Uncharted 3 (MP-beta hands-on)
Multiplayer nu al (grotendeels) geslaagd.
Toen mij de vraag werd gesteld of ik met de multiplayer beta van Uncharted 3 aan de slag wou gaan, had ik niet veel bedenktijd nodig om een antwoord te geven. Ik steek mijn bewondering voor de PS3-reeks van Naughty Dog niet onder stoelen of banken weg en het komt dan misschien niet als een verrassing aan dat Drake’s Deception ergens bovenaan mijn verlanglijst prijkt. De eerste twee weken van deze maand heb ik dan ook zoveel mogelijk vrij gehouden om mij te verdiepen in het multiplayer-aspect van het nieuwste avontuur.
Men zette online de eerste stappen al met Uncharted 2: Among Thieves, die vooral zijn roem te danken heeft aan een legendarische singleplayer campagne. Maar Naughty Dog wil de multiplayer een even belangrijke rol toeschuiven, met als gevolg dat ze een beta lanceerden van hun nieuwste game. Dat er veel te testen viel, legt dan ook het strakke schema uit van de ontwikkelaars.
Gaandeweg vielen er game modes en maps weg die dan plaats maakten voor ander materiaal, om op de laatste dagen dan alles te grabbel te gooien zodat iedereen eens het hele pakket naar hartenlust kon proberen. Voornamelijk stonden er drie maps centraal in de hele game: Chateau, Airstrip en Yemen. Een vierde omgeving, die enkel voor één specifieke modus bedoeld was, heet Syria. Daar komen we later in het artikel op terug.
Je zou zeggen: eender welke omgeving, het maakt toch niet uit. Wel, naast het feit dat je ze traditioneel kan sorteren in de sniper-omgevingen en close combat maps zit er een dynamisch kantje aan sommige speelwerelden verbonden. Airstrip begint bijvoorbeeld met een opstijgend vliegtuig waarvan de laadklep nog open staat. De helden (team A) starten in de laadruimte van dit vertrekkende vrachtvliegtuig terwijl de boeven (team B) via heen en weer rijdende trucks aan boord moeten zien geraken, waarna het gevecht zich verder zet in en rond enkele hangars. Beetje vreemd, aangezien het dus niet echt uitmaakt welk team er op het einde van deze intro aan boord zit en wie niet. Dat wordt misschien nog verholpen, wie weet.
Chateau heeft een dergelijke dynamiek, alleen vindt dit plaats tijdens de match zelf. Je kent misschien de beelden al van het brandende huis waaruit Nathan Drake in de singleplayer moet ontsnappen? Wel, dat is eigenlijk wat er hier gebeurt bij de aanvang van de match: de boeven gooien een toorts tijdens het introfilmpje richting het dak van het herenhuis waardoor op een specifiek moment de hele vloer van de eerste verdieping wegzakt. Je kan beroofd worden van een verdiende “kill” die je net wou uitvoeren of daarvan gered worden door het belanden op het gelijkvloers tijdens zo een dergelijk scenario. Op die manier blijkft het verloop van het gevecht vrij onvoorspelbaar.
Het enige probleem (en dan vooral met Chateau) is dat je naar het einde van de beta toe een specifieke plek zag misbruikt worden om te “campen”, zoals dat heet. Oftewel: plekken in een map waar je met je rug tegen de muur kan wachten tot vijandige spelers langs komen en hen dan oneervol neerschieten. Het werd zelfs zo erg dat de laatste dagen van de testversie hele teams begonnen te kamperen op die bewuste plek op de eerste verdieping. De andere maps voelden zeer gebalanceerd aan, maar laat ons hopen dat Naughty Dog dat plekje in de besproken omgeving van een extra opening of twee voorziet.
Syria was dan weer de plek waar een extraatje in een multiplayer mode, genaamd “Coop Adventure”, te vinden was. Drie spelers nemen de rollen aan van Victor Sullivan, Elena Fisher en Nathan Drake om een uniek avontuurlijk en voornamelijk lineair level uit te spelen tegen de kunstmatige intelligentie terwijl ze onderweg schatten verzamelen. Verder in de Coop-afdeling vonden we "Coop Arena" en "Coop Hunter Arena" terug. Tijdens deze twee game modes moeten teams tegen de door computer gestuurde huurlingen allerlei opdrachten uitvoeren zoals Gold Rush (een specifieke schat naar een kist dragen), Survivor (in leven blijven en huurlingen doden) en Siege (een vooropgestelde omgeving inpalmen en verdedigen tot een balk volgelopen is). Het enige verschil is dat in Coop Hunter Arena twee van de vier spelers zich onder de huurlingen bevinden, terwijl Coop Arena drie helden tegen alle andere kunstmatige tegenstanders plaatst.
Dan volgen de grote groep competitieve speelwijzen. Simpele, voor de hand liggende game modes omvatten Free For All (iedereen tegen elkaar), Plunder (een Capture The Flag-variant, maar met een willekeurig verschijnende schat in het level) of Hardcore (waar je zonder hulpmiddeltjes het moet stellen met je eigen ervaring). Maar de Team Deathmatch is, zoals in veel games het geval is, nog steeds het populairst.