Shaun White Snowboarding: World Stage
Verdient deze game een plek op het podium?
Zowat precies een jaar geleden kreeg ik van Ubisoft opeens twee snowboardgames in de bus. Eentje heette simpelweg Shaun White Snowboarding en was speelbaar op de Xbox 360 en PlayStation 3, terwijl de andere exclusief voor de Wii ontworpen was. Nu dit jaar stilaan de koude opnieuw de kop opsteekt en de tickets richting skioorden weer als zoete broodjes over de toonbank vliegen keert de wintersportgame terug. Ubisoft brengt het spel deze keer echter enkel en alleen uit voor de Wii in de vorm van Shaun White Snowboarding: World Stage. Een wijze keuze gezien de roodharige atleet op de consoles van Microsoft en Sony nu niet bepaald de hoofdrol in het meest kwalitatieve product ooit vertolkte...
Maar goed, laten we die koude douche vergeten en onze Wii nog eens bovenhalen. Vorig jaar was Shaun White Snowboarding op de witte machine van Nintendo namelijk best te pruimen, en laat ik meteen vertellen dat World Stage niet veel aan de gevestigde formule verandert. Nog steeds ga je met een bende hippe snowboarders op pad, met als grootste verschil dat ze nu niet on the road zijn, maar zich een weg proberen te banen naar de top vijf binnen de wereldranglijst. Tot zover het verhaal dat achter het spel verscholen zit. Tussendoor krijg je wel enkele leuk geanimeerde filmpjes te zien die je gevoel geven dat je toch wat vooruitgang boekt, maar meer dan een afleiding is het allemaal niet.
Ubisoft mikt met Shaun White Snowboarding: World Stage dan ook vooral op een jonger publiek dat liefst ook nog eens een Wii Balance Board en het MotionPlus-blokje in huis heeft. Beide accessoires zijn niet noodzakelijk om het spel te spelen, maar als je alles uit deze titel wilt persen zijn de witte plank en het Wiimote-aanhangsel een welkome toevoeging. Zoals je wel kan verwachten vertolkt het Balance Board de rol van je snowboard, net zoals dat al het geval was in het origineel. De Wii MotionPlus-technologie ontgrendelt echter een gloednieuwe feature in het spel.
Is je Wii-afstandsbediening uitgerust met de hardwarematige uitbreiding, dan kun je namelijk volledig zelf trucjes gaan ontwerpen. In een soort van designer room laat je een snowboarder van een helling glijden, waarna hij in de lucht spring. Op dat moment treedt Wii MotionPlus in werking en mag je met de controller allerlei gekke bewegingen maken. De snowboarder in beeld volgt je bewegingen zolang je maar met beide voeten correct op de grond komt. Vervolgens mag je nog een grab naar keuze aan je net geregistreerde sprong toevoegen en je zelfgemaakte trick een leuke naam geven. Onze “assgrabber spin” is nu al een ware hit op de redactie, en we verwachten dan ook dat Shaun White deze prachtige move binnenkort ook in het echt gaat uitvoeren!
Het is leuk dat Ubisoft deze toevoeging heeft kunnen doorvoeren, maar wij vragen ons af waarom we dit alles niet kunnen doen zonder dat we daarvoor MotionPlus in huis moeten hebben. Het ontwerpen van eigen bewegingen was volgens ons ook perfect mogelijk geweest zonder de extra gevoeligheid van de Wii-afstandsbediening. Doorheen het verdere verloop van het spel maakt men op geen enkele manier nog gebruik van de MotionPlus-technologie, wat het allemaal nog vreemder maakt. Gamers zonder het witte blokje in huis blijven daardoor een beetje onnodig in de kou staan als het aankomt op het uiten van hun creativiteit.
Het voornaamste is echter dat de gameplay in Shaun White Snowboarding: World Stage wel nog steeds aardig is. Ubisoft weet met deze titel een balans te vinden tussen realisme, en de eerder absurde gameplay die we kennen uit de vervlogen reeks SSX van uitgever EA. Tijdens je afdaling op een van de vele parcours – onder andere in Londen en Parijs - kom je heel wat hindernissen tegen die allemaal gebruikt kunnen worden om trucjes in te zetten. Ramps schieten je de lucht in, en grindbars zijn ideaal om met je board over te schaatsen.