Roundtable 06: Achievements & Trophies
Een waardevolle toevoeging, of niet?
Welke redactieleden hebben nog afleveringen van het Swingpaleis op tape? Is er water te vinden op de maan? En is Obama een terechte winnaar van de Nobelprijs? Allemaal vragen waarop de redactieleden bij Eurogamer België een duidelijk antwoord klaarhebben, maar daar gaat het niet om bij de Roundtable. Hier draait het om de game-industrie en wat daarbinnen zoal gaande was de voorbije week. Elke zondag trachten wij onze mening te ventileren omtrent een bepaald onderwerp en trekken we voorzichtig een conclusie. Wat de ultieme waarheid is beslis jij, de lezer, natuurlijk zelf. Heb zeker geen schroom om je in de reacties uit te spreken over het onderwerp waarrond de Roundtable deze week draait. Elke mening is van belang!
Deze week gaan de redacteurs van Eurogamer België rond de tafel zitten en hebben ze het over Achievements en Trophies naar aanleiding van de commentaar die Randy Pitchford van Gearbox gaf omtrent dit onderwerp.
Neem onze vorige roundtables ook zeker eens door:
Roundtable 01: Sony vs. de rest
Roundtable 02: Gamemedia vs. uitgevers
Roundtable 03: Gratis MMO's vs. Pay to Play
Michaël: Man, man...Ik kan me soms echt ergeren aan de vele achievements en trophies waarmee games je om de oren slaan. In een oud en ver verleden speelde ik Baldur's Gate 2, een game die me ongeveer 200 uur heeft gekost om uit te spelen. Ik voerde honderden opdrachten uit, beheerde een kasteel, vocht een strijd uit met enkele legendarische figuren en aan het einde van mijn spelervaring rolden er credits over mijn scherm. Geen pop-up met 'Bronze Trophy: Finished the game once', gewoon de ervaring, de belevenis dat je iets bereikt hebt. Fantastisch!
Had ik nood aan een achievement of een trophy? Nee! Ik vertelde mijn verhaal of schreef een artikel waarin ik de game begon te loven. Wil ik achievements in FIFA 10 als ik één, vijf of tien goals heb gescoord? Nee, het gaat mij zeker niet beter doen voelen omwille van mijn 'prestatie'. Achievements zijn uiteraard een ideaal medium in een wereld die dezer dagen ook sterk samenhangt via virtuele sociale netwerken. Je facebook kan tags en achievements en scores tonen, je PSN-lijst deelt jouw activiteiten en bezigheden met je vrienden...Het is een goedkope manier om jezelf 'beter' voor te doen dan je andere gamers en voor de developers om aan virale marketing te doen.
Waarom durven developers echter niet de stap te zetten om concrete gameplay vast te laten hangen aan achievements? World of Warcraft doet dit op een heel basic level door je extra (visuele) beloningen te geven als je specifieke zaken doet, een stap in de goede richting. Bovendien zal hun nieuw Battle.Net systeem achievements delen over verschillende games en "er iets mee doen". Hoe vaag dit ook moge klinken, er iets mee doen houdt naar mijn mening meer in dan 'YaY, je hebt 40% van de beschikbare trophies verdient'.
Trophies makkelijker maken houdt in dat je de inherente waarde van de belevenis, van het geobjectificeerde gaat versluieren en het visuele, het sociale, de peer-beleving nastreeft. Dat is echter een omgekeerde wereld, want een game wordt niet beter omdat anderen zien dat jij vijf trophies meer haalt, de game wordt beter doordat je een ervaring beleeft waarover je wilt vertellen...die dus in de game zelf zit. Zoals het Haunted Hotel uit Vampire the Masquerade, prachtig was dat, een waarlijk horror-epos.
Jasper: Het lijkt erop dat we het weer oneens zijn, Michaël. Ik vind achievements geweldig, indien ze goed bedacht zijn natuurlijk. Achievements zijn een uitstekende manier om meer uit je games te halen. Weet je nog toen je jong was en veel te veel vrije tijd had en je nog gewoon experimenteerde met games? Je onderzocht elke inham op zoek naar een geheim, bedacht uitdagingen voor jezelf en trachtte die uit te voeren,…Kortom: je zocht naar alle mogelijkheden in het spel. Helaas verdwijnt die drang om te ontdekken meestal met de jaren.
Door echter beloningen, hoe onnozel de beloning ook mag zijn zoals gamerpoints, toe te kennen aan opdrachten die niet meteen bij het 'echte' spel horen maar daarom niet minder leuk zijn, kan dit gedrag teruggebracht worden. Beste voorbeelden hiervan zijn Crackdown en Dead Rising die consistent belonen voor 'kinderlijk' gedrag en 'out-of-the-box' denken. Creativiteit wordt beloond en de speelduur van de game wordt verlengd. Dubbel gewonnen.
Natuurlijk vereist dit wel dat de developer de achievement points uitdeelt op een goede manier en dat dat vaak een probleem is, geef ik graag toe. Maar om die paar developers die het niet willen snappen hoeft het systeem niet veroordeeld te worden vind ik dan.