The Legend of Zelda: Skyward Sword (hands-on)
We gaan aan de slag met drie onderdelen van de game.
Wie onze review rond de 3DS-versie van The Legend of Zelda: Ocarina of Time doorgenomen heeft weet ongetwijfeld wel dat er zelfs op meer dan tien jaar oude delen binnen deze serie nog steeds geen sleet komt te zitten. De avonturen van Link hebben iets tijdloos waardoor je eender welke editie ervan op eender welk moment tijdens het jaar nog eens kan bovenhalen. Telkens weer dompelt Nintendo je onder in het haast hypnotiserende Hyrule, dat ondertussen al meer incarnaties kent dan Lady Gaga kostuums heeft.
Die vele versies van Hyrule zorgen er eveneens voor dat het moeilijk is om de verschillende spellen binnen de reeks in een chronologische volgorde te rangschikken. Er bestaan tientallen theorieën over hoe de ene queeste van Link gekoppeld kan worden aan de andere, maar totdat Nintendo een officiële tijdslijn uitbrengt klasseren we dit alles onder wilde speculaties. Al zijn er toch enkele zekerheden. Zo is Majora's Mask duidelijk de opvolger van Ocarina of Time, en volgen de twee DS-titels waarin Link de hoofdrol vertolkt het verhaal dat begon in de GameCube-klassieker The Wind Waker. Rond het einde van dit jaar zal The Legend of Zelda: Skyward Sword verschijnen voor de Wii, en Nintendo maakt meteen komaf met de vraag waar we deze titel in de tijdslijn moeten plaatsen: dit spel legt de basis voor de gebeurtenissen uit Ocarina of Time, en zal onder andere de geschiedenis achter de Master Sword uit de doeken doen.
Wat dat precies wil zeggen voor het verhaal van Skyward Sword weten voorlopig enkel Miyamoto en co., maar na drie hands-on sessies sinds 2009 zijn we gelukkig al wat meer te weten gekomen over het plot. Link zijn avontuur gaat deze keer van start in Skyloft, een groepering van eilanden die net boven het wolkendek te vinden is. Onze held woont in het luchtruim samen met Zelda, die – een beetje zoals in The Wink Waker – deze keer niet meteen de rol van prinses voor haar rekening neemt. Uiteindelijk zal het meisje op mysterieuze wijze verdwijnen, en moet Link het gezellige Skyloft verlaten om Zelda op te sporen.
Een belangrijk hulpmiddel tijdens zijn zoektocht zal de Skyward Sword worden. Hoe Link het zwaard ontdekt is voorlopig nog geheim, maar we mochten alvast aan den lijve ondervinden wat voor snufjes er verborgen zitten in het lemmet van dit wapen.
Allereerst ziet het ernaar uit dat de Skyward Sword dienst zal doen als een soort van gids doorheen het verhaal. In het zwaard zit namelijk Phi verborgen, een fee-achtige vrouw die Link op allerhande manieren zal bijstaan tijdens zijn tocht. Vergelijkbaar met Navi uit Ocarina of Time zal Phi informatie geven over voorwerpen die Link ontdekt, terwijl ze hem ook auditief op de hoogte zal brengen wanneer er verborgen schatten in de nabije omgeving te vinden zijn. Haar stemgeluid deed ons trouwens wat denken aan dat van GLaDOS uit Portal, maar dat volledig terzijde. Dat Phi een niet te onderschatten rol zal spelen binnen het verhaal van Skyward Sword spreekt voor zich, maar het is vooral wanneer je met het wapen begint te vechten dat je merkt dat Nintendo niet stil heeft gezeten.
De besturing in deze Wii-game zal namelijk steunen op de MotionPlus technologie die sinds 2009 op de markt verschenen is. Voorlopig speelde deze add-on voor de traditionele Wii-afstandsbediening een te verwaarlozen rol binnen de reeds verschenen catalogus aan spellen, maar in Skyward Sword maakt men volop gebruik van de meer precieze besturingsmogelijkheden. Niet langer kun je vijanden in de pan hakken door gewoon wat rond te zwiepen met je controller, maar moet je doelgericht met je zwaard zwaaien om door de verdediging van tegenstanders te kunnen breken.
In de kerker waarmee wij aan de slag mochten gaan kwamen we bijvoorbeeld enkele snoodaards tegen die hun lichaam beschermden door hun wapens horizontaal, of verticaal voor hun lijf te houden. Op zulke momenten moet je met je zwaard de blootliggende lichaamsdelen bewerken om schade te berokkenen. En hoewel je zwaard nagenoeg perfect de bewegingen die je met de MotionPlus-controller maakt volgt, is het even wennen om Link na vijfentwintig jaar wild in het rond te laten slaan nu tactisch te laten aanvallen. Gelukkig werpt wat oefening als snel vruchten af, en eens je het systeem onder de knie hebt is zelfs het meest mondaine gevecht een strategisch hoogtepunt.
Maar naar goede gewoonte is verkennen net even belangrijk als vechten in The Legend of Zelda, en met Skyward Sword lijkt Nintendo dat eerste naar nieuwe hoogten te tillen. Het gedeelte van de dungeon waarmee wij aan de slag mochten gaan bestond slechts uit enkele kamers, maar de hoeveelheid geheimen die erin te vinden waren deed onze mond openvallen. Verborgen gangen vol met Rupees, schatkisten die pas tevoorschijn komen nadat je een optionele omgevingspuzzel opgelost hebt en een veelheid aan knoppen die ingedrukt moeten worden zorgen ervoor dat je initieel haast niet weet waarmee je eerst moet beginnen.