PlayStation Network Outage
We onderzoeken de oorzaken en gevolgen.
Ze hebben bij Sony intussen al wel hun jaarlijkse portie miserie mogen kennen. Vorig jaar konden een groot deel van de PS3-gebruikers niets meer spelen dankzij een foutje in de interne klok van de console. Maar wat er afgelopen week zich heeft afgespeeld, is een zware slag in het gezicht van de de hele videogamewereld. Dat men in de Sony-kantoren onophoudelijk rinkelende telefoons moet beantwoorden en van het ene kantoor naar het andere rent, zal als geen verrassing komen.
Vorige donderdagmorgen begon het allemaal, toen velen onder ons trachtten om met hun geliefde PS3 in te loggen op het netwerk. Wat bleek? Iedereen kreeg dezelfde foutmelding en al snel werd duidelijk dat dit geen gepland onderhoud was. Sony raadde iedereen aan om de kalmte te bewaren en een paar dagen geduld te hebben. Die paar dagen liepen verder tot in het paasweekend, en zelfs tot na paasmaandag zonder enig resultaat. Dan werd in een officiële persmededeling duidelijk dat er een externe aanval heeft plaatsgevonden op het netwerk waardoor men niet alleen gratis inhoud van de PlayStation Store kon downloaden, maar daarbovenop nog eens aan de haal is met de gegevens van alle 77 miljoen accounts.
Intussen heeft het hele gebeuren de wereldpers gehaald en wordt de reputatie van Sony duchtig door het slijk getrokken. Je moet het maar voorhebben als wereldleider inzake multimediaproducten dat je globale netwerk door hackers gekraakt wordt en leeggeplunderd kan zijn. Totale chaos, zoals eerder vermeld. Maar wie draagt hier schuld? Wat zijn de gevolgen hiervan? Waarom kwam Sony pas zo laat met een verklaring?
Gebruikers bestormen allerhande fora op het internet, bellen het hulpcentrum van de elektronicagigant en stellen verontrustend vragen aan gameshops om te weten of ze nu zelf gevaar lopen. Wel, aangezien het mogelijk is dat werkelijk alle data in handen van de daders is (dit betekent concreet: identiteitsgegevens en kredietkaartinfo), wordt momenteel meteen door Sony aangeraden dat iedereen zijn bankrekening en andere internet accounts nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien zal, zodra het netwerk hersteld is, iedereen verplicht een update moeten doorvoeren waarin ze een nieuw paswoord moeten instellen.
"Wie draagt hier schuld? Wat zijn de gevolgen hiervan? Waarom kwam Sony pas zo laat met een verklaring?"
Het is inderdaad erg laat dat Sony met deze instructies en verklaring komt, maar zo verdedigen ze zichzelf: een volwaardige officiële mededeling konden ze niet meegeven zonder dat ze alle informatie hadden. En dat is wat er precies gebeurde: een extern bedrijf dat zich specialiseert in netwerkbeveiliging heeft een intens onderzoek gevoerd (dat intussen nog steeds gaande is met behulp van bedrijven en autoriteiten) dat pas afgelopen maandag de ernst van de zaak naar boven bracht. Op die manier kon men de integriteit van het onderzoek bewaren zodat niets naar buiten kan lekken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat men een week na de eigenlijke inbraak wel heel laat de eerste persmededeling geeft.
Wie heeft hier uiteindelijk de grote fout gemaakt? Het is geen geheim dat Sony al een hele tijd een kruisvaart houdt tegen hackers en dergelijke no-lifers. De hele historie met de beruchte George Hotz en hacker organisatie Anonymous kennen jullie ongetwijfeld wel, en zulke aanval was eigenlijk slechts een kwestie van tijd. Sony had wellicht preventief hun beveiliging kunnen opkrikken aangezien dit niet de eerste aanvaring is met computercriminelen. Maar zij zijn niet de grote schuldige, want hoe sterk de beveiliging ook moge zijn van een netwerk, het kraken kan je nooit volledig voorkomen. Een sterkere beveiliging had de daders dan enkel meer tijd gekost. Men heeft bovendien op een zeer onorthodoxe manier kunnen inbreken op het netwerk, waarvan we de details uiteraard niet publiekelijk willen mededelen.