Skip to main content

PixelJunk Eden

Sla dit spel alsjeblieft niet over!

Tuinieren doe ik niet graag. Aan de ene kant omdat ik er geen tijd voor heb, aan de andere kant omdat het verzorgen van bloemen, struiken en grasperken me helemaal onverschillig laat. Toch weet ik de schoonheid die in een gemiddeld wandelpark terug te vinden is wel te appreciëren, deels omdat ik het harde onderhoudswerk wat daarbij komt kijken niet zelf heb moeten doen. Rood gekleurde rozen, knalgele narcissen en spierwitte madeliefjes; wat kan de natuur eigenlijk toch mooi zijn als je er maar oog voor hebt

Hetzelfde principe geldt als je kijkt naar videogames. Meer dan eens vallen de absolute pareltjes door de mazen van het net omdat ze er niet stoer, hip of trendy genoeg uitzien volgens de laatste nieuwe modegrillen. Voorbeelden genoeg, met het sublieme Okami van Clover Studios nog vers in het achterhoofd. De PlayStation 2 versie van deze sublieme game verkocht ondermaats terwijl we het hier hebben over ongetwijfeld een van de meest indrukwekkende titels van de vorige generatie. Hopelijk hebben gamers anno 2008 wat meer oog voor het speciale en ongewone en slaan ze de nieuwste titel van ontwikkelaar Q-games niet over.

PixelJunk Eden ziet er uniek uit

Tot nu toe heeft Q-games onder de noemer PixelJunk twee games op hun naam staan, het vermakelijke Racers waarin je met autootjes je ding mocht doen, en het wat meer bekende Monsters, een variatie op het webspel Tower Defence. Beide titels waren vermakelijk om te spelen en worden tot op de dag van vandaag nog steeds dagelijks via PlayStation Network aangekocht.

PixelJunk Eden, het allernieuwste spel van dezelfde ontwikkelaar, is zonder twijfel een stuk origineler dan zijn voorgangers, al zou het net die originaliteit kunnen zijn die het spel wel eens de das om zou kunnen doen. Eden ziet er namelijk zo buitenaards en onconventioneel uit dat het risico bestaat dat consumenten denken dat het spel 'niet voor hen' of 'te ingewikkeld' zal zijn. Gelukkig schuilt er achter complexe façades vaak een simpel concept, en dat is ook het geval bij Eden eens je het speelt.

Het design van sommige levels gaat soms erg ver

In Eden is het de bedoeling dat je met een soort van spinnetje een tuin – vandaar mijn botanische inleiding – weer helemaal laat opbloeien. Dat doe je door in de lucht zwevende zaden met je spinnekop aan te raken zodat ze open barsten en pollen loslaten. Weet je daarna deze pollen een tweede maal aan te raken, door te slingeren aan spinnerag afkomstig uit je achterwerkje, dan vliegen ze naar de dichtsbijzijnde knoppen zodat deze kunnen transformeren tot gigantische bloemen, stengels of gehele struikgewassen. Volg je het nog?