Tomb Raider
Van sekssymbool tot geloofwaardige heldin.
We kregen in de vorm van de geniale downloadable game Lara Croft and the Guardian of Light al te zien dat er bij Crystal Dynamics initiatieven gaande zijn om de Tomb Raider reeks nieuw leven in te blazen. Dat was ook nodig, want de laatste jaren ging de Britse schone van de absolute sterrenstatus naar het leven van een B-celeb waar steeds minder en minder mensen nog interesse in hadden. Met een wrang gevoel in onze maag gingen we dan ook binnen op de E3-booth van Square Enix, de nieuwe eigenaar van Eidos, om te ontdekken wat voor rottigheid er ons nu weer te wachten stond.
Een half uur later kwamen we met open mond weer naar buiten. Het is niet voor niets dat men het volgende spel waarin Lara de hoofdrol vertolkt gewoon 'Tomb Raider' heeft gedoopt, want ze maken met deze reboot in één klap komaf met de vooroordelen die tegenwoordig aan de titel verbonden worden. De gedateerde besturing maakt plaats voor vloeiende controls, de sfeer draait meer dan ooit rond overleven in barre omstandigheden, en we leren zowaar een gloednieuwe mevrouw Croft kennen. Tenminste, mevrouw...
Lara is in Tomb Raider namelijk slechts eenentwintig lentes jong, en dat zul je vooral merken aan de manier waarop ze tegen de wereld aankijkt. Alles is nog nieuw en spannend voor haar, en naast de kennis die ze absorbeerde op de universiteit heeft ze nog niet veel echte ervaring opgedaan. Ze is naïef en beïnvloedbaar, heeft nog rolmodellen en doet een stuk minder eigenwijs dan de Lara die we bijvoorbeeld in Tomb Raider Underworld te zien kregen.
Dit alles klinkt misschien als een beschrijving van details, maar de nieuwe mindset van Lara speelt een niet te onderschatten rol in Tomb Raider. Net als de speler maakt ook het hoofdpersonage alle gevaren voor het eerst mee, waardoor Lara als het ware de digitale belichaming zal worden van je eigen emoties. Welke dat zullen zijn? Angst, verwondering en paniek.
Dat Tomb Raider geen al te fleurige game zal worden werd meteen duidelijk toen we Lara ondersteboven in een strak gespannen net zagen hangen, middenin een duistere grot. Zowel onze heldin als wijzelf wisten niet hoe we daar terecht waren gekomen, maar één ding was duidelijk: we moesten ontsnappen. Boze, grommende stemmen wat verder in de grot maakten dat duidelijk, terwijl er ook een nogal doodse sfeer in het ondergrondse kamertje hing. Mede doordat er wat verder een lichaam tegen een kruisbeeld genageld zat.
Eens Lara zich los weet te maken is het aan jou om heelhuids uit de grot te ontsnappen. Om licht in de duisternis te creëren pakken we een brandende toorts erbij, terwijl de ontwikkelaar ons uitlegt dat vuur een grote zal spelen in Tomb Raider. Elk object dat in het echte leven vuur kan vatten, zal dat ook in het spel doen. We testen het eventjes uit, en inderdaad, daar gaat het hangende stukje stof dat de weg richting een van de eerste omgevingspuzzels versperde.
We banen ons een weg richting het omslachtige raadsel, maar niet voordat een of andere half-demonische kannibaal ons been te pakken krijgt en er wild aan begint te trekken. Via een quick time event weten we ons nog maar net los te wringen, waarna een afgevaardige van Crystal Dynamics snel tussen beiden komt. "Maak je geen zorgen, niet alle confrontaties met de vijand gebeuren aan de hand van een quick time event", roept 'ie. Op de meest voor de hand liggende vraag ("hoe vecht je dan wel?") kregen we spijtig genoeg nog geen antwoord. Dan maar verder naar die omgevingspuzzel van zonet.
Om uit de grot te komen moeten we door een aantal met brandstof gevulde tonnen te verschuiven een hefboomsysteem activeren. We rollen lustig in het rond en zien Lara haar gescheurde kleren steeds natter worden. Haar outfit kende ooit betere tijden, maar net voordat we ons been bijna kwijtspeelden tijdens het quick time event doorboorde Lara haar middel door recht op een omhoog stekende tak te vallen. Een gapende wonde is het gevolg, en het is er eentje die pas na een lange tijd weer genezen zal zijn.
We lossen de puzzel na wat trail and error op, maar de ontwikkelaar toont ons een handig middeltje om meteen te zien welke objecten daarvoor mogelijk gebruikt moeten worden. Lara kan namelijk voor een beperkte tijd dienst doen op haar overlevingsinstinct, wat gelijk staat aan het voor enkele seconden markeren van alle voorwerpen waarmee je een interactie kan ondergaan. "Deze speciale vaardigheid zal op nog enkele andere manier gebruikt gaan worden," laat Crystal Dynamics weten. Opnieuw stellen we de hoe-vraag, en opnieuw moeten we nog enkele maanden op het antwoord wachten.