Mafia II
Voor de derde keer zeer indrukwekkend.
Je zou denken dat we ondertussen genoeg hebben van Mafia 2. We hebben het spel nu heel wat keertjes gezien en nog steeds niet gespeeld, dus ook wij hadden inderdaad zoiets van ´is het het nog wel waard om deze meeting te doen?' Uiteindelijk zijn we maar wat blij dat we zijn gegaan, want er werden weer heel wat nieuwe dingen getoond tijdens de GamesCom.
In de eerdere missies kregen we twee keer te zien hoe Vito een verhaalmissie moest volbrengen. De eerste keer ging het om het opblazen van een hele verdieping van een wolkenkrabber en de tweede keer moest een specifiek persoon in een brouwerij eraan. Deze keer gingen we echter niet verder met het verhaal, maar kregen we te zien hoe de sidequests werken.
Het zit namelijk zo. Mafia, het eerste deel dus, was één lineaire ervaring waarbij elke speelbeurt het verhaal precies hetzelfde was. Nu is dat bij Mafia 2 ook zo, maar je kan nu tussendoor nog flink wat andere opdrachten doen voor mensen die je tijdens het spelen tegenkomt.
Hetgene dat je hiermee bereikt is meestal dat je een schitterende nieuwe auto en heel wat geld krijgt zodat je je leven een stukje aangenamer kan maken. Daarnaast zijn deze missies een welkome afwisseling tussen het verhaal.
De missie die we te zien kregen begon in het apartement van Joe, de beste vriend van hoofdpersoon Vito. Er liepen wat hoertjes rond en je kon je leven een beetje leiden. Biertje hier, even naar de radio luisteren en wat praten met Vito. Na een tijdje ging de telefoon en Vito was de man om hem op te nemen. Of je even Guisseppe kon komen, een vriend van de jouw mafia-familie. Natuurlijk wilden we dat, en na onze kleren uitgezocht te hebben gingen we op weg.
Een leuk moment vond plaats toen de auto van Vito net de garage uitrolde en we op het punt stonden om te vertrekken. Voor ons kreeg één van de hoertjes die eerder in het appartement was, een ongeluk met de auto die voor haar stond. De man daarin vond dit niet al te leuk en het was aan de speler om te besluiten of hier iets aan gedaan moest worden. In dit geval werd de vrouw van lichte zeden geholpen en was ze ons misschien wel iets té dankbaar. Overigens was het ook gewoon mogelijk om door te rijden zonder om te kijken naar mevrouw, iets dat je misschien later in de game weer duur zou komen te staan.
Onderweg naar Guisseppe mochten we genieten van de heerlijke soundtrack die 2K Czech voor ons in petto heeft. Van heel bekende jaren '40 en '50-tunes tot minder bekende pareltjes: ze zitten er allemaal in. De developer heeft de officiële tracklist nog niet bekendgemaakt, maar er zouden meer dan 100 verschillende liedjes in moeten komen.
Ook heeft 2K Czech ervoor besloten om geen dynamisch dag/nacht-ritme en weer in de game te verwerken. Dit doen ze zodat zij helemaal kunnen bepalen wat wanneer in het spel gebeurt.. Het regent bij een missie omdat dit iets toevoegt aan de sfeer, en de reden dat het nacht is bij een andere missie is ook omdat 2K Czech dit wil. Ze willen er een interactieve gangsterfilm van maken, en de sfeer die opgeroepen wordt tijdens het spelen is daarbij heel belangrijk.
Eenmaal aangekomen bij Guisseppe lopen we de trap op en komen we één van onze collega's tegen. Hij is het die ervan verwittigt dat er een extra zakcentje te verdienen is voor een vriend van de familie. Er moeten een paar auto's gesloopt worden, omdat de illegale verkoop hiervan een doorn in het oog van onze gezamenlijke vriend is.
Natuurlijk accepteren we en we kiezen bij Guisseppe een aantal zeer nuttige wapens uit, waaronder een paar molotovcocktails en een pistool met wat kogels.