Skip to main content

God of War III (hands-on)

Spel met mythische proporties.

Een periode die ons allen wel fascineert is de Klassieke Oudheid, uiteraard omdat hier de bakermat ligt van zoveel zaken die we vandaag de dag terug vinden in onze moderne maatschappij. Maar ook de toen vertelde klassieke mythen en sagen spreken enorm tot de verbeelding. Nu waren we ook meer dan euforisch wanneer we in 2005 te horen kregen dat Sony’s ontwikkelaarstudio in Santa Monica bezig was met het vertalen van deze oude verhalen in een iets modernere vorm van narratief medium, meer bepaald De God of War franchise. Een onmiddellijke klassieker op de PS2-console, dus een derde deeltje kon niet uitblijven op Sony’s huidige paradepaardje.

We kregen de mogelijkheid om een demo van God of War 3 uit te proberen. Voor de mensen die zich hier graag iets visueel bij voorstellen, het betreft dezelfde demo die men live getoond heeft op de E3 expo van deze lente. Opnieuw kruip je in de huid van Kratos, een Spartaanse legerofficier die een pact sloot met Ares, god van de oorlog. Maar zoals het wel vaker gebeurt in Griekse mythen, loert verraad en hebzucht al snel om het hoekje. Meer van het verhaal willen we eigenlijk niet verklappen. Speel wel snel even de vorige twee games als je je wilt klaarstomen voor dit derde deel, want het bouwt zeker verder op elkaar. Binnenkort komt er zelfs een bundel - de God of War Collection - uit, waarvoor deel één en twee herwerkt werden. Dus zeker interessant voor diegene die zich voor het eerst willen wagen aan deze series. Maar goed, back to the point.

Je speelt dus opnieuw als Kratos. De demo begint met het beeld van een stad die tot puin wordt herleid door de oorlog tussen de Titanen en de goden. In dit stuk van het spel meer bepaald een Titaan die een robbertje aan het vechten is met Helios, de Griekse god van de zon. En hier las ik graag even een pauze in om te zeggen dat het er allemaal fenomenaal goed uitziet. Als je denkt dat games als Uncharted 2 of Modern Warfare 2 grafische pareltjes zijn, bereid je dan maar voor om volledig overdonderd te worden door God of War 3.

De mensen die de vorige delen in de reeks gespeeld hebben, zullen snel vertrouwd zijn met de controles. Opnieuw werden de lichtere aanvallen toevertrouwd aan het vierkantje, waar de driehoek de zwaardere aanvallen voor zijn rekening neemt. X is nog altijd springen en met de cirkel toets grijp je vijanden vast. Wanneer je erin slaagt een ondode krijger (of hoe je het gewone vijandige voetvolk ook wilt beschrijven) heb je de keuze om drie dingen te doen. Door nogmaals op de cirkel toets te drukken sla je hem langzaam maar zeker tot een hoopje pulp. Wanneer je kiest om het driehoekje een streling van je vinger te gunnen, zal Kratos kort maar krachtig de vijand afmaken, met de nodige secretie van aortasap (bloed dus… ja, ik heb weer eens Redbull gedronken, er is geen houden meer aan).

Een vernieuwing ontdek je wanneer je vierkantje indrukt: je gebruikt de vijand als stormram. Iets wat meer dan handig is, aangezien het aantal vijanden enorm is toegenomen in dit derde deel. Strenght in numbers. Deze filosofie is iets wat ook de A.I. van de vijanden vrij goed onder de knie heeft. Het is namelijk zo dat wanneer je omsingeld wordt door vijanden, één van die geniepigerds op je rug kan springen, waarna zijn ondode broeders zich meer dan gewillig ook in deze mythologische ‘vleeshoop’ mengen. Wat volgt is een vrij episch moment, wanneer Kratos erin slaagt zich uit deze totaal niet homo-erotische positie te bevrijden door al dat ondood gespuis de lucht in te katapulteren, alsof het een fontein van rondvliegende stukjes bad guy was. Maar natuurlijk kom je een veel breder assortiment aan mythologische monsters tegen.

Al snel kwamen we midden in een gevecht met een Centaur terecht. Je weet wel, zo’n wezen dat bestaat uit het lichaam van een paard met daarop de romp en de nodige ledematen van een mens. Na wat geëxperimenteerd te hebben met Kratos’ oude vertrouwde Blades of Chaos, koos ik ervoor om eens het nieuwe wapen in het arsenaal van onze Spartaanse antiheld uit te proberen. De Cestus, een paar zware ‘bokshandschoenen’ in de vorm van een leeuwenkop. Deze wapens zijn veel trager dan de Blades, maar richten zichtbaar veel meer schade aan. Het wisselen tussen de Cestus en de Blades gebeurt vrij vlot, door een druk op de toegewezen toets op de D-pad van je controller. Ook het afwisselen naar magie verliep enorm vlot. Door de L2 toets ingedrukt te houden trok Kratos zijn boog, waarna hij bij het indrukken van het vierkantje de Centaur enkele pijlen in zijn bast schoot. Een vernieuwing met vorige delen is dat deze magie aanvallen nu verbonden zijn aan een metertje dat zich automatisch opnieuw oplaadt. Dus waar je in vorige delen op zoek moest naar blauwe orbs, is dit nu niet langer het geval.