Roundtable 09: Een terugblik op 2009
Wat ons is bijgebleven en opgevallen.
Is Linda de Win niet gewoon de slimste ijskoningin ter wereld? Brouwt Eurogamer België ondertussen haar eigen bier door de schaarste? En breng Eurogamer binnenkort haar eigen 'broodje warm vlees' uit? Allemaal vragen waarop de redactieleden bij Eurogamer België een duidelijk antwoord klaarhebben, maar daar gaat het niet om bij de Roundtable. Hier draait het om de game-industrie en wat daarbinnen zoal gaande was de voorbije week. Elke zondag trachten wij onze mening te ventileren omtrent een bepaald onderwerp en trekken we voorzichtig een conclusie. Wat de ultieme waarheid is beslis jij, de lezer, natuurlijk zelf. Heb zeker geen schroom om je in de reacties uit te spreken over het onderwerp waarrond de Roundtable deze week draait. Elke mening is van belang!
Deze week keren de redacteurs van Eurogamer België na een rustperiode terug om rond de tafel zitten en hebben ze het over wat het jaar 2009 voor hen betekende op het gebied van games. Welke dingen zijn ons bijgebleven, en wat vergeten we liefst zo snel mogelijk?
Neem onze vorige roundtables ook zeker eens door:
Roundtable 01: Sony vs. de rest
Roundtable 02: Gamemedia vs. uitgevers
Roundtable 03: Gratis MMO's vs. Pay to Play
Roundtable 04: Remakes vs. Originaliteit
Roundtable 05: Censuur vs. artistieke vrijheid
Roundtable 06: Achievements & Trophies
Gert: Tegenwoordig behoort het tot één van de geplogenheden om bij een afronding van een jaar te zeggen dat het zo geweldig was en dat de toekomst er nog rooskleuriger uitziet. 2009 was op dat vlak een vreemde eend in de bijt, want het voorbije jaar floreerde meestal in slecht nieuws. De economische crisis sloeg keihard toe en dat had ook zijn weerslag op de gamebusiness. Bedrijven die het al moeilijk hadden, gingen nu definitief kopje onder of werden verkocht aan concurrenten. Zo kwam Eidos in handen van Square Enix en gaat het tegenwoordig als Square Enix Europe door het leven. Midway kreeg de definitieve doodsteek toegediend en verdwijnt van bühne. Ook op spelvlak was 2009 niet bepaald een jaar om dolgelukkig van te worden, want de kwaliteit van de releases was over het algemeen maar erg matig te noemen. De Xbox 360 en vooral de Wii lieten op het gebied van kwalitatieve titels een paar steken vallen.
Forza Motorsport 3 en New Super Mario Bros. Wii zijn leuke titels, maar het zijn geen spellen waar de gemiddelde (hardcore) gamer onmiddellijk voor naar de winkel zal lopen. De grote winnaar is dan ook Sony die de PS3 (eindelijk) heeft gelanceerd. De prijsdaling was een absolute noodzaak om de verkoop de hoogte in te stuwen en de PS3 was de enige console die over de ganse lijn een lijst van imposante exclusives kon voorleggen met als uitschieter natuurlijk het meesterlijke Uncharted 2. Toch is er één game die me meer is bijgebleven en dat is het controversiële MadWorld. Geenszins het beste spel van het afgelopen jaar - daar heeft het spel te veel gebreken voor - maar wel één van de leukste games van de laatste jaren. Vijand na vijand op de meest brutale wijze uitmoorden, klinkt gruwelijk en luguber, maar eigenlijk is MadWorld een soort van New Super Mario Bros. Wii voor volwassenen. Het pretendeert geen topspel te zijn, maar wel een complexloos beat-em-up festijn met veel humor en nog meer fun.
Maarten: Uncharted 2 is mijn persoonlijk hoogtepunt van 2009, voor dit soort games koop je de PlayStation 3. Alles wat nog fout zat in het eerste deel lijkt op zijn plaats te vallen: verbeterde besturing, graphics en (vooral) aanpak. Het is meer opgevat zoals een film wat er nu eenmaal voor zorgt dat je in het verhaal wordt gezogen. Naughty Dog omzeilt ook de fout die vele ontwikkelaars maken: actie, actie en nog eens actie. In Uncharted 2 krijg je zo nu en dan een rustpunt, waardoor alles realistischer en natuurlijker aanvoelt. Bovenal geraak je mentaal niet uitgeput, je hebt een gevoel van voldoening wanneer je de controller neerlegt.
Ik zie de talrijke overnames en ter ziele gegane bedrijven niet eens als een probleem of ramp. In een sector waar veel geld in omgaat, is dit dagelijkse kost. Videogames zijn sowieso al een genre dat af en toe met een scheef oog bekeken wordt, het laatste wat je dat nodig hebt zijn bedrijven met een bedenkelijke reputatie que leefbaarheid en financiële slagkracht. Midway was een goed voorbeeld van een bedrijf wat ooit groot was, maar alleen maar teerde op het verleden zonder enige innovatie naar voren te brengen. Euthanasie was in deze zaak de enige oplossing. Bedrijven die worden overgenomen moeten ook niet wanhopen, vaak kunnen ze min of meer hun eigen koers blijven volgen. Vaak is een overname gewoon een uitbreiding van het portfolio om een gebalanceerde koers te varen.
Odin: 2009 was het jaar van de sequels. Uncharted 2, Modern Warfare 2, Ratchet & Clank Future 2, Killzone 2, Assassin's Creed 2,... Ik kan zo nog wel even doorgaan. Gelukkig zijn bijna al deze groots opgezette games geslaagd (en soms zelfs grensverleggend) gebleken, maar met een groot budget en een al even gigantische solide fanbase is dat natuurlijk niet zo moeilijk. De meerwaardezoeker is echter ongetwijfeld ook dieper terechtgekomen; voorbij de harde, soms net niet aangebrande korst der Hollywoodgames, in een zoete brij van originaliteit, durf en kleinschalige projecten. Trine, Flower, Scribblenauts, Torchlight, Shadow Complex en Trials HD zijn daar onder meer ingrediënten van. Relatief onbekende games, maar ze zijn allemaal even aantrekkelijk op hun eigen manier.
Gelukkig waren er ook grote ontwikkelaars die met iets gewaagd uit de hoek durfden komen: denk maar aan Batman: Arkham Asylum, Borderlands, Dragon Age: Origins en Brütal Legend, hoewel ik die laatste redelijk teleurstellend vond. The Beatles Rock Band bouwde dan wel verder op een bestaand concept, maar de makers wisten de hele Beatles-sfeer zo heerlijk te reconstrueren dat ook deze een eervolle vermelding verdient. Tot zover de geslaagde games van 2009, en om het plaatje compleet te maken nog een absolute afrader: Leisure Suit Larry: Box Office Bust. Die game doet de reeks alles behalve eer aan en is zo vreselijk dat ik geen flauw idee heb hoe de makers daar in godsnaam een uitgever voor hebben gevonden.
Er is dus heel wat lekkers verschenen vorig jaar (wat PC- en PS3-games betreft tenminste, zie wat Gert reeds wist te vertellen), zoveel zelfs dat mijn 'to play'-lijstje vervaarlijke proporties heeft aangenomen. Maar toch was 2009 redelijk teleurstellend, voornamelijk qua verkoopcijfers. Ten eerste ligt dat ongetwijfeld aan de economische crisis, waardoor mensen hun zuurverdiende centjes aan belangrijkere dingen willen besteden en er minder games kunnen gemaakt worden. Dat verklaart ook meteen waarom er relatief weinig games zijn verschenen in vergelijking met 2008, en zeker in vergelijking met het jaar waarin we nu zijn beland.
Ik denk ook dat gamers die niet echt bezig zijn met het volgen van het wereldje nogal gemakkelijk de minder bekende games over het hoofd zien, en die waren in 2009 talrijker dan de titels die dagelijks om onze oren werden gegooid. Tenslotte is er natuurlijk het illegale downloaden dat steeds hogere pieken bereikt. We kunnen alleen maar hopen dat 2010 nog meer te bieden heeft, maar dat zal zoals het er nu naar uitziet (bekijk de releaselijst hier op Eurogamer maar eens) op alle vlakken geen enkel probleem worden. Wij zijn er alvast klaar voor!
Ik wil het ook nog eventjes hebben over hoe het gesteld was met gamebeurzen in 2009, dé plaatsen bij uitstek die iedereen met dezelfde passie verzamelen. De E3 in L.A. is goed op weg om terug z'n oude vertrouwde proporties aan te nemen. Ook de splinternieuwe GamesCom in Keulen was meteen een schot in de roos en bleek een meer dan deftige plaatsvervanger voor de Leipzig Games Convention. Het enige wat me een beetje stoort is dat we in België niet echt meer iets hadden. F.A.C.T.S. in Gent had wel enkele gamestandjes en de gametentoonstelling Play Belgium is een concept dat ik enorm waardeer, maar ik hoop dat we dit jaar opnieuw een NEXT-beurs (of alternatief) mogen verwelkomen, en ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige ben.