijgen veel leuker is dan het hebben: laten we samen deeltje dertien al rekenen tot het verleden en halsreikend uitkijken naar de navolging van het Fabula Nova Crystallis pakket. Wanneer zij ook mogen verschijnen…
Fabula Nova Crystallis, in de volksmond: Het Nieuwe Verhaal Van Het Kristal. Mensen die een klein beetje thuis zijn in het jRPG wereldje, weten ongetwijfeld dat naast Final Fantasy XIII, ook nog Final Fantasy Versus XIII en Final Fantasy Agito XIII op het menu staan. Respectievelijk voor PS3 (voorlopig nog exclusief) en PSP. Fabula Nova Crystallis is al het derde wederkerende universum dat Square-Enix (of S-E, om het kort te houden) geschapen heeft. Eerder zagen we al de planeet Gaia in de 'Compilation of FFVII' en de wereld van Ivalice uit de 'Ivalice Alliance'. Ter vervollediging zou ik moeten zeggen dat ook de wereld van Spira al twee maal ons pad heeft gekruist. Ja, dat klopt, we zagen het in zowel FFX als FFX-2, maar tussen ons gezegd en gezwegen, ik laat het inferieure verhaal uit X-2 liever voor wat het is - ondanks het blije weerzien van het populaire job-systeem. Van overbodige sequels gesproken.
Voor zij die een mager verleden hebben inzake FF-games, sta me toe het geheel even te elaboreren. Final Fantasy VII wordt veelal aanzien als één van de beste - en vooral standaardzettende - jRPG's ooit en het gigantisch succes zorgde er dan ook voor dat S-E een zeer logische stap ging zetten: profiteren. Het uitmelken van die ene game zorgde voor vier spin-offs: één voor de PSP, één voor de PS2 en twee voor de mobiele telefoon. Daarnaast verschenen ook nog een volledige CG-animatiefilm en een anime kortspeler. Om alles een beetje geordend te houden, werd het geheel de 'Compilation of FFVII' gedoopt.
Daartegenover staat de 'Ivalice Alliance', de wereld die zijn oorsprong vindt in Final Fantasy Tactics. Zoals de naam doet vermoeden, is dit een Tactical RPG spin-off van de reeks (die trouwens slechts enkele maanden na FFVII verscheen). Voor de liefhebbers: drie jaar geleden verscheen er een opgepoetste PSP-remake die de ondertitel 'War of the Lions' draagt, een aanrader voor mensen die een uitdaging zoeken. In tegenstelling tot FFVII, waren er in het begin al effectief plannen om verder te gaan met deze wereld. De Ivalice Alliance bestaat uit alle Tactics titels (dit zijn er ondertussen al drie unieke), FFXII, FFXII: Revenant Wings, Vagrant Story en dan nog enkele WiiWare/iPhone titels. Kenmerkend is dat, op de twee FFXII titels na, de games enkel wat geografische naamgevingen gemeen hebben, qua verhaal en personages staan ze nagenoeg volledig los van elkaar. De game Fortress, dat ontwikkeld werd door het teloorgegane GRIN, zou eveneens Ivalice als slagveld gehad hebben. Helaas, zoals jullie wel weten, is GRIN over de kop gegaan, mede door het toedoen van S-E die zich uit het project trok en het bedrijf niet betaalde voor de zes maanden die toen al aan de game gespendeerd waren. Fortress ligt nu in andere, onbekende handen.
Voor de retrofanaten: zowel FFVII als Vagrant Story zijn tegenwoordig voor een kleine donatie te verkrijgen via het PSN.
Nu, waar was in Gods naam deze compleet irrelevante uiteenzetting goed voor? Om een beter beeld te geven, mijn kind. Door de andere wederkerende werelden te analyseren, kunnen we uitvissen waar de Fabula zich bevindt ten opzichte van Gaia en Ivalice. Zo ook kunnen we S-E - die o zo bekend is voor zijn wederkerende elementen - minutieus ontleden en zo als het ware een persoonlijke glazen bol fabriceren om in te gluren.
Een eerste revelatie: geen wederkerende locaties, personen, verhaallijnen of wat dan ook. Voorlopig is er zelf nog geen terugkeer van de termen 'Pulse' en 'Cocoon', de naam van de leefwereld binnen FFXIII. Zo gaat de planeet van Final Fantasy Agito XIII onder de naam 'Orience'. Redelijk bizar, daar zelfs in de 'Ivalice Alliance' tenminste de naam van de wereld werd behouden. Gezien de verzamelnaam 'Fabula Nova Crystallis', blijken zogenaamde kristallen de enige link te zijn tussen de verschillende instanties van het universum. Een eerder vage opmerking, aangezien de FF-reeks al sinds zijn debuut tjokvol transparante, vaste materie zit. Van deeltje één waar elke held met een kristal in zijn handen kwam aandraven, over de materia uit deeltje zeven tot het 'Crystal of Memories' uit nummertje negen. Voor meer referenties verwijs ik graag naar de PSP game Final Fantasy Dissidia, waar alle ouwe rotten nog eens de revue passeerden en op zoek gaan naar het type kristal dat in hun spel belang had.
Indien de enige connectie tussen de games dat vage kristallenthema zou zijn, dan kunnen we dus concluderen dat de titels evenveel met elkaar te maken hebben als al de andere FF-titels die ooit uitgekomen zijn. Maar wie zo denkt, kent de Japanners duidelijk niet goed. Zij zijn stipt, correct, berekend en toch net een tikkeltje geschift. Het idee achter Fablua Nova Crystallis is dan ook veel groter dan je op het eerst zou denken.