Nuclear Dawn
FPS/RTS van Nederlandse makelij.
Indien de toekomst van onze planeet er één is die in een groene radioactieve nevel gehuld gaat, kan je maar beter voorbereid zijn. Die boodschap lijken de ontwikkelaars van het grote aantal post-apocalyptische shooters ons mee te willen geven. Onderhand kunnen we de Vault Dweller's Survival Guide reeds opdreunen als was het een nieuwjaarsbrief en hebben de gevaren van een desolaat nucleair landschap amper nog geheimen voor de doorgewinterde gamer. Datzelfde nucleaire landschap ligt er in Nuclear Dawn echter heel wat minder verlaten bij aangezien de game puur op multiplayer focust. Daarenboven zal elk team een commander hebben die de andere spelers in ware RTS-stijl aanvoert. Mijn hevig piepende Geigerteller negerend sprak ik af met de ontwikkelaars tijdens de Gamescom om er wat meer te weten te komen over hun aparte game.
Nuclear Dawn begon het leven zo'n vijf jaar geleden als een mod voor Half Life 2, tot de jonge Nederlandse ontwikkelaars bij InterWave Studios aan het roer van het project kwamen te staan. Het was en is nog steeds hun doel om met Nuclear Dawn een uitstekende en originele game in de winkelrekken te krijgen. Vanaf september is de titel op Steam verkrijgbaar en een maand later is 'ie ook in de winkelrekken te vinden. Hoog tijd dus om Nuclear Dawn eens onder de loep te nemen.
Het verschil met standaard first-person shooters is dat in Nuclear Dawn de twee strijdende partijen - het communistisch ingestelde Empire en het vrijheidslievende Consortium - beide aangevoerd worden door een commander. Deze worden aan het begin van een ronde willekeurig gekozen uit alle spelers die zich voor de positie kandidaat stelden. Vervolgens trekken ze zich terug in hun basissen om van daaruit de strijd in bovenaanzicht te dirigeren. Het is hun taak de squadrons bestaande uit echte spelers orders te geven en ter ondersteuning constructies zoals extra spawnpoints of turrets te plaatsen.
De vier klassen waaruit het gewone voetvolk kan kiezen zijn de Exo-, Assault-, Stealth- en Supportklassen. Dat lijkt misschien wat weinig, maar er zijn voor elk verschillende wapenkits voorhanden die de speelstijl danig kunnen beïnvloeden. Bovendien stijg je gaandeweg in level en speel je hierdoor gizmo's vrij die je uitrusting verder aanpassen. Exo's zijn de zware, maar trage jongens. Stealth-spelers kunnen zichzelf tijdelijk onzichtbaar maken, de tegenstander ongemerkt benaderen en hen ombrengen met hun vlijmscherpe messen. Met de sniperkit kunnen ze ook vanop een afstand hun mannetje staan.
De Assaultklasse is zoals zo vaak een manusje-van-alles die met heel wat verschillende wapenkits aan de slag kan. Zijn grootste troef is echter misschien wel het feit dat hij mits de juiste brilglazen onzichtbare Stealthers kan waarnemen. Tot slot hebben we nog de Supportklasse die ofwel spelers op de been kan houden als medic of als engineer gebouwen kan repareren. Hij is ook in staat het de tegenstanders letterlijk wat te heet onder de voeten maken wanneer hij voor de vlammenwerperkit kiest.