Skip to main content

Gears of War 3 (multiplayer hands-on)

Schakel maar een versnelling hoger.

Toen Gears of War 2 in 2008 verscheen, waren de kritieken unaniem: een van de beste Xbox 360 games aller tijden op vlak van gameplay en grafische pracht en praal. Toch mankeerde er meer dan één iets aan het multiplayer luikje van de game. Enkele vervelende glitches, zoals de mogelijkheid om iemand door een solide muur neer de slaan, trage matchmaking en de alom beruchte host-advantage verstoorden voor heel wat mensen het prille plezier op het online slachtveld. Niettegenstaande de meeste van deze problemen later met de nodige patches opgelost werden, wil Epic met hun nieuwe Gears game niet met dezelfde klachten geconfronteerd worden. Daarom heeft de ontwikkelstudio besloten om een zeer diepgaande multiplayer beta te lanceren die sinds 25 april voor de gelukkigen speelbaar is. Ook wij gingen ijverig aan de slag om te zien of deze multiplayer evenveel kinderziektes heeft als zijn voorganger.

Allereerst is er heel wat meer aandacht gespendeerd aan het personaliseren van de multiplayerervaring voor iedere speler. Voordat je het slachtveld induikt, wordt er in het hoofdmenu gevraagd om je personage en zijn load-out vast te leggen. Per ras, de menselijke COG en de ondergrondse Locust, kun je kiezen uit een aantal personages. Deze kun je vervolgens uitrusten met twee hoofdwapens. Aan de ene kant krijg je de keuze uit een verzameling machinegeweren, die bestaan uit de oude vertrouwde Lancer, de Hammerburst en de Retro Lancer met de bajonet. Al tweede wapen kun je kiezen uit de Gnasher shotgun, of de nieuwe afgezaagde tweeloop. Scoor je genoeg kills en win je genoeg matches dan speel je nieuwe speelbare personages vrij, alsook nieuwe kleurtjes voor je beginwapens. Ook word je tijdens het spelen beloond met ribbons en medailles, waarvan je er eentje aan je personage kan toewijzen om aan de buitenwereld te tonen wat online je specialiteit is.

"Er is heel wat meer aandacht gespendeerd aan het personaliseren van de multiplayer ervaring voor iedere speler......"

Zoals het ieder vervolg op een game beaamt, wordt ook in Gears 3 het wapenarsenaal grondig uitgebreid. Van start gaan met een load-out die het best jouw speelstijl aanvult, is van cruciaal belang wil je niet de hele tijd in spectator mode naar je teammates zitten kijken terwijl je wacht om te respawnen. Eerder lieten we al weten dat er enkele nieuwe startwapens in game zitten, maar nu zitten jullie je waarschijnlijk af te vragen welke combinatie een overwinning garandeert. Doch moeten we toegeven dat niet één van de startwapens in het algemeen beter is dan de rest. Ieder heeft zijn voor- en nadelen die zorgvuldig overwogen dienen te worden. Zo heeft de Lancer een groot magazijn, weinig terugslag en dient het gemiddelde schade toe, maar kan de mêlee aanval met de kettingzaag gemakkelijk onderbroken worden door inkomend vijandig vuur.

De Hammerburst heeft op zijn beurt een kleiner magazijn, iets meer terugslag, is zeer accuraat dankzij de nieuwe zoomfunctie en is enorm krachtig voor lange afstanden. Ook de mêlee-aanval, waarbij de gebruiker gewoon met de kolf van het wapen slaat, kan handig zijn in benauwde situaties. Dan is er nog de Retro Lancer. Deze voorganger van de met kettingzaag uitgeruste Lancer heeft een klein magazijn, richt verdomd veel schade toe maar heeft een zeer harde terugslag. Schieten in bursts is dus de boodschap wil je iets raken met dit wapen. Met de bajonetaanval sprint je personage onstopbaar naar zijn doelwit af. Merk wel dat je jouw personage goed moet richting, anders zou deze stormloop eindigen met een botsing tegen een muur. Maar niettegenstaande is deze frontale aanval niet tegen te houden door vijandig vuur, al blijft de gebruiker wel open en bloot voor inkomende kogels.

De shotguns hebben ook hun specifieke eigenschappen. Zo is de oude vertrouwde Gnasher shotgun weer trouw van de partij. Deze heeft nog altijd plaats voor acht patronen en kan zowel op korte als middelmatige afstand zeer goed van pas komen. De nieuwe Sawed-off Shotgun aan de andere kant heeft maar één patroon in de kamer, maar verwoest alles in een hoek van 120 graden voor de speler op extreem korte afstand. Probeer dit wapen dus niet te gebruiken op afstanden waarbij je het aantal neusharen van je tegenstander niet kunt tellen. Mocht geen van dit alles je aanspreken kun je nog altijd terugvallen op één van de vele wapens die op de maps terug te vinden zijn. Ook hier zijn enkele nieuwe werktuigen des doods te vinden, zoals de One-Shot, een zware sniperrifle die zijn naam niet gestolen heeft en de Digger Launcher. Wat deze en andere nieuwe wapens precies inhouden, kunnen jullie zelf ontdekken wanneer de game in de winkel ligt.

Natuurlijk ben je niets met nieuwe wapens als je geen slagvelden hebt om ze op te gebruiken. In de beta kun je aan de slag met een viertal nieuwe maps. Deze zijn, naar goede Gears of War gewoonte, weer grotendeels symmetrisch opgebouwd. Dit verzekert de spelers dat één groep geen tactisch voordeel haalt uit te spawnen in bijvoorbeeld het hoger gelegen gedeelte van de map.