Star Trek Online
Will you be assimilated?
Star Trek Online was nog niet lang uit of op de officiële fora verschenen er heel wat threads die de game vergeleken met EVE Online. Eén speler geraakte zodanig opgewonden (en we weten allemaal hoe verhit internet discussies kunnen worden) dat hij eiste dat we de zinloze discussie zouden stopzetten. EVE is een game/spreadsheet die een economische realiteit simuleert met een gruwelijk harde PvP-ervaring waarin je veel te verliezen hebt, Star Trek Online is een casual game die ideaal is voor Trekkies en mensen die gewoon willen genieten, en wij geven de brave man gelijk.
Star Trek Online speelt zich soms af in de ruimte, en dat is zo ongeveer het enige echte raakpunt met EVE Online. De game valt nog het beste te vergelijken met een standard fantasy MMO-setup met experience, levels, skills, instances en raids, crafting, PvP areas, een auction house, reputatie-rewards en al dat fraais. Developer Cryptic heeft echter wel voor een Star Trek touch gezorgd.
In plaats van reputatie krijg je Starfleet Medals of Badges, crafting gebeurt via vreemde resources die je kan scannen tijdens je missies, de PvP-gebieden zijn allemaal instanced in beroemde zones uit de serie. Als je na een missie in Ryzor even wil relaxen kan je aanleggen aan Earth Space Dock of Deep Space Nine, allemaal aspecten die bijdragen tot de Star Trek look ’n feel van de titel.
Maar wat doe je eigenlijk in het spel? Wel, je begint eerst met een kapitein te maken, jouw avatar. Deze gespierde man/vrouw in een al te strak kostuum zal baas spelen over jouw schip. Geen kapitein zonder schip, juist? Je kan kiezen uit drie specialisaties: tactical officer, engineer en science officer. Deze keuze bepaalt enkele van je skills bij de start, verder kan je ook een specifiek schip uitkiezen. In het begin is er geen verschil, maar vanaf level tien zal je je eerste zware keuze maken tussen een heavy cruiser die in elk gevecht het voortouw zal nemen, een escort-class schip dat bijzonder snel en wendbaar is, maar niet de beste bepantsering heeft en een science-class schip dat voornamelijk kan uitpakken met skills die je omgeving veranderen en waarmee je andere schepen kan versterken. De slimme lezer heeft het vast en zeker al door: tank, DPS en healer. Cryptic gaat hiermee geen enkel cliché uit de weg. Hoewel het gerust anders kan zijn wij voornamelijk geïnteresseerd in hoe het uiteindelijk speelt.
Eenmaal je je schip hebt, krijg je enkele quests. In elke opdracht is het de bedoeling om koers te zetten naar een planeet waar de actie kan beginnen. Het verhaal is mager met hier en daar een kleine uitschieter en er is nog heel wat werk aan de samenhang van de quests en de gebieden. Nu goed, we arriveren aan een planeet en krijgen een kleine cutscene voorgeschoteld. Blijkbaar zijn er heel wat vreemde dingen gaande en jij moet er het fijne van uitzoeken. Dit vertaalt zich meestal in ‘blaas alle schepen op’ of ‘scan alle vreemde stuff’.
De ruimtegevechten zijn absoluut één van de hoogtepunten uit Star Trek Online. Je bestuurt je ruimtetuig en vliegt op je vijanden af. Er vliegen wat lasersalvo’s en torpedo’s heen en weer en plots bemerk je dat je voorste schild zonder energie zit. Je draait je boeg om zo min mogelijk vijanden de kans te geven om je privé-kantine te perforeren en vuurt met een aantal andere wapens op de vijand. Elk wapen heeft namelijk zo zijn eigen boog waarin het kan mikken en door goed gebruik te maken van deze mathematische constante kan je heel wat wapens laten overlappen.
Er komen niet veel skills bij te pas noch uitgebreide combo’s of noodzakelijke synergieën tussen je schepen. De meeste schade doe je gewoon door je in de juiste positie te manoeuvreren en herhaaldelijk op fire all weapons te klikken. Het klinkt enorm simplistisch, maar vergis je niet…het is tevens één van de meest innovatieve en adaptieve combat mechanismen die we mogen aanschouwen. Er zijn heel wat variabelen namelijk, je snelheid, hoeveel energie je focust op offence, engine, defense, auxiliary, de skills van je officieren om je bijvoorbeeld korte tijd sneller te doen draaien en als één van de belangrijkste factoren: de uitrusting van je schip.
Je zal namelijk je schip kunnen uitrusten en tweaken zoals je dat zelf wil. In plaats van een cool armor, twee ringen, een helm, epauletten, een riem, een polsbandje, handschoenen, botten/sandalen/slippers en ander schoeisel voor je held, is je voornaamste uitrusting nu bestemd voor je schip. Je kan je wapens gaan bepalen, opteren voor shieldsterkte of shieldregeneratie. Je kan kiezen om sneller te draaien als je dat wil of je skills sneller te laten heropladen, enzovoorts.
De verscheidenheid geeft een extra touch aan de combat, zeker wanneer je uit verscheidene schepen kan kiezen met elk verscheidene weaponslots en specifieke bridge officers die je dient in te huren. De combat zit dan ook goed, hoewel er nog gerust werk mag gemaakt worden van meer verschillen tussen de items. Wat ons meer stoort is de manier waarop vijanden op je af worden gestuurd.
We keren terug naar de planeet, we vallen een eerste lading schepen aan die één van hun satellieten verdedigen. Terwijl we om elkaar heen draaien en ik de schilden van de tegenstander tactisch uitschakel, bemerk ik reeds enkele andere schepen op in de verte. Het zijn dezelfde vijanden, maar ze bewaken de tweede satelliet. Waarom dit relevant is weet ik niet, want in een era van technologische hoogstanden vermoed ik wel dat hun hypertechnologische kwantumfysische datastromen de gevechten kunnen bemerken die zich vlak voor hun neus afspelen. Niet dus, want keer op keer win je een gevecht om dertig kilometer verder een nieuw gevecht met dezelfde vijanden te beginnen. Het verlengt de missies op een artificiële en knullige manier en haalt je uit de sfeer van het Star Trek gebeuren. En het kan perfect anders, waarom maakt men bijvoorbeeld geen gebruik van escalerende missies zoals Freelancer of zelfs X-Wing Alliance dat op oerdegelijke wijze reeds eerder deden?