Star Trek Online
In gesprek met executive producer Craig Zinkievich.
Eurogamer kreeg de kans om met executive producer Craig Zinkievich, mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de intergalactische MMORPG Star Trek Online aan tafel te schuiven. Toen we het spel eind september onder handen namen ontving de game een matige score, maar hoe zit het tegenwoordig met deze massive multiplayer online game? We zochten het voor jullie uit!
Eurogamer België: Wat denk je van de manier waarop spelers en critici Star Trek Online ontvangen hebben?
Craig Zinkievich: Star Trek Online blijkt een polariserende game te zijn. De mensen die het graag spelen, spelen het ook echt graag. Personen die er niet zo'n fan van waren, zijn dat aan de andere kant ook totaal niet. Niet dat dat noodzakelijk slecht is, want we zijn er zeker van dat we iedereen die plezier haalt uit onze game gelukkig zullen houden. Ook krijgen we er nu en dan spelers bij die eens iets anders zoeken.
Eurogamer België: Waaraan besteden mensen het meeste tijd in Star Trek Online?
Craig Zinkievich: Aan alles. Enkele van de dingen die zo goed zijn aan Star Trek Online is dat er veel verschillende plaatsen zijn om naartoe te gaan. Algemeen gezien zou ik zeggen dat spelers het meeste tijd stoppen in het afwerken van missies, dit in de ruimte of op de begane grond samen met hun teams. Maar mensen komen ook samen op DS9, Earth Space Dock en Qo'nos, om wat specifieke voorbeelden te geven.
Eurogamer België: Zijn er plannen om de questchains te verbeteren en te variëren, of ligt de focus eerder op het ontwerpen van nieuwe gebieden?
Craig Zinkievich: De twee moeten niet noodzakelijk van elkaar gescheiden worden. We kunnen ze allebei doen, of het duo met elkaar integreren. Nieuwe Episodes zullen lijken op hetgeen je als speler reeds gedaan hebt, maar je zult het allemaal op nieuwe plaatsen meemaken. De quests kunnen dus mee evolueren samen met de nieuwe maps in het spel. Dat gezegd zijnde, we hebben veel interesse in het uitbreiden van de ruimte om zo spelers de kans te geven om nieuwe locaties te bezoeken, verkennen en interacties te ondergaan.
Eurogamer België: De community vraagt om heel wat verbeterde mogelijkheden, maar welke heeft voor jullie prioriteit, en waarom?
Craig Zinkievich: Laat ik eens kijken. We zijn aan het werken aan de integratie van een gloednieuw systeem waardoor spelers die dat willen de reeds uitgekozen vaardigheden van hun kapitein kunnen aanpassen. Hiermee vervullen we een grote wens van onze ingeschreven spelers. Ook denken we na over de beste straf die we kunnen geven wanneer spelers doodgaan gezien véél mensen ons hebben laten weten dat doodgaan in een spel een gevreesd iets moet zijn. Dat komt bovenop het reguliere rechtzetten van foutjes en het balanceren van de gameplay, iets wat we kunnen doen dankzij de feedback die we van onze gebruikers krijgen.
Eurogamer België: Vele fans klagen over het feit dat de ground-combat niet erg pakkend was, noch dynamisch genoeg. Zal dit in de toekomst nog enkele veranderingen ondergaan of ligt de focus eerder om het verder uitwerken van de ship-combat?
Craig Zinkievich: We willen ze liefst allebei nog verbeteren. Ik denk dat we op een punt aangekomen zijn waarop we weten wat er goed en slecht is aan beide systemen, en het is nu een kwestie van het goede te accentueren en het slechte te herwerken. Als we het bijvoorbeeld over de gameplay op de grond hebben zijn we grote fans van het Expose and Exploit system. We willen daar graag dieper op ingaan zodat het nog intenser gaat aanvoelen. Maar er is gewoonweg altijd ruimte voor verbetering, en we praten daarom ook met onze community om te leren waar de pijnpunten liggen.
Eurogamer België: Het is duidelijk de populairste maps die zijn waarop er heel wat schepen van de Federation te vinden zijn die het opnemen tegen een gemeenschappelijke vijand. Mogen we meer van dit soort dingen verwachten doorheen de evolutie van de personages?
Craig Zinkievich: Volgens mij verwijs je hier naar de Fleet Actions, en dan is het antwoord dat we daar zeer zeker meer rond zullen doen in de toekomst. Het zijn veel gespeelde modes op dit moment, en we hebben als doel om spelers die zich daarmee bezighouden te voorzien van toffe dingen doorheen hun Starfleet en KDF-carrières.