Just Cause 2
Vragen voor ontwikkelaar Avalanche, én hands-on.
Just Cause 2 is leuk! Dat is een korte samenvatting van mijn speelsessie tijdens het Square Enix Line-up evenement te Metropolis Antwerpen. Ontwikkelaar Avalanche vertelde me achteraf dat dat net hetgeen was wat ze wouden bekomen met Just Cause 2: een actiespel waarmee je plezier kunt beleven. Akkoord, er is een verhaallijn aanwezig waarbij verschillende facties het tegen elkaar opnemen en een ex-agent die verderf zaait en dus uitgeschakeld moet worden, maar dat is niet de hoofdzaak van het spel. Je waant je eerder in een tropische zandbak vol met speelgoed waarmee je stuk voor stuk wilt spelen.
Het leukste aan Just Cause 2 is ongetwijfeld de multifunctionele Grappling Hook. We zagen dit handige ding al eerder opduiken in titels als Bionic Commando en Lost Planet, maar de mensen bij Avalanche hebben de bekende mechaniek een extra dimensie gegeven. Zo kun je letterlijk alles aan elkaar vastmaken doordat je twee grapple points kunt selecteren, met hilarische maar tegelijk ook spectaculaire gevolgen. Zo zagen wij bijvoorbeeld hoe hoofdpersonage Rico een vijand vastmaakte aan een helikopter, om vervolgens met de schreeuwende snoodaard op te stijgen en deze tientallen meters in de lucht liet vallen. Maar het gaat verder dan dat!
Wat dacht je er bijvoorbeeld van om die vijand om te wisselen met een auto? Of een tank? En wat zou er gebeuren wanneer je een vijand vastmaakt aan een ton vol met gas, om deze vervolgens met je pistool te laten ontploffen? Je eigen fantasie is het limiet in Just Cause 2, dan het voelt goed aan om dit nog eens terug te vinden in een klimaat waar tegenwoordig bijna alles realistisch en serieus moet zijn.
Ook vernietiging zaaien speelt een belangrijke rol in Just Cause 2. Net zoals in Red Faction: Guerilla krijg je voor het naar beneden halen van vijandige gebouwen, bruggen, satellieten en communicatietorens punten, genaamd Chaos Point. Hoe meer punten, hoe meer missies je vrijspeelt en hoe groter je invloed gaat worden op de bevolking van het eiland Panau, waar Just Cause 2 zich afspeelt. Meer nog, je kunt ook nieuwe wapens kopen met Chaos Points en er zitten uiteraard ook enkele verborgen voordelen vast aan het vernietigen van alles rondom je.
Grafisch weet het spel eveneens te overtuigen, en zeker wanneer je in je achterhoofd houdt dat de spelomgeving ongelofelijk groot is. Zo groot zelfs dat wanneer je van de ene naar de andere kant van het eiland rijdt het klimaat zal veranderen. Nog indrukwekkender is dat Avalanche dit alles zonder één enkel laadscherm voor mekaar heeft gekregen. Enkel tijdens tussenfilmpjes duikt er regelmatig een korte onderbreking op, maar echt storen deed dit niet.
Just Cause 2 was een grote verrassing voor ons. Op het eerste zicht lijkt dit een spel dat je best wel eens over het oog zou kunnen zien, maar dan maar je een grote fout. Iedereen die fan is van spellen waarmee je puur plezier kunt beleven houdt deze titel best in het oog. Om je nog meer te overtuigen van Just Cause 2 namen we Peter Johansson, een van de ontwikkelaar bij Avalance, bij de arm om hem wat vragen te stellen over zijn game.
Eurogamer België: Laten we meteen zeggen dat Just Cause 2 er gruwelijk leuk uitziet! Een van de tofste dingen is zonder twijfel de Grappling Hook die Rico ten alle tijden kan gebruiken.
Peter Johansson: Ik ben het volledig met je eens, en laat ik meteen ook zeggen dat ik m'n hele leven als ontwikkelaar aan een spel heb willen meewerken waarin een Grappling Hook zit. Persoonlijk ben ik grote fan van spellen waarin dit onderdeel te vinden is - bijvoorbeeld de Zelda-titels -, maar ik ben er zeker van dat de Grappling Hook in Just Cause 2 toch voor wat nieuwe mogelijkheden zal zorgen. Hoe ziek is het om een vijand aan een gastank vast te maken en deze te laten ontploffen? - lacht -
Eurogamer België: Er zijn inderdaad heel wat over the top manieren om tegenstanders neer te halen. Het lijkt ons echt een genot om aan het spel te werken in de studios van Avalanche!
Peter Johansson: Wees daar maar zeker van. Er zijn momenten waarop we gewoon allemaal samen het spel spelen met wat bier erbij, en dat voor uren aan één stuk. Iedereen op kantoor heeft trouwens ook de meest wilde verhalen over wat ze allemaal in het spel hebben laten gebeuren. Wanneer ik bijvoorbeeld filmpjes van collega's zie die aan het spelen waren merk ik voortdurend dat ikzelf bepaalde problemen op een andere manier zou oplossen, en dat is een van de sterke punten van Just Cause 2. Elke speler zal zijn eigen tactiek kunnen gebruiken om obstakels te overwinnen.
Eurogamer België: Waar ligt volgens jullie de nadruk in Just Cause 2? Wat is het voornaamste woord om in het achterhoofd te houden wanneer we dit spel eind maart voor het eerst gaan spelen?
Peter Johansson: Plezier! Gekke stunts uitvoeren, veel actie en een hoop vrijheid. Just Cause 2 moet je niet te serieus nemen en je gewoon laten gaan tijdens het spelen. Op die manier loop je de leukste dingen tegen het lijf!
Wanneer je naar de gameplay kijkt zijn het vooral het veelzijdige gebruik van de Grappling Hook en de manier waarop alle elementen een integratie kregen binnen de missies. Zo hebben wij het Chaos-systeem waarbij je punten krijgt telkens wanneer je gebouwen, voertuigen, standbeelden en andere structuren van de vijand neerhaalt. Hoe meer punten, hoe meer missies er beschikbaar zullen worden. Er zijn daar bovenop drie verschillende facties in het spel te vinden waarbij je je volledig naar eigen keuze mag aansluiten. Ook de volgorde waarin je de missies aanneemt hangt grotendeels af van je eigen smaak. De opdrachten die Rico ter beschikking krijgt hangen zelfs af van het gebied waarin hij het meeste Chaos weet te verzamelen.